1400/11/05-15:48

بازخواست!

به گزارش دولت بهار، علی‌اکبر جوانفکر در کانال تلگرامی خود نوشت:

ملت با شرکت در یک رفراندوم، نوع حکومت را انتخاب می کند.

ملت با شرکت در یک همه پرسی، به قانون اساسی و اصول مندرج در آن رای می دهد.

ملت از طریق انتخابات، رئیس جمهور را به عنوان پاسدار و مجری قانون اساسی برمی گزیند و او سوگند یاد می کند که پاسدار قانون اساسی باشد.

ملت با شرکت در انتخابات نمایندگان مجلس را انتخاب می کند و آنها سوگند یاد می کنند که پاسدار قانون اساسی باشند.

تعاملات و همکاری های میان دولت و ملت بر مبنای قانون اساسی شکل می گیرد.

اصل‏ هفتادوهفتم قانون اساسی دولت و مجلس را مکلف کرده است که عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏ های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

اصل‏ شصت و نهم قانون اساسی تصریح کرده است که ‌‎مذاکرات‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ باید علنی‏ باشد و گزارش‏ کامل‏ آن‏ از طریق‏ رادیو و روزنامه‏ رسمی‏ برای‏ اطلاع‏ عموم‏ منتشر شود. در شرایط اضطراری‏، در صورتی‏ که‏ رعایت‏ امنیت‏ کشور ایجاب‏ کند، به‏ تقاضای‏ رئیس‏ جمهور یا یکی‏ از وزراء یا ده‏ نفر از نمایندگان‏، جلسه‏ غیر علنی‏ تشکیل‏ می‏ شود. مصوبات‏ جلسه‏ غیر علنی‏ در صورتی‏ معتبر است‏ که‏ با حضور شورای‏ نگهبان‏ به‏ تصویب‏ سه‏ چهارم‏ مجموع‏ نمایندگان‏ برسد. گزارش‏ و مصوبات‏ این‏ جلسات‏ باید پس‏ از بر طرف‏ شدن‏ شرایط اضطراری‏ برای‏ اطلاع‏ عموم‏ منتشر گردد.

سئوال از سخنگوی دولت: با کدام استناد قانونی به خودتان اجازه داده اید مفاد قراردادها و موافقت نامه های ایران با کشورهای خارجی را از چشم مردم پنهان نگاه دارید؟

در قانون اساسی هیچ اشاره ای به «موضوع جنگ اقتصادی» به عنوان بهانه ای برای پنهان نگهداشتن جزئیات قراردادها از چشم مردم اشاره نشده است.

با فرض اینکه ادعای به خطر افتادن امنیت کشور درست باشد، همه مراحل ذکر شده در اصل 69 قانون اساسی باید طی شود.

آقای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به یاد داشته باشند که در برابر قران کریم سوگند یاد کرده اند و اگر از وظایف خود تخطی کنند، مرتکب جرم و خیانت به کشور و ملت شده اند و از آنها بازخواست خواهد شد!

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب