1399/06/11-15:26

مجلس سوال از وزیر کشاورزی را کلید زد

مجلس سوال از وزیر کشاورزی را کلید زد

عضو كميسيون كشاورزي مجلس از سوال از وزير جهادكشاورزي به علت افزايش 500 الي 700 درصدي كودشيميايي و سموم كشاورزي خبر داد.

به گزارش دولت بهار، علیرضا نظری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از سوال از وزیر جهادکشاورزی به علت افزایش 500 الی 700 درصدی کودشیمیایی و سموم کشاورزی خبر داد.

وی در همین رابطه عنوان کرد: دو هفته دیگر موقع کشت زمستانه محصولات کشاورزی است و اجرای این دستورالعمل کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید در مجلس حاضر شده و پاسخ دهد که علت ابلاغ خودسرانه دولت برای افزایش 5 الی 7 برابر کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی چیست؟

به گزارش فارس، متن کامل سوال از وزیر جهاد کشاورزی  درباره افزایش 7برابری کود شیمیایی به شرح زیر است:

خلاصه سوال:

علت افزایش یکباره 500 الی 700 درصدی کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی چیست؟

شرح سوال:

طی ماه‌های گذشته اخباری از کشف کودهای شیمیایی مخصوصا کود اوره که مورد نیاز صنعت کشاورزی است مشاهده شد، به طوری که مقادیر قابل توجهی کود شیمیایی توسط سودجویان احتکار شده بود.

این درحالی است که اغلب مناطق کشور خود را آماده کشت پاییزه و زمستانه می‌کنند و باید کود مورد نیاز زمین های کشاورزی به دست کشاورزان برسد. کمبود کود های شیمیایی سوپرفسافات تریپل، دی آمونیوم فسفات ، کلرور پتاسیم و سولفات پتاسیم  و اوره موجب شده است تا یا کشاورزان دست از کشت بکشند و یا باید با قیمت بسیار بالایی این کودها را از بازار آزاد تهیه کنند.

مسئولان صنعت پتروشیمی می‌گویند تولید کود شیمیایی اوره بدون هیچ گونه خللی در حال تولید است و اگر مشکلی در بازار وجود دارد مربوط به بخش توزیع است.

در حالی که مسئولان دولتی باید فکر اساسی در خصوص کمبود کود در بازار کنند که خبرها از افزایش شدید قیمت کودهای شیمیایی به صورت رسمی به گوش می‌رسد که این مسئله می‌تواند صنعت کشاورزی را در سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند. اتخاذ این تصمیم آن هم در سال جهش تولید باعث شده تا بخش کشاورزی با چالش جدی مواجه شود.

 حدود 15 روز دیگر زمان کشت زمستانه محصولات کشاورزی است و اجرای این دستورالعمل کشاورزان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

وزیر محترم جهاد کشاورزی پاسخ دهد که علت ابلاغ خودسرانه دولت برای افزایش 5 الی 7 برابر کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی چیست؟

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب