1401/07/22-11:34

تسلط هیات تحریر الشام بر شهر راهبردی عفرین

تسلط هیات تحریر الشام بر شهر راهبردی عفرین

هیات تحریر الشام (جبهه النصره پیشین) روز گذشته بر شهر عفرین در حومه شمال غربی حلب پس از چند روز درگیری با گروه‌های مسلح مخالف دمشق، تسلط پیدا کرد؛ اقدامی که می‌تواند به معنای تغییر نقشه تسلط بر مناطق شمالی سوریه به سود هیات تحریر الشام باشد که به دنبال سیطره بر همه مناطق شمالی این کشور است.

به گزارش دولت بهار به نقل از العربی الجدید، منابع نظامی در «ارتش ملی سوریه» وابسته به گروه‌های مخالف دمشق اعلام کردند: ستون‌های نظامی هیات تحریر الشام روز گذشته به شکل کامل بر شهر عفرین واقع در منطقه «شاخه زیتون» در شمال استان حلب تسلط پیدا کردند که این امر با پشتیبانی تیپ حمزه و سلیمان شاه و پس از درگیری پراکنده با «تیپ سوم» ارتش ملی سوریه از جمله دو گروه «الجبهه الشامیه» و «جیش الاسلام» روی داد و این دو گروه به منطقه کفر جنه عقب نشینی کردند.

منابع مذکور افزودند: برخی گروه‌های مسلح وابسته به ارتش ملی سوریه نظیر هیات انقلابیون برای آزادسازی همچنان در داخل شهر عفرین حضور دارند زیرا در این جنگ اعلام بی طرفی کردند.

منابع یاد شده تاکید کردند: دستگاه امنیتی وابسته به هیات تحریر الشام وارد شهر عفرین شده و ساختمان‌های امنیتی را به تسلط خود درآورده است و بسیاری از اهالی عفرین در پی این تحولات به سمت روستاهای اطراف آواره شدند و هیات تحریر الشام بر گذرگاه الحمران در حد فاصل مناطق تحت کنترل مخالفان دمشق و قصد در شهر جرابلس مسلط شدند.

منابع محلی تصریح کردند: در نتیجه درگیری‌ها در شهر عفرین، ناامنی بر این شهر حاکم شده به طوری که 170 زندانی از زندان مرکزی که اکثرشان وابسته به قسد و داعش هستند، فرار کردند.

اهداف هیات تحریر الشام

در همین رابطه، منبع نزدیک به گروه‌های مسلح مخالف دمشق به العربی الجدید گفت: پیشروی و نفوذ هیات تحریر الشام در مناطق تحت تسلط گروه‌های مذکور با هدف تادیب الجبهه الشامیه و محدود کردن نقش آن و تثبیت نفوذ گروه‌های همسو با هیات تحریر الشام نظیر تیپ حمزه و تیپ سلیمان شاه است.

وی تاکید کرد: هیات تحریر الشام همچنین خواهان گذرگاهی با مناطق تسلط سلطه قسد در شمال سوریه است.

منطقه عفرین از ابتدای سال 2018 میلادی تحت نفوذ مستقیم ترکیه قرار دارد و ارتش این کشور در چارچوب عملیات شاخه زیتون گروه‌های کُردی را از این منطقه بیرون کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب