1399/06/04-17:41

کتاب «اَدموکراسی طرح نظریه دموکراسی علیه دموکراسی» منتشر شد

کتاب «اَدموکراسی طرح نظریه دموکراسی علیه دموکراسی» منتشر شد

کتاب «اَدموکراسی طرح نظریه دموکراسی علیه دموکراسی» تالیف محمدرضا تقوی‌فرد از سوی انتشارات هم‌قلم منتشر شد.

دولت بهار/ «دموکراسی به کجا می‌رود؟» پرسش اصلی مولف برای یافتن پاسخ روشن و قابل دفاعی است که در سال 1384 زیر عنوان «دموکراسی علیه دموکراسی» یا اَدموکراسی و ضد دموکراسی مطرح می‌شود. در این کتاب مجموعه مقالات «دموکراسی به کجا می‌رود؟» به همراه پنج مقاله مرتبط که در روزنامه‌های عصر رسانه و بامداد طی سال‌های 1384 تا 1390 منتشر شده است.

نظریه اجتماعی ـ سیاسی دموکراسی علیه دموکراسی در حالی شکل می‌گیرد که مولف این اثر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 به عنوان سردبیر روزنامه سراسری عصر رسانه فعالیت کرده و مقالات و یادداشت‌های جدی و بی‌پرده‌ای درباره منش و روش غیر دموکراتیک برخی مدعیان دموکراسی در ایران و جهان نوشته و در همین روزنامه منتشر می‌کند.

«دموکراسی به کجا می‌رود؟» را شاید بتوان پاسخ نظری محمدرضا تقوی‌فرد به استفاده برخی شبه روشنفکران سیاسی از مفهوم دموکراسی و پیدایش آن در برابر خواست مردم دانست که در آن روزها علاوه بر سطح جهانی، در سطح ملی نیز قابل تامل و پژوهش بوده است. این مولف بعد از آن نیز با مقالات و نوشته‌هایی که در رسانه‌های آن روز به ویژه روزنامه بامداد که سردبیری آن را به عهد داشته است به موضوع دموکراسی و مشخصا «دموکراسی علیه دموکراسی» می‌پردازد.

تقوی‌فرد در مقدمه کتاب نوشته است: «غرب بعد از رنسانس توانسته است از تاریک‌فکری به روشنفکری رسیده و در عصر روشنفکری آنقدر زیاده‌روی کند که بنیان‌های انسانی از جمله جنسیت انسان‌ها را هدف قرار داده و برای آن برنامه‌ریزی کند و به دنبال سازماندهی جنس سومی باشد تا مشتریان تازه‌تری را برای محصولات کمپانی‌های جهان صنعتی و اقتصاد پیشرفته‌اش بیاید. البته باید پذیرفت که این زیاده‌روی غرب یا اشتها بیش از حد آن به جهان‌خوری باعث پیشرفت‌های علمی مبتنی بر نظریه‌های اجتماعی و ارتباطی، علوم تجربی، ریاضی و به‌ویژه فلسفه نیز شده است و همین دستاوردهای روزافزون به مشکل بزرگی برای دموکراسی جهانی تبدیل شده است که نمی‌خواهد زیر بار خاستگاه‌های صاحبان قدرت برود.

نظریه «دموکراسی علیه دموکراسی» به این معنی است که تحمیل یافته‌ها و بافته‌های خود به دیگرات حتی در شکل معرفی راه صحیح، به معنی حمله به خواست مردمی است که مثل مهاجمان نمی‌اندیشند و باورها و ارزش‌هایی متفاوت با آن‌ها دارند. اَدموکراسی یا ضد دموکراسی تنها در شکل کلان مطرح نبوده و می‌تواند حتی در جوامع و اجتماعات کوچک‌تر حتی در یک خانواده نیز معنی پیدا کند و کسانی که در هر نهاد اجتماعی کوچک و بزرگ از خانواده گرفته تا فامیل و قوم و محله و شهر و کشور و منطقه و قاره و جهان، می‌خواهند خواسته فردی یا گروهی خود را به هر بهانه‌ای حتی درست بودن و به صلاح بودن و به نام دموکراسی به دیگران تحمیل می‌کنند مرتکب اَدموکراسی شده‌اند.»

کتاب «اَدموکراسی: طرح نظریه دموکراسی علیه دموکراسی» تالیف محمدرضا تقوی‌فرد در 80 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات هم‌قلم منتشر شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب