1399/07/04-12:08

سازش با اسرائیل، شرط آمریکا برای خروج از عراق!

 سازش با اسرائیل، شرط آمریکا برای خروج از عراق!

روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از منابع دولتی عراق دلیل تهدید آمریکا مبنی بر بستن سفارت خود در بغداد را به عللی نسبت داد که یکی از آنها سازش با تل‌آویو عنوان شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، روزنامه لبنانی «الاخبار»،‌ امروز (جمعه)، در ادامه گزارش روز گذشته خود در ارتباط با اینکه واشنگتن، بغداد را به بستن سفارت خود و اعمال تحریم تهدید کرده است،‌ خبر داد که یکی از علل این اقدام، تحمیل شروطی از جمله سازش با تل‌آویو بوده است.

روزنامه الاخبار روز گذشته خبر داده بود که سران سه قوه عراق، روز دوشنبه، نشستی برگزار کرده‌اند که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در آن نشست به افراد حاضر خبر داده است که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، تهدید کرده که سفارت خود را عراق خواهند بست.

روزنامه الاخبار در گزارش امروز خود و در ادامه گزارش روز گذشته نوشت که اشاره «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا به «بستن سفارت آمریکا در بغداد و اعمال تحریم‌های سخت علیه کشور عراق» تهدیدی است که «برخی منابع دولتی» عراق در گفت‌‌و‌گو با این روزنامه آن را به دو علت می‌دانند که یکی از آنها مستقیم و دیگری غیرمستقیم است.

در همین ارتباط، شبکه قطری «الجزیره» نیز، امروز (جمعه)، طی گزارشی به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری عراق خبر روزنامه الاخبار منبی بر تهدید آمریکا درباره بستن سفارت را تأیید کرد.

الاخبار در ادامه گزارش به نقل از منابع دولتی یادشده و با اشاره به تهدید آمریکا نوشت که واشنگتن در تلاش است تا اولا مسئولیت آنچه را که ممکن است بغداد بعدها در معرض آن قرار گیرد، بر تهران تحمیل کند و از سوی دیگر، از بغداد برای پیوستن به جمع کشورهای سازش‌کننده با تل‌آویو اخاذی کند؛ مسئله‌ای که دولت، مردم و نیروهای سیاسی لبنان آن را نمی‌پذیرند.

الاخبار در ادامه نوشت که علت مستقیم، تهدید آمریکا را با حملات تقریبا روزانه به سفارت این کشور، امکان دیپلماتیک و کاروان‌های «ائتلاف بین‌الملی» به رهبری واشنگتن مرتبط می‌داند. 

این روزنامه لبنانی در ارتباط با ارتباط غیرمستقیم و علتی که منابع عراقی آن را «حقیقی» توصیف کردند، خبر داد که واشنگتن در تلاش است تا خروج خود از عراق را به یک «معامله تاریخی بزرگ» گره بزند.

الاخبار افزود که افراد ذیربط در بغداد این برداشت را دارند که واشنگتن می‌خواهد برای خروج عراق،‌ تعهدی از بغداد-ولو بدون اعلام در زمان کنونی- در قبال پیشبرد مقتضای طرح «معامله قرن» و طرح‌های عادی‌سازی کشورهای عربی با دشمن اسرائیلی کسب کند.

پیشتر، «مقتدی الصدر» رهبر جریان عراقی «الصدر» در واکنش به شایعاتی در خصوص بازگشایی «سفارت مجازی بغداد در اسرائیل» به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که بازگشایی سفارت این رژیم در سرزمین معصومان به معنای روز پایانی رژیم صهیونیستی خواهد بود‌

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب