1403/02/03-18:59

امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای پروژه «جاده توسعه»

امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای پروژه «جاده توسعه»

در مراسمی با حضور رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر عراق، تفاهم‌نامه چهارجانبه عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه جاده توسعه امضا شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از شبکه الجزیره، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد: توافقنامه چارچوب راهبردی امضا شد که از دل آن، کمیته‌هایی در زمینه های امنیتی و اقتصادی تشکیل می شود.

نخست وزیر عراق گفت: ما یک توافقنامه چارچوبی ۱۰ ساله در زمینه آب امضا کردیم که مدیریت عادلانه ثروت آبی را تضمین می‌کند. توافقات مشترک ما با ترکیه شامل تشکیل کمیته‌های دائمی در زمینه امنیت، اقتصاد، انرژی و بهبود مدیریت آب است؛ چراکه بدتر شدن بحران آب به نفع کسی نیست.

السودانی اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه «جاده توسعه» امضا کردیم. پروژه جاده توسعه به عنوان پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه عمل و از امنیت و ثبات آنها حمایت می‌کند.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد: امنیت ترکیه و عراق جدا از یکدیگر نیست و بخشی از امنیت منطقه است. ما نقض حاکمیت عراق را نمی‌پذیریم و اجازه نمی‌دهیم از سرزمین ما به عنوان سکویی برای عملیات علیه دیگران استفاده شود.

السودانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحولات فلسطین و نوار غزه نیز گفت: وضعیت غزه و بیت المقدس دلیل ادامه درگیری‌ها در منطقه است و ما خواستار توقف فوری خشونت و ورود کمک‌ها به نوار غزه هستیم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: عراق کشوری همسایه است که با آن روابط تاریخی و فرهنگی داریم. مصمم هستیم روابط را به گونه‌ای تقویت کنیم که حقوق همسایه تضمین شود.

اردوغان ادامه داد: درباره کمیته‌های مشترک در زمینه‌های امنیتی، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل، محیط زیست، آب، بهداشت و آموزش به توافق رسیدیم.

وی افزود: تحولات میان اسرائیل و ایران خطر گسترش جنگ را افزایش می‌دهد و توجه‌ها را از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد منحرف می‌کند.

اردوغان همچنین تاکید کرد: تشکیل کشور فلسطینی کلید صلح در خاورمیانه است و ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا قتل عام در غزه را متوقف کنیم.

جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، این تفاهم‌نامه با هدف همکاری مشترک در پروژه راهبردی جاده توسعه تنظیم شده است.

این تفاهم‌نامه را وزرای حمل و نقل عراق و ترکیه و وزیر حمل و نقل قطر و نیز وزیر انرژی و زیرساخت امارات امضا کردند.

به موجب این تفاهم‌نامه این کشورها در تنظیم چارچوب‌های لازم برای اجرای پروژه همکاری می‌کنند.

این بیانیه افزوده که جاده توسعه یک پروژه راهبردی است که موجب تقویت رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق هم‌افزایی اقتصادی میان شرق و غرب می‌شود و به تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد مسیر رقابتی می‌انجامد.

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب