1399/08/13-14:24
در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فونیکس چین؛

دکتر احمدی‌نژاد: ساختن جهان بدون سلاح را ممکن می‌دانم + فیلم

دکتر احمدی‌نژاد: ساختن جهان بدون سلاح را ممکن می‌دانم + فیلم

شبکه تلویزیونی فونیکس چین امروز سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ سومین بخش از مصاحبه خود با دکتر احمدی‌نژاد را که به مسائل منطقه اختصاص داشت منتشر کرد که طی آن رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: من به دنبال صلح و امنیت جهانی و ساختن جهان بدون سلاح هستم و این امر را کاملاً ممکن و شدنی می‌دانم.

به گزارش دولت بهار، متن این بخش از مصاحبه فونیکس با دکتر احمدی‌نژاد به شرح زیر است:

فونیکس: آقای لاوروف وزیرامورخارجه روسیه، پیشنهاد ایجاد یک سیستم امنیت جمعی در منطقه خلیج‌فارس را ارائه کرده است که این  پیشنهاد شامل ایران و کشورهای عربی می‌شد، اما آمریکا با آن مخالفت کرد. نظر شما در مورد این ابتکار عمل روسیه چیست؟

دکتر احمدی‌نژاد: برای حل یک مشکل باید ریشه‌های پیدایش آن را بشناسیم بنابراین باید ببینیم مشکلات منطقه از کجا بوجود آمده است. منطقه خلیج فارس در طول تاریخ همواره منطقه صلح و دوستی بوده است. همه با هم همکاری داشتند، فامیل بودند، ازدواج می‌کردند و رفت‌و‌آمد داشتند. دخالت دیگران درمنطقه مشکل را بوجود آورده است. همان کسانی که می‌خواهند درگیری باشد تا اسلحه بفروشند و بر منابع انرژی منطقه مسلط باشند. آنها اگر از این کار خود دست بردارند، مشکلی وجود نخواهد داشت و کشورهای منطقه با هم در صلح و دوستی زندگی می‌کنند. همانطور که دنیا را باید همه با هم اداره کنیم، منطقه را هم ملت‌های منطقه باید با هم و بر مبنای دوستی و برادری و عدالت و احترام اداره کنند. اما وقتی دیگران از فرامنطقه وارد می‌شوند و در امور منطقه دخالت می‌کنند کار سخت می‌شود. آنها به دنبال فروش اسلحه و تسلط بر منابع انرژی منطقه هستند و باید از دخالت خود در منطقه دست بردارند. البته دولتها و کشورهای منطقه هم باید بیشتر تلاش کنند و به هم نزدیک شوند. من در دوران ریاست‌جمهوری به همه کشورهای منطقه چند بار سفر کردم و به همه دست دوستی دادم و گفتم که باید با هم تلاش کنیم و منطقه را با کمک هم و احترام به یکدیگر بسازیم که مورد استقبال همگان نیز قرار گرفت.
 
فونیکس: 27 مهرماه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از ایران برداشته شد، این امر چه تاثیری روی ایران خواهد داشت؟

دکتر احمدی‌نژاد: به نظرم روی ایران تاثیر خاصی ندارد. من معتقدم که هیچ کشوری نباید از محل فروش سلاح کسب درآمد کند. فروش سلاح به معنای کشتن مردم و ویران کردن سرزمین دیگران برای کسب درآمد و به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصادی یک کشور دیگر است و من این را جزء بدترین کارهای جاری در جهان می‌دانم و با آن به شدت مخالفم. فروشندگان اصلی سلاح در جهان برای پیدا کردن بازار سلاح، اول به ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای مختلف می‌پردازند و حداقل آن است که به جای کمک به برطرف‌شدن اختلاف و درگیری بین کشورها، از پیدایش و تشدید آن استقبال می‌کنند و آن را یک فرصت می‌دانند تا در سایه آن سلاح‌های خود را به فروش برسانند. من اصولاً این رفتار را قبول ندارم و به دنبال صلح و امنیت جهانی و ساختن جهان بدون سلاح هستم و این امر را کاملاً ممکن و شدنی می دانم. اگر ما هزینه‌های تسلیحاتی جهان را که نزدیک به دو هزار میلیارد دلار در سال است، صرف رفع فقر و تبعیض و توسعه دانش کنیم دیگر زمینه‌ای برای اختلاف و درگیری باقی نخواهد ماند ؛ زیرا ریشه اختلاف و درگیری در فقر و تبعیض و بی‌اطلاعی و جهل است. اگر ما منطق عدالت و احترام را در مناسبات ملت‌ها حاکم کنیم و حق تعیین سرنوشت را بپذیریم آیا جایی برای درگیری باقی می‌ماند؟

فونیکس: اگر ایران به تقویت قدرت نظامی خود نپردازد، چگونه قادر به دفاع از خود در برابر تهدیدهای خارجی خواهد بود؟
 
دکتر احمدی‌نژاد: با یک سئوال پاسخ شما را می‌دهم. آیا می‌شود دروغ را با دروغ، زشتی را با زشتی و بدی را با بدی اصلاح کرد؟ حتما نمی‌شود. برای اصلاح وضع موجود باید رویکردها را تغییر داد و این امر بلافاصله امکانپذیر نیست، بلکه مستلزم گذشت زمان است. انتخاب مسیر ما را به هدف‌های مختلف می‌رساند، بنابراین مهم آن است که ما کدام مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنیم. اگر ما مسیر رفع سلاح و برطرف کردن اختلافات را در دنیا انتخاب کنیم به همانجا می‌رسیم اما اگر بخواهیم از اختلافات سوء‌استفاده کنیم و سلاح بفروشیم ؛ حتماً به گسترش مسابقه بی‌پایان تسلیحاتی منجر می‌شود. یکی بمب اتم نسل پنجم می‌سازد و دیگری نسل ششم آن را می‌سازد و هرکس درصدد دست یافتن به سلاح بالاتری خواهد بود. انتهای این رقابت به کجا ختم می‌شود؟ به نظرم کنترل سلاح با سلاح جواب نداده است. قرار بود ۵۰ سال قبل سلاح اتمی از جهان ریشه کن شود اما چرا این اتفاق نیفتاده است. دلیل آن در وجود رقابت تسلیحاتی است. این درحالی است که دنیا شاهد سلاح های خطرناکتری مانند هارپ است و رقابت تسلیحاتی در این حوزه‌ها جریان دارد.

این مسابقه که کلاً به ضرر انسانهاست و ملت‌ها نیز هیچ نقشی در آن ندارد چه زمانی خاتمه خواهد یافت؟ مردم ایران و چین و آمریکا و روسیه و فرانسه و سایر نقاط دنیا هیچ نقشی در این رقابت ندارند. اگر کاری کنیم که کسی در دنیا به دنبال برتری و چپاول ثروت دیگران نباشد، در هیچ جا درگیری وجود نخواهد داشت. وقتی درگیری نباشد هیچ سلاحی هم لازم نیست. باید همه با کمک یکدیگر دنیا را تغییر دهیم.
 
فونیکس: اسرائیل با امارات، بحرین و سودان روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. این موضوع چه تأثیری بر ایران خواهد داشت؟

دکتر احمدی‌نژاد: به نظرم تأثیری ندارد. بسیاری از کشورهای دنیا به صورت خواسته یا ناخواسته و حتی کشورهای صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده‌اند و با آن روابط دیپلماتیک دارند اما مسأله فلسطین حل نشده است. زمانی که مسأله فلسطین بوجود آمد اصلاً بعضی از این کشورهایی که اسم بردید رسماً وجود نداشتند. موضوع فلسطین عدم رابطه این کشورها با آن رژیم نیست که با برقراری رابطه حل شود! مسأله فلسطین را باید در داخل سرزمین فلسطین حل کرد. مردم فلسطین هستند که چند میلیون نفر آنها آواره هستند و حق آنها در تعیین سرنوشت‌شان به رسمیت شناخته نشده است! باید حق تعیین سرنوشت فلسطینیان و سرزمین آنها به رسمیت شناخته شود و مساله آوارگان فلسطینی حل شود و برای آن هم یک راه حل بیشتر وجود ندارد و آن هم مراجعه به آراء مردم فلسطین است و ببینیم آنها خواستار چه چیزی هستند؟

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب