1400/10/27-08:00

متن مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با خبرگزاری دمیرورن ترکیه + فیلم

متن مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با خبرگزاری دمیرورن ترکیه + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گویی اختصاصی با خبرگزاری «دمیرورن» ترکیه، با استقبال از هرگونه همکاری مشترک میان سه کشور ایران، ترکیه و عربستان تاکید کرد که این سه کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی، توانمندی های انسانی و منابع طبیعی در جهان ممتاز هستند، بنابراین اتحاد و همکاری این سه کشور، کل منطقه را تحت تاثیر سازنده خود قرار خواهد داد و به سرعت با هم متحد خواهد کرد و تمام معادلات جهان نیز عوض خواهد شد.

به گزارش دولت بهار، متن مصاحبه خبرگزاری «دمیرورن» ترکیه با دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:

خبرنگار: از وقتی که برای این گفت و گو در اختیار ما قرار دادید تشکر می کنم و به عنوان اولین سوال می خواستم بدانم همکاری علمی شما با دانشگاه بیکنت در چه چارچوبی انجام می شود؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

ابتدا به شما، همکاران جنابعالی و همه کسانیکه این برنامه را خواهند دید سلام می کنم و امیدوارم گفتگوی ما مفید باشد. بسیار خرسندم که مسئولین دانشگاه من را به عضویت در هیئت علمی این دانشگاه مفتخر کردند و دکترای افتخاری در رشته عمران را به بنده اعطا کردند. فکر می کنم همکاری علمی باید در کل جهان گسترش پیدا کند. آن عاملی که آینده را خواهد ساخت و همه مشکلات را برطرف خواهد کرد، علم است و هر چقدر همکاری های علمی در جهان بیشتر شود، سرعت رشد علمی جهان بیشتر خواهد شد. از این بابت خوشحال هستم که بین بنده و دانشگاه ما با دانشگاه بیکنت ترکیه یک ارتباط علمی برقرار شده است.

خبرنگار: به نظر شما آیا ارتباط بین ایران، ترکیه و عربستان می تواند باعث پیشرفت منطقه شود؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم اگر این سه کشور متحد شوند، کل منطقه ما بسرعت با هم متحد خواهد شد و تمام معادلات جهان عوض خواهد شد. این سه کشور هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی، هم به لحاظ توانمندی های انسانی و هم به لحاظ منابع طبیعی در جهان ممتاز هستند. مطمئن هستم خیلی زود، مناسبات قدرت در جهان تغییر خواهد کرد و فرصتی استثنایی در اختیار همه ملت ها قرار می گیرد و باعث پیشرفت و رفاه و امنیت خواهد شد. اگر کسی ظرفیت ها و تاریخ این سه کشور را بشناسد، حتما سخن من را تایید می کند.
 
خبرنگار: ارتباطات بین ایران و آمریکا و مذاکرات و توافقات هسته ای در زمان ریاست جمهوری بایدن را به چه صورت می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: بنظرم ارتباطات، تغییر چندانی نکرده است، زیرا روسای جمهور، در آمریکا تعیین کننده سیاست خارجی نیستند. آنها فقط روش پیگیری را تغییر می دهند. 70 سال است که سیاست های آمریکا در منطقه ما، سیاست های ثابتی است درحالیکه بیش از 20 رئیس جمهور آمده اند و رفته اند. آقای بایدن همان سیاست های آقای بوش و آقای ترامپ، سیاست های آقای اوباما را البته با روش های متفاوت دنبال کرده اند. و ما هنوز تغییری اساسی، در سیاست های آمریکا در زمان آقای بایدن را مشاهده نکرده ایم.

اگر توافقی بخواهد موفق شود، باید چند عامل را رعایت کند؛ اول احترام به طرف مقابل و به رسمیت شناختن حقوق آنها است و عامل بعدی رعایت عدالت است. عدالت یعنی اینکه حقوق و تعهد هر طرف با طرف مقابل مساوی باشد. در توافق برجام اینگونه نبود. اجازه بدهید یک مثال بزنم؛ در هر توافقی، یک بند رفع اختلاف گذاشته می شود. 6 کشور مخالف فعالیت هسته ای ایران هستند. ایران یک طرف است و 6 کشور یک طرف هستند. در بند حل اختلاف برجام، نوشته اند اگر اختلافی شد، این 7 کشور دور هم جمع می شوند و به اتفاق آراء تصمیم می گیرند و هر کدام رای واحد دارند یعنی مخالفین ایران 6 رای دارند و خود ایران یک رای دارد و هر تصمیمی به اتفاق آراء خواهد بود. به همین دلیل وقتی بین ایران و ترامپ اختلاف پیدا شد، این گروه نتوانست موضوع را حل کند. همه گفتند ترامپ اشتباه کرده است اما هیچکس نیامد این اشتباه را برگرداند.

اجازه بدهید یک مورد دیگر را هم برای شما بگویم؛ در هر توافقی، یکسری تضمین هایی برای اجرای تعهدات پیش بینی می شود. آمریکا تعهداتش را اجراء نکرد، هیچ تضمینی هم وجود نداشت، اما برای تعهدات ایران، تضمین های بسیار قوی و آشکار وجود داشت. این نشان می دهد که توافق عادلانه نبوده است. به همین دلیل این توافق موفق نبود و نتوانست مشکل را حل کند، بلکه اختلافات تشدید شد. در این گفتگوهای جدید، اگر این امور رعایت شود، ممکن است مفید باشد و اگر رعایت نشود، وقت تلف کردن است.

خبرنگار: اخیرا شاهد اعتراضات مردم قزاقستان و شورش آنها علیه دولت بودیم. نظر شما در این خصوص و همچنین دخالت نظامی روسیه در امور این کشور چیست؟

دکتر احمدی نژاد: دو سه تا اصل وجود دارد که باید در تمام جهان رعایت شود. اول حق تعیین سرنوشت ملت هاست. هر کشوری باید با اراده ملت خودش اداره بشود. هر جایی این حق نقض شود، مشکلات درست می شود. اصل دوم عدم دخالت است. هیچ دولتی اجازه ندارد و نباید به خودش اجازه بدهد که در امور دیگران دخالت کند. اگر این دو اصل خدشه دار شود، کشورها آسیب می بینند و این دو اصل برای همه کشورهاست و استثنایی وجود ندارد.

خبرنگار: آیا جناب عالی در انتخابات دور بعد ریاست جمهوری ایران شرکت خواهید کرد؟

دکتر احمدی نژاد: به نظرم رئیس جمهور شدن مهم نیست، مهم این است که برای بهبود وضع جامعه تلاش کنیم. هیچکس نمی داند روز بعد زنده هست یا نیست. از همان لحظه باید برای اصلاح امور استفاده کنیم. اجازه بدهید یک جمله کلی، خدمتتان عرض کنم که برای تمام دنیا موضوعیت دارد. دوران دموکراسی کنترل شده به پایان رسیده است. حق تعیین سرنوشت متعلق به همه انسان هاست. متاسفانه در قریب به اتفاق دنیا، این حق کنترل و تضعیف شده است و این ریشه مشکلات امروز جهان است. ما باید به سمتی برویم که واقعا اراده ملت ها حاکم شود و در کل جهان، اراده همه انسان ها حاکمیت پیدا کند. بسرعت داریم به این سمت حرکت می کنیم و ان شاءالله بزودی این امر محقق خواهد شد.

خبرنگار: در تمام دنیا ویروس اُمیکرون به سرعت در حال انتشار است، ایران نسبت به کنترل این پاندمی چه تدابیری را اندیشیده است؟

دکتر احمدی نژاد: مقامات در ایران توضیح داده اند ولی در کل دنیا، مدیریت ضعیف است. آمار کسانیکه فوت کرده اند و آسیبی که به اقتصادها وارد شده، نشان می دهد مدیریت ها در کل دنیا، مدیریت موثری نبوده است.

خبرنگار: چین در زمینه مواد غذایی، دست به ابتکارهایی زده است. آیا در ایران هم در خصوص مواد غذایی تدابیری برای انبار کردن اتخاذ شده است؟

دکتر احمدی نژاد: یعنی حکومت این کار را بکند؟

خبرنگار: بله آیا در ایران هم ممکن است در برابر این ویروس، اقداماتی مانند چین انجام شود؟

دکتر احمدی نژاد: نمی دانم ولی کار چین یک استثنا است. شاید آنها اطلاعاتی دارند که دیگران ندارند. شاید هم فکر می کنند یک و نیم میلیارد را چگونه می خواهند سیر کنند ولی هرچه هست یک استثناست.

خبرنگار: از شما برای انجام این گفت و گو تشکر می کنم.

دکتر احمدی نژاد: سلامت باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب