1401/07/21-23:58

گروه‌های فلسطینی سند آشتی ملی را در الجزایر امضا کردند

گروه‌های فلسطینی سند آشتی ملی را در الجزایر امضا کردند

14 گروه فلسطینی حاضر در نشست‌ها برای پایان دادن به اختلافات، سند «اعلامیه الجزایر» را در کاخ الامم امضا کردند؛ کاخ الامم همان کاخی است که «یاسر عرفات»، رئیس سابق تشکیلات خودگردان برپایی کشور فلسطین را در نوامبر سال 1988 میلادی از آنجا اعلام کرده بود.

به گزارش دولت بهار به نقل از العربی الجدید، در این نشست که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهوری الجزایر هم حضور داشت، «اسماعیل هنیه» به نمایندگی از حماس، «عزام الاحمد» به نمایندگی از جنبش فتح، «طلال ناجی» از جبهه مردمی آزادسازی فلسطین، «مصطفی البرغوثی»، از ابتکار ملی و جنبش جهاد اسلامی، «محمد سعید الهندی» و «عمر اسعد مراد» به نمایندگی از جبهه آزادسازی فلسطین به همراه دیگر گروه‌های فلسطینی این سند توافق را امضا کردند.

«فایز ابو عیطه»، سفیر فلسطین در الجزایر که این سند توافق 9 بندی را قرائت می‌کرد، گفت:این سند شامل انتخاب شورای ملی فلسطین در داخل و خارج طی یک سال از امضای این سند، تاکید بر اهمیت وحدت فلسطین، در پیش گرفتن زبان گفت‌وگو و رایزنی برای حل اختلافات فلسطینی در چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین و قلمداد کردن این سازمان به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین، تقویت نقش آن و اتخاذ گام‌های عملی برای پایان دادن فوری به اختلافات می‌شود.

این توافق بر برگزاری انتخابات سراسری، ریاستی و قانوگذاری ظرف حداکثر یکسال در مناطق فلسطینی از جمله بیت المقدس، یکپارچه‌سازی نهادهای فلسطینی، فعال‌سازی سازوکار همکاری دبیران کل گروه‌های فلسطینی و تشکیل یک تیم الجزایری عربی برای نظارت و پیگیری اجرای بندهای این توافق تاکید کرد.

در این سند، بر حق مشروع مردم فلسطین در انواع مقاومت و توسعه آن تاکید شده است.

هنیه در این مراسم با بیان اینکه لحظه امضای این توافق، لحظه‌ای تاریخی است، گفت:از الجزایر تشکر می کنیم، این روز شادی در فلسطین و الجزایر و برای همه آزادگان است در مقابل امروز روز غم و اندوه برای صهیونیست هاست.

عزام احمد رئیس هیات اعزامی جنبش فتح هم تاکید کرد: با امضای این توافق از سرطان چنددستگی و اختلافات رها می شویم، این توافق اجرایی خواهد شد و تنها بر روی کاغذ باقی نخواهد ماند، ما در جنبش فتح قول می دهیم که از نخستین گروه‌هایی باشیم که آن را اجرایی می کنیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب