1399/06/19-19:47

سه تصمیم بورس برای حمایت از بازار

 سه تصمیم بورس برای حمایت از بازار

مدیرعامل بورس تهران از سه اقدام مهم برای حمایت بازار سرمایه در هفته آینده خبر داد.

به گزارش دولت بهار به نقل از صداو سیما، علی صحرایی در حاشیه مراسم عرضه اولیه دربورس تهران گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر متغیر‌های اقتصادی و غیر اقتصادی قرار می‌گیرد و افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید نگاه بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند.

وی اضافه کرد: براساس محاسباتی که سهامداران انجام دادند برخی از سهامداران انتظار رشد مداوم سهام دارند، اما برخی دیگر از سهامداران با ذخیره سود خود از بازار خارج شدند.
صحرایی گفت: برخی از سهامداران تازه وارد برخلاف توصیه‌های قبلی ما، در اوج قیمت اقدام به خرید سهام کردند و الان متضرر شدند، بار‌ها توصیه کردیم که بازار بورس بازاری تخصصی است و افرادی که دانش کافی ندارند از طریق فضای مجازی وارد بازار نشوند و اقدام به خرید سهم نکنند و به افراد تازه وارد نیز توصیه کردیم که از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار شوند.

وی افزود: بار‌ها به مردم اعلام کردیم که با پس انداز وارد بازار سرمایه شوند افرادی که به توصیه ما گوش دادند سود کردند و افرادی که تحت تاثیر کانال‌ها و فضای مجازی قرار گرفتند ضرر کردند.

مدیرعامل بورس تهران درباره اقدامات بورس درباره حمایت‌های بازار گفت: در ریزش‌های اخیر بازار، حقوقی‌ها وارد بازار شدند اقدامات خوبی انجام دادند و امروز که حجم معاملات حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود حدود ۸۰ درصد سهام بازار را حقوقی‌ها خریداری کردند.

وی ادامه داد: در هفته آینده حمایت‌های خوبی از بازار سهام صورت می‌گیرد یکی از اقدامات، انتشار سهام خزانه است بطوریکه هیئت مدیره شرکت‌ها با توجه به منابع خود و دامنه قیمتی سهام، اقدام به خرید سهام می‌کنند و زمانی که سهام با رشد روبه رو شد سهام را عرضه می‌کن.

وی گفت: روش دوم استفاده از اختیار فروش تبعی یا بیمه کردن سهام است که به نوعی برای اشخاص حقیقی استفاده خواهد شد بدین گونه است که سهامدار خرد مبلغی را پرداخت و سهام خود را بیمه می‌کند و سهام به میزان سپرده بانکی بازده خواهد داشت و اگر هم قیمت سهام رشد کرد سهامدار اختیار فروش دارد این ابزاری دوگانه است و هم مزایای سهام را دارد و هم اینکه سود تضمین شده را برای سرمایه گذار رقم می‌زند.

صحرایی افزود: روش سوم افزایش نقدشوندگی بازار به واسطه حضور بازارگردان‌های بزرگ است؛ بازار گردان‌ها معمولا از صندوق‌های بازار گردان و یا سهامداران عمده هستند.

وی گفت: این سه روش هیجانات بدون پشتوانه و عوامل اقتصادی را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه مردم باید با عوامل بنیادی اقدام به انتخاب سهم کنند افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۴ بر اساس حکمی در قانون صندوق توسعه ملی باید سالانه یک درصد از ورودی خود را به عنوان سپرده در صندوق تثبیت بازار در بورس قرار دهد این امکان فراهم شد و در بازار نقش تثبیت کننده‌ای داشته باشد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب