1399/05/29-19:41

پامپئو: به زودی مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال خواهیم کرد

پامپئو: به زودی مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال خواهیم کرد

وزیر خارجه آمریکا گفت دولت این کشور به زودی ساز و کار بازگشت خودکاری تحریم‌ها علیه ایران را فعال خواهد کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای عراق خود «فؤاد حسین» در واشنگتن اعلام کرد که دولت متبوعش به‌زودی درخواست فعال‌سازی سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد و انتظار دارد که مفاد قطعنامه 2231 نیز مانند سایر قطعنامه‌های شورای امنیت به‌طور کامل اجرا شود.

پامپئو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آیا آمریکا با توجه به خروجش از برجام در سال 2018 می‌تواند ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را فعال کند، اظهار داشت: «ما این کار را به‌زودی انجام خواهیم داد و زمان‌بندی مربوطه را مشخص خواهیم کرد. قطعنامه 2231 یک قطعنامه معتبر و الزام‌آور از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ما کاملاً انتظار داریم که این قطعنامه نیز درست مانند سایر قطعنامه‌های شورای امنیت اجرا شود.»

وی افزود: «باید به یاد داشته باشید که قطعنامه 2231 یک سند آمریکایی نیست، بلکه سندی مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این سند مجموعه‌ای از بندها، حقوق و الزامات را در بر می‌گیرد. ما این قطعنامه را به‌طور کامل رعایت می‌کنیم و این انتظار را داریم که سایر کشورها از جمله تک‌تک اعضای دائم شورای امنیت نیز به آن پایبند باشند.»

منابع خبری دیروز سه‌شنبه گزارش دادند پامپئو پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

ابتدا خبرنگار تلویزیون «العربی» در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از دیپلمات‌ها نوشته انتظار می‌رود پامپئو روز پنجشنبه برای کلید زدن روند مکانیسم ماشه علیه ایران در نیویورک حضور داشته باشد.

خبرگزاری رویترز در خبر تکمیلی به نقل از دیپلمات‌ها و یک مقام سازمان ملل متحد گزارش داد پامپئو در راستای تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد احتمالاً پنجشنبه به نیویورک سفر خواهد کرد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند پامپئو احتمالاً با رئیس دوره‌ای شورای امنیت دیدار کرده و شکایت‌نامه خود علیه ایران را به وی تقدیم خواهد کرد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب