1399/10/24-13:32

رهبر کره شمالی متعهد به تقویت زرادخانه هسته ای کشورش شد

رهبر کره شمالی متعهد به تقویت زرادخانه هسته ای کشورش شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز چهارشنبه گزارش داد «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در سخنرانی اختتامیه کنگره حزب حاکم متعهد شده است ظرفیت های نظامی و زرادخانه هسته ای کشورش را تقویت کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از "کی سی ان ای" خبرگزاری مرکزی کره شمالی، اظهارات کیم روز سه شنبه در روز پایانی کنگره هشت روزه حزب حاکم که از ۱۵ دی برای اولین بار بعد از ۵ سال برگزار شد، بیان شده است.

این خبرگزاری همچنین گفت که کره شمالی روز یکشنبه جلسه ای در مجلس قانونگذاری کشور به منظور تصویب قوانین مربوط به استراتژی جدید ۵ ساله توسعه اقتصادی ملی تشکیل می دهد. توجه کارشناسان به این موضوع متمرکز شده است که آیا کیم مقام خود را به عنوان رهبر ملی از رئیس کمیسیون امور خارجه به رئیس جمهوری تغییر می دهد، عنوانی که آخرین بار توسط کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و پدربزرگ وی اعلام شد.

یکشنبه هفته جاری «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در ششمین روز کنگره حزب کارگران کره شمالی که در پیونگ یانگ برگزار شد به عنوان دبیرکل حزب حاکم کشور انتخاب شد. «کیم» پیش از این انتخاب هم رئیس حزب کارگران بود و این انتخاب بیشتر یک تغییر نمادین بود که با هدف تقویت هرچه بیشتر قدرت وی صورت گرفت.

«کیم جونگ اون» ۳۶ ساله از سال ۲۰۱۱ میلادی قدرت را در کره شمالی در دست دارد. او دارای عناوین دبیر اول حزب کارگران کره، رئیس کل کمیسیون مرکزی نظامی، رئیس کل کمیسیون ملی دفاع کره شمالی، فرمانده معظم ارتش خلق کره و عضو پرزیدیوم پلیتبوری کمیته مرکزی حزب کارگران کره است.  

کیم همچنین در ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی به درجه ژنرال چهار ستاره ارتقاء یافت. وی در سال ۲۰۱۱ در زمانِ به قدرت رسیدن با ۲۷ سال سن، جوان‌ترین رئیس کشور در جهان بود.

اگرچه کره شمالی پیش بینی کره جنوبی مبنی بر احتمال برگزاری رژه نظامی از سوی پیونگ یانگ به مناسبت برگزاری کنگره را نادرست خوانده است، اما رسانه های کره جنوبی مدعی هستند گمانه زنی ها مبنی بر اینکه کره شمالی نخستین رژه نظامی را پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برگزار کند، افزایش یافته است؛ به ویژه اینکه کیم در جریان این کنگره، نگرشی تقابلی با ایالات متحده نشان داد و واشنگتن را "اصلی ترین دشمن پیونگ یانگ" توصیف کرد.

رهبر کره شمالی گفته بود هرکسی در امریکا به قدرت برسد برای پیونگ یانگ فرقی ندارد، زیرا همه آنها سیاست خصمانه ای علیه کره شمالی دارند.

کیم با این حال در سخنرانی اختتامیه کنگره گفت: توانایی های دفاعی قوی دولت هرگز جلوی دیپلماسی را نمی گیرد، بلکه به عنوان وسیله ای عالی است که به سمت جهت گیری صحیح پیش می رود و موفقیت آن را تضمین می کند.

هدف از این کنگره، اعلام سیاست‌های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی رهبر کره شمالی در ۵ سال آینده و اتخاذ تصمیمات مهمی شخصی است.

کنگره قبلی حزب کارگران کره شمالی برای اولین بار در ۳۶ سال پیش به مدت چهار روز از ۶ مه ۲۰۱۶ برگزار شد. پس از آخرین کنگره، کیم سرعت تولید سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک از جمله موشک هایی که می توانند به سرزمین اصلی ایالات متحده برسند را تسریع کرد. او در نوامبر ۲۰۱۷ تکمیل "یک نیروی هسته ای دولتی" را اعلام کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب