1399/07/19-11:08

جزئیات مصوبات کمیسیون شوراها برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری

جزئیات مصوبات کمیسیون شوراها برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، جزئیات آخرین تغییرات و اصلاحات اعمال شده به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

به گزارش دولت بهار، احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با فارس در تبریز، اظهار کرد: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تقریبا قطعی شده از مرحله کمیسیون هم عبور کرده و در نوبت صحن قرار گرفته است.

وی افزود: در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تلاش ما معطوف بر این بوده که شرایط داوطلبان ریاست جمهوری را تا آنجا که ممکن است کمی و قابل اندازه‌گیری کنیم و از موضوعات توصیفی فاصله بگیریم.

بیگی تصریح کرد: نتیجه بدیهی این اتفاق این است که از انبوه افرادی که در شمایل و هیبت‌های عجیب و غریب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور و استانداری‌ها  مراجعه می‌کنند و قطعا نخواهند توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، کاسته می‌شود.

وی توضیح داد: از جمله شرایط عمومی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که کاملا کمی هستند، می‌توان به میزان تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر، سن بین 45 تا 70 سال، داشتن بیش از هشت سال سابقه مسوولیت در جمهوری اسلامی ایران در سطح استانداران، وزرا، نمایندگان و معادل این‌ها که در قانون مدیریت خدمات کشوری مصرح است، اشاره کرد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس متذکر شد: شرایط دیگری هم وجود دارد؛ مثلا در بین استانداران کسانی می‌توانند کاندیدا شوند که سابقه هشت سال استانداری در استان‌های با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر را داشته باشند؛ همچنین شهرداران شهرهایی با جمعیت بیش از چهار میلیون نفر که تنها شامل شهرهایی مثل تهران و مشهد می‌شود، می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: مقامات نظامی که در سطوح سرلشکری و بالاتر هشت سال سابقه مسوولیت داشته باشند نیز می‎توانند کاندید شوند.

بیگی ادامه داد: یک سری شرایط کیفی هم برای کاندیداها مثل مدیر و مدبر بودن و داشتن قابلیت دفاع از انقلاب اسلامی در برابر شبهات و هجمه‌هایی که وجود دارد؛ لحاظ شده که جزو شرایط رجل سیاسی و مذهبی است و در قانون احراز این‌ها به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: در واقع هدف این است که اگر بنا است، شورای نگهبان داوطلبی را رد صلاحیت کند این امر بر اساس ویژگی‌های تعریف شده باشد و فرد داوطلب نیز علت ردصلاحیت خود را بداند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: در قانون محدودیتی برای کاندیدا شدن بانوان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا وجود ندارد و در تعیین صلاحیت داوطلبان نیز جنسیت ملاک نیست.

بیگی خاطرنشان کرد: قابلیت بانوان فعال سیاسی کشور برای هیچ‌کس قابل کتمان نیست؛ در مجموعه اجرایی کشور هم بانوان بسیاری عهده‌دار مسوولیت‎های بزرگی هستند و معمولا هم از عهده این مسوولیت‌ها به خوبی برآمده‌اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب