1400/11/16-20:02
دکتر علیرضابیگی:

افزایش تعاملات میان ایران و عراق به کاهش دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای می‌انجامد

 افزایش تعاملات میان ایران و عراق به کاهش دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای می‌انجامد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس معتقد است عراق می‌تواند نقش میانجی برای کاهش تنش میان عربستان و ایران ایفا کند و به صورت غیرمستقیم به پایان جنگ یمن بیانجامد.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مراودات میان ایران و عراق، گفت: از سویی مبادلات تجاری و اقتصادی گسترده ای با این کشور داریم که رقم آن قابل توجه است، از سوی دیگر ایران و عراق به لحاظ سیاسی دارای سرنوشتی مشترک هستند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تأکید کرد: باور این مهم باعث ایجاد احساس مسئولیت جدی برای خاتمه به خصومت ها و نگرانی ها در منطقه است ضمن اینکه بهره گیری از تعاملات منطقه ای و پرهیز از دخالت دادن قدرت های منطقه ای بسیار باارزش است.

وی افزود: دولت عراق به واسطه مناسبات ارزشمندی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، با درک صحیح از این تعاملات می تواند نقش میانجی برای کشورهای ایران و عربستان داشته باشد که خصومت آنها ناشی از دخالت کشورهای فرامنطقه ای است و البته این ثبات می تواند سرنوشت عراق را نیز دستخوش تغییراتی کند که به نفع آنها است.

دکتر علیرضابیگی در ادامه با بیان اینکه عربستان و امارات به این نتیجه رسیده اند که موضوع یمن نمی تواند از طریق برخوردهای نظامی به نتیجه مشخصی دست پیدا کند، ابراز داشت: کشوری مانند یمن که به جهت نظامی، توانایی ها و قابلیت های عربستان و پشتوانه های آنها را ندارد، توانسته لطماتی قابل توجهی به امارات و عربستان وارد کند لذا آنها هم به دنبال پایان مخاصمه هستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در این بین عراق می تواند بهترین میانجی باشد، خاطرنشان کرد: امروز کشورهای منطقه باید دریابند که حل موضوعات منطقه صرفا میان همین کشورها قابل حل بوده و سایر کشورها جز کاهش ثبات و امنیت آنها نمی توانند فایده ای داشته باشند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب