1400/10/25-22:25

متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه A Haber در ترکیه + فیلم

متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه A Haber در ترکیه + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «خبر» ترکیه تاکید کرد که ایران و آمریکا از تقابل و اختلاف طی ۴۳ سال گذشته ضرر کرده اند در حالی که با تفاهم و همکاری در چارچوب قواعد بین المللی و رعایت عدالت و احترام، هردوطرف سود خواهند برد.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد همچنین ایفای نقش سازنده اروپا در مسایل جهانی را مستلزم تغییر رویکرد این اتحادیه دانست و گفت: اروپا باید نقش خودش را به درستی تعریف کند. ما نیاز به ترجمه مطالب آمریکا نداریم که قاره اروپا بخواهد حرف های آمریکا را برای ما و حرف های ما را برای آمریکا ترجمه کند. اروپا برای آنکه بتواند نقش سازنده تری از خود نشان دهد، باید مستقل از آمریکا تصمیم بگیرد و عمل کند.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

خبرنگار: روابط ایران و آمریکا را پس از ریاست جمهوری بایدن چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

برای حل مسائل، باید آنها را ریشه یابی کرد. اختلاف ایران و آمریکا، ریشه در چند دهه گذشته دارد که در ۲۰ سال اخیر خود را در موضوع هسته ای نشان داده است. معلوم است که آمریکا از پیشرفت هسته ای ما، بطور خاص ناراحت نیست زیرا فاصله صنعت هسته ای ایران با صنعت هسته ای آمریکا خیلی زیاد است و قابل رقابت نیستند. معلوم است که این بهانه اختلاف است. من فکر می کنم آمریکایی ها باید ذهنیت خود را نسبت به ایران تغییر بدهند، ایرانی ها هم باید همین کار را بکنند. هر دو باید قبول کنند که همکاری آنها بهتر از اختلاف بین آنهاست.

۴۳ سال است که اختلاف وجود دارد، اما هر دو طرف ضرر کردند. اگر در این مدت به جای تقابل با هم همکاری می کردند، الان هر دو سود می بردند. در موضوع خاص هسته ای هم اگر قواعد بین الملل رعایت شود حتما منجر به تفاهم و همکاری خواهد شد. از جمله اینکه عدالت در قرارداد رعایت شود یعنی حقوق و تعهدات دو طرف مساوی باشد.
چرا توافق قبلی شکست خورد؟ برای اینکه در آن عدالت رعایت نشد، حقوق ایران نادیده گرفته شد و طرف مقابل هیچ تعهدی نداد. اگر عدالت و احترام باشد، مسائل حل خواهد شد. امیدوارم اینطور شود.

خبرنگار: آیا اروپا می تواند نقش موثری را در کمک به اصلاح روابط ایران و آمریکا ایفا نماید؟

دکتر احمدی نژاد: اروپا باید نقش خودش را تعریف کند. نقش مستقل آنها چیست؟ ما نیاز به ترجمه مطالب آمریکا نداریم که قاره اروپا بخواهد حرف های آمریکا را برای ما و حرف های ما را برای آمریکا ترجمه کند. اروپا باید نقش سازنده تری از خودش نشان دهد تا بتواند در جهان هم نقش آفرینی کند.

خبرنگار: به نظر شما آیا نظام تک قطبی کنونی در جهان قابل دوام است؟  

دکتر احمدی نژاد: اینکه یک کشور یا ۵ کشور خود را محور دنیا بدانند، مربوط به قرن گذشته است. با این شیوه دیگر نمی شود دنیا را اداره کرد. این برخلاف صریح اصول دموکراسی است. بزرگترین فاصله طبقاتی همین است. چرا یک عده باید حق بیشتری داشته باشند؟ من فکر می کنم این ریشه تمام مشکلات دنیاست.

خبرنگار: ارزیابی شما از درگیری سال گذشته میان آذربایجان و ارمنستان چیست؟

دکتر احمدی نژاد: من هر نوع درگیری در منطقه را کار دشمنان منطقه می دانم. آنها نمی خواهند کشورهای منطقه ما، در آرامش و رفاه باشند، می خواهند ما با هم درگیر باشیم، تا بتوانند مسلط شوند. متاسفانه این تفکر غلط سرمایه داری است که برای تسلط بر همه دنیا می خواهند سایر کشورها و ملت ها را تضعیف کرده یا با هم درگیری باشند. من فکر می کنم تمام مشکلات و اختلافات، از طریق احترام، عدالت و گفت و گو قابل حل است ولی شرط آن این است که اجازه ندهیم قدرت های جهانی دخالت کنند.

خبرنگار: برای حل مساله فلسطین، ایران چه اقدام عملی را می تواند به انجام برساند؟

دکتر احمدی نژاد: مساله بین ایران و اسرائیل یا سایر کشورها با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه بین مردم فلسطین و این رژیم است که باید در آنجا حل شود. یک ملتی آواره و سرزمینش اشغال شده و حق تعیین سرنوشت از آنها سلب گردیده است. مساله باید بین فلسطینی ها و صهیونیست ها حل شود. بنظرم تا زمانی که این مساله لاینحل باشد، به طور طبیعی در منطقه، تشنج و مشکلات وجود خواهد داشت زیرا مردم منطقه عکس العمل نشان می دهند.

خبرنگار: از قول شما نقل شده است که روابط آمریکا با ترکیه دارید شبیه روابط ایران با ترکیه می شود.

دکتر احمدی نژاد: خیر این درست نیست . من چنین اظهارنظری نکرده ام. ایران و ترکیه دارای یک رابطه ای بسیار ویژه با هم هستند . ما کاملا به هم پیوسته هستیم و این روابط بسیار متفاوت است.

خبرنگار: شما با آقای رئیس جمهور اردوغان در ارتباط هستید؟

دکتر احمدی نژاد: در مواقعی که لازم باشد.

خبرنگار: اگر رئیس جمهور می شدید، ایران چگونه کشوری بود؟

دکتر احمدی نژاد: به نظرم خیلی چیزها تغییر می کرد؛ هم سیاست های داخلی و هم سیاست های خارجی. در داخل، ما بسرعت ثروت و قدرت را به مردم منتقل می کردیم . در سطح جهان هم به دنبال همگرایی جهانی، برای ساختن دنیایی بهتر می رفتیم. من فکر می کنم دنیا نیازمند تغییرات اساسی است. البته همین الان هم من این اهداف را دنبال می کنم.

خبرنگار: آیا شما در مسجد «ایاصوفیا» نماز خوانده اید؟

دکتر احمدی نژاد: دفعه قبل آنجا نماز خواندیم.

خبرنگار: آیا این دفعه هم آنجا نماز می خوانید؟

دکتر احمدی نژاد: اگر امکانش باشد. برنامه ها را باید ببینیم ولی در این سفر بعید می دانم چون جای دیگری برنامه ریزی شده است.

خبرنگار: آیا شما از اینکه ایا صوفیا مجددا به مسجد تبدیل شده است، احساس خوشحالی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: من به دنبال همگرایی همه ملت ها هستم. دین برای اختلاف نیامده است، دین برای اتحاد آمده است. من دنبال این هستم که همه انسانها با هم باشند، مهم نیست چه مذهبی دارند، مهم این است که چه رفتاری دارند. اگر به دیگران احترام می گذارند، عدالت را رعایت می کنند، اگر همه انسانها را دوست دارند و از رفاه انسانها خوشحال می شوند، حتما دیندار هستند اما اگر اینها نباشد، مهم نیست اسم دینشان چه باشد.

خبرنگار: متشکرم.

دکتر احمدی نژاد: ان شاءالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب