1401/06/10-21:02

برخورد چین با اویغورها می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود

برخورد چین با اویغورها می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی درباره وضعیت مسلمانان اویغور در چین اعلام کرد که «شواهدی معتبر» مبنی بر شکنجه و خشونت جنسی علیه اعضای این اقلیت وجود دارد.

به گزارش دولت بهار به نقل از یورونیوز، به گفته کارشناسان این نهاد اقدامات صورت گرفته علیه اویغورها در چین ممکن است «جنایت علیه بشریت» محسوب شود. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار واکنش جامعه جهانی به وضعیت اویغورها در استان سین کیانگ در چین شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «سطح بازداشت‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز اعضای اقلیت اویغور و دیگر گروه‌هایی که مسلمانان در میان آنها حضور پررنگی دارند می‌تواند جنایت‌های بین‌المللی به ویژه جنایت علیه بشریت در نظر گرفته شود.»

هرچند در گزارش منتشرشده نکته جدیدی درباره وضعیت اقلیت اویغور در استان سین کیانگ چین مطرح نشده است اما انتشار آن از این نظر اهمیت دارد که مُهر تائید سازمان ملل بر اتهام‌های مطرح شده علیه چین در این زمینه محسوب می‌شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و شخص میشل باشله برای انتشار یا عدم انتشار این گزارش تحت فشار قرار داشت.

سوفی ریچاردسون، مدیر گروه غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به گزارش منتشرشده گفت: «این گزارش نقض گسترده حقوق اساسی از سوی چین را هویدا می‌کند.»

به گفته وی شورای حقوق بشر سازمان ملل حالا به دنبال انتشار این گزارش باید «تحقیقی جامع در مورد جنایت‌های دولت چین علیه بشریت» انجام دهد. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار تعیین «ساز و کاری برای انجام تحقیق مستقل و بین‌المللی» درباره وضعیت مسلمانان در استان سین کیانگ چین شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب