1399/05/05-16:08
محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دولت نیمی از سهام عدالت اقشار ضعیف و محروم را به آنها نداد!

دولت نیمی از سهام عدالت اقشار ضعیف و محروم را به آنها نداد!

ایروانی گفت: برخلاف قانون و شرع موضوع عدم واگذاری کامل سهام یک میلیون تومانی به مردم توسط رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت و گویی تلویزیونی مطرح و به منزله ابلاغ قانونی به مردم تلقی شد. در نهایت هم با تهدید خریداران این سهام، برای واریز بقیه مبلغ اقساط در مهلت کوتاه حدود نیمی از سهام اقشار محروم جامعه از آنها گرفته شد.

محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از مصاحبه با جام جم گفت:

➖ اگر افزایش شاخص بورس مدیریت شود اتفاقا این تهدید محتمل را می‌توان به یک فرصت بزرگ به نفع تولید ملی تبدیل کرد. بازار سرمایه بهترین بازار نسبت به بازار ارز، سکه، طلا و... است و تعمیق بازار سرمایه همواره یک هدف و آرزوی مهم بوده است.

➖ چطور بعد از گذشت ۱۰ سال علیرغم اینکه سبد سهام عدالت سبد پربازده و خوبی بوده اما تا امروز نتوانسته سرمایه یک میلیون تومانی خود را در این مدت مستهلک کند؟ به نظرم این موضوع جای بررسی جدی دارد.

➖ برخلاف قانون و شرع موضوع عدم واگذاری کامل سهام یک میلیون تومانی به مردم توسط رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت و گویی تلویزیونی مطرح و به منزله ابلاغ قانونی به مردم تلقی شد. در نهایت هم با تهدید خریداران این سهام، برای واریز بقیه مبلغ اقساط در مهلت کوتاه حدود نیمی از سهام اقشار محروم جامعه از آنها گرفته شد.

➖ اتفاقاً بهترین روش برای رد دیون همین واگذاری شرکت های دولتی است. تجربه نشان داده واگذاری ها برای رد دیون عمدتاً باعث رشد و توسعه این شرکت ها شده است اما واگذاری ها به صورت خصوصی‌سازی یا بهتر بگوییم اختصاصی‌سازی غالباً همراه با مفسده بوده و شکست خورده است. شما کدام شرکت رد دیون شده را سراغ دارید که دچار بحران ورشکستگی یا ناآرامی شده باشد؟  

➖ برخی در مجلس دهم تلاش و اصرار عجیبی به برداشت وارونه از سیاست های کلی  اصل ۴۴ داشتند، در حالی که در این سیاست ها صراحتاً به رعایت اهداف اصل ۴۳ و گسترش مالکیت مردم در اقتصاد تأکید شده است.

➖ پیشنهاد مشخص من این است که در واگذاری های جدید به دهک‌های ضعیف جامعه به صورت وام و بدون دریافت وجه نقدی سهام تخصیص یافته و اقساط این سهام صرفاً از محل سود آن تسویه شود زیرا فقرا و دهک های پایین جامعه پولی ندارند تا سهام بخرند.

➖ در مورد دهک‌های میانی نیز وام داده شود تا از محل آن سهام خریداری شده و در اولین فرصت آن را تسویه و مالک این سهام‌ها شوند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب