1399/05/20-18:17

میلاد امام کاظم(ع) روز انزجار از زندان

میلاد امام کاظم(ع) روز انزجار از زندان

دکتر غلامحسین الهام

چند سالی است که تقویم رسمی کشور بیستم ذی‌الحجه را جایگزین هفتم صفر کرده و روایت بیستم ذی‌الحجه را به‌عنوان روز میلاد باسعادت امام هفتم موسی کاظم علیه‌السلام پذیرفته است.

خرسندی و شادی مردمان در ایام ذی‌الحجه و اعیاد قربان و غدیر بالطبع از ماه صفر که ماه سختی و اندوه مصائب آل الله است بیشتر است.

این روزها و ایام روزهای ویژه و بزرگ و ایام‌الله هستند و فرصت‌هایی نمادین برای معرفت افزایی و هم ارتباط خاص معنوی و توسل به ذوات معصومین علیهم‌السلام بشمار می‌روند. نوعی همراهی با سرور و شادی در عالم هستی است. در بعد نظری فرصت شناخت و افزودن آگاهی نسبت به والاترین انسان‌ها در آفرینش است و موجب کمال انسان! و از نظر عملی جاری شدن خیر و حسناتی که با نام و یاد آن بزرگان علیهم‌السلام در جامعه انجام می‌پذیرد و هم تقرب معنوی با اخذ الگوی زندگی و توسل و تمسک با آنان که درود خداوند و اولیا و انبیا و همه انسان‌ها بر آنان باد.

ازآنجاکه امام کاظم نماد فروخوردن خشم و تحمل و صبوری در سخت‌ترین شرایط یعنی زندان‌های سخت حکومت عباسی است زندانی طولانی‌مدت و صرفاً به خاطر ایمان پاک و خالص و مجاهدت برای نجات انسان و رستگاری او! مناسب است روز میلاد او روز انزجار از زندان باشد. صرف‌نظر از مناقشاتی که در مشروعیت زندان به‌مثابه مجازات تعزیری مطرح است لکن با فرض قبول آن مناسب و راه گشا بودن آن برای اصلاح امور به اثبات نرسیده است و یافتن جایگزین برای آن، هدف بسیاری از تحقیقات در علوم جنایی است. لذا ازآن‌رو که امام کاظم بزرگ‌ترین قربانی زندان ظالمانه در تاریخ است و دعاها و مناجات او در زندان ابزار توسل بی‌گناهان و رهایی از مشکلات دربندشدگان بوده و هست پیشنهاد می‌شود:

۱- روز میلاد امام کاظم علیه‌السلام در تقویم قوه قضاییه به‌عنوان مناسبت ویژه عفو زندانیان (صرفاً محکومان به زندان) مقرر شود و به مناسبت‌های عفو افزوده شود.

۲- در این روز قضات در صدور حکم به جایگزین‌های حبس برای مجازات، حداکثر استفاده را بکنند و حتی‌الامکان در این روز حکم به حبس صادر نکنند.

۳- در این روز قرارهای تأمین منجر به بازداشت و بازداشت موقت تا نهایت ممکن متوقف شود و بیشترین اقدام برای استفاده از قرارهای نظارتی و تبدیل قرارها صورت گیرد.

۴- تلاش‌هایی که برای میانجیگری و گل‌ریزان جهت آزادی زندانیان و جلوگیری از کیفر مرسوم است در این روز موردتوجه و تشویق بیشتر باشد.

۵- خدمات به زندانیان از قبیل تغذیه بهتر، فرصت هواخوری و ورزش و... و نیز ملاقات حضوری و مرخصی در ایام میلاد ارتقا داده شود.

شاید به برکت امام کاظم علیه‌السلام فرهنگ کاهش کیفر حبس در کارگزاران عدالت نهادینه شود.

میلاد باسعادت ابوالرضا علیهماالسلام این امام همام بر همه انسان‌ها و بر ملک و ملکوت به‌ویژه ولی‌نعمت ما علی بن موسی‌الرضا (ع) مبارک باد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب