1399/10/21-23:06

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با القبس: شرایط منطقه با همکاری ایران و عربستان تغییر می کند

 دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با القبس: شرایط منطقه با همکاری ایران و عربستان تغییر می کند

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با روزنامه القبس کویت تاکید کرد که دوستی، همکاری، هماهنگی و همراهی ایران و عربستان خواست دو ملت است و موجب تغییر شرایط منطقه ، اتحاد بین ملت ها و بروز فرصت های طلایی جهت استقرار صلح و آبادانی و پیشرفت برای تمام کشورها خواهد بود.

به گزارش دولت بهار، رئیس جمهور سابق تحریم ایران را اقدامی ضد انسانی از سوی قدرت های مستکبر خواند و افزود: مدیریت اعمالی در بخش اقتصاد و سیاست نه تنها با منافع ملی سازگاری ندارد بلکه با آرمانهای انقلاب و خواست عمومی ملت نیز فاصله زیادی دارد و موجبات آسیب های جبران ناپذیر بر اقتصاد، روحیه و منافع ملی و روابط کشور ایران در محیط بین الملل را فراهم کرده است که این همان خواست دشمنان ملت ها و قدرت های فاسد جهانی است.

دکتر احمدی نژاد همچنین اعتراض و انتقاد را حق طبیعی مردم ایران خواند و گفت: هر نوع اعمال محدودیت و یا خشونت در برابر مردم مخالف روح انقلاب و صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی و موجب افزایش فاصله بین زمامداران و مردم و نهایتاً به ضرر نظام خواهد بود.

متن این گفت و گو که یکشنبه شب منتشر شد به شرح زیر است:

القبس: در دوسال گذشته ایران شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ا‌ی -اکثرا با انگیزه‌های اقتصادی و علیه گرانی معیشت- بوده است؛ به نظر شما چرا ایرانیان برای مطالبه حقوقشان، به اعتراضات خیابانی روی آورده‌اند؟

 دکتر احمدی نژاد: هر کشور و همه امور آن متعلق به ملت آن است و آنان صاحب اختیار هستند. اعتراض و انتقاد حق طبیعی مردم است و طبق قانون اساسی باید شرایطی فراهم شود که آحاد مردم بتوانند با آزادی کامل و بدون هرگونه واهمه و نگرانی از تبعات آن ، نظرات، انتقادات و اعتراضات خود را نسبت به امور گوناگون و عملکرد مسئولان، ابراز نمایند.

اساساً یکی از اهداف اصلی ملت ایران در انقلاب عظیم سال 1357 آزادی و به ویژه آزادی نقد عملکرد مسئولان بوده است.

ملت ایران یک ملت فرهنگی و متمدن است و هرگز اهل خشونت و یا درگیری نیست و اگر شرایط مناسب برای اظهار نظر فراهم گردد، به طور کاملاً منطقی، قانونمند و سازنده عمل خواهد کرد و از همه حقوق قانونی خود بهره خواهد برد.

اینجانب در سالهای گذشته چندین بار این موضوع را به مسئولین کشور تذکر داده ام و حتی چند بار به طور رسمی درخواست صدور مجوز اجتماع مردم برای نقد عملکرد مسئولین را ارائه داده ام.

هر نوع اعمال محدودیت و یا خشونت در برابر مردم مخالف روح انقلاب و صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی و موجب افزایش فاصله بین زمامداران و مردم و نهایتاً به ضرر نظام خواهد بود.

القبس: آیا تنها دلیل فروپاشی اقتصادی -همانطور که دولت کنونی می‌گوید- تحریم‌های آمریکاست؟ و اگر این درست است، چرا ارز و اقتصاد قبل از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+١ در وضعیت بهتری بود؟

 دکتر احمدی نژاد: تحریم ها مهم است و کاری ضد انسانی توسط قدرت های مستکبر برای سلطه بر ملت ها است. اما میزان اثرگذاری آن به نحوه مدیریت داخل کشور بر می گردد.

مردم ایران معتقدند که مدیریت اعمالی در بخش اقتصاد و سیاست نه تنها با منافع ملی سازگاری ندارد بلکه با آرمانهای انقلاب و خواست عمومی ملت نیز فاصله زیادی دارد و موجبات آسیب های جبران ناپذیر بر اقتصاد، روحیه و منافع ملی و روابط کشور ایران در محیط بین الملل را فراهم کرده است که این همان خواست دشمنان ملت ها و قدرت های فاسد جهانی است.

اینها همه در حالی است که اقتصاد ایران دارای ظرفیت های کم نظیر و استعداد شکوفایی و رشد سریع است و با مدیریت صحیح و مردمی به سرعت در رده های بالای جهان قرار خواهد گرفت.

القبس: دیدگاه جناب احمدی‌نژاد برای حل و فصل اختلافات بین ایران و عربستان چیست؟

 دکتر احمدی نژاد: ایران و عربستان دو کشور بزرگ، مهم و اثرگذار در منطقه و بین الملل هستند. در رابطه تاریخی دو کشور اختلاف قابل توجهی وجود ندارد. دوستی، همکاری، هماهنگی و همراهی دو کشور خواست دو ملت و موجب تغییر شرایط منطقه و اتحاد بین ملت ها و بروز فرصت های طلایی جهت استقرار صلح و آبادانی و پیشرفت برای تمام کشورها خواهد بود.

اختلاف دو کشور بیشتر تحت تاثیر دخالت دشمنان ملت ها و قدرت های فرا منطقه ای است که برخی اشتباهات مقامات دو کشور به آن دامن زده و موجبات اثرگذاری سیاست های خصمانه بیگانگان را فراهم خواهد آورد.

اختلاف و رقابت و یا خدای ناکرده درگیری بین دو کشور هیچ طرف برنده ای نخواهد داشت و اصولاً به ضرر دو کشور و همه کشورهای منطقه و صرفاً به سود دشمنان ملت های دوست و برادر در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه خواهد بود.

تحت هر شرایط، مقامات دو کشور باید هوشيار باشند و از دخالت عوامل و متغیرهای مخالف منافع دو ملت در روابط دو جانبه ممانعت به عمل آورند و اختلافات سیاسی را با تدبیر و گفتگو در شرایط احترام و اعتماد کامل حل و فصل نمایند.

دو طرف باید به منافع عظیم همدلی و اتحاد بین دو کشور و تاثیرات گسترده آن در جهت برقراری ارزش های انسانی و صلح و برادری در منطقه و جهان بیندیشند و از وسوسه خناسان اجتناب نمایند.

القبس: عربستان معتقد است که: «ما در مورد امور داخلی ایران هیچ دخالتی نمی‌کنیم درحالیکه ایران در امور کشورهای عربی متعددی دخالت می‌کند.» چرا ایران بر دخالت در امور کشورهای عربی منطقه اصرار دارد؟

 دکتر احمدی نژاد: در سوال قبل پاسخ این سوال شما را دادم. طرفین اتهاماتی را متوجه یکدیگر می نمایند اما بحث من تعیین مقصر در به وجود آمدن وضع موجود نیست بلکه از یک سو اصرار و تاکید بر ضرورت برادری و همکاری و توجه به ظرفیت های عظیمی است که در سایه این برادری ظهور می کند. ظرفیت هایی که به نفع همه ملت ها به ویژه ملت های منطقه است و از سوی دیگر توجه دادن به خسارت های سنگینی است که رقابت ها و درگیری ها به همه ملت ها وارد می کند.

القبس: برخی از رسانه‌ها در ایران به این موضوع اشاره کرده‌اند که رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد یکی از مهمترین شخصیت‌هایی بوده است که از ابتدای اعتراضات در سوریه موافق برکناری رئیس‌جمهور بشارأسد بوده است، آیا این موضوع صحت دارد؟

دکتر احمدی نژاد: من در موضع دخالت در امور دیگران نیستم ولی عمیقاً معتقدم که نظرات مردم در تمام سرزمین ها و کشورها بدون استثنا باید ملاک زمامداری قرار گیرد.

بروز برخی اختلاف نظرات در نحوه اداره کشورها امری طبیعی است لیکن راه رفع این اختلافات از مسیر جنگ و درگیری نمی گذرد. تنها ملاک و معیار قطعی، عقلانی و انسانی، نظر مردم است.

حق تعیین سرنوشت متعلق به آحاد مردم در سراسر جهان از نژادها، مذاهب، فرهنگ ها و اقوام گوناگون است و احدی تحت هیچ شرایطی اجازه تحدید یا سلب این حق خدادادی را ندارد.

تنها راه حل اختلافات در سرزمین ها،عدم مداخله دیگران و مراجعه به آراء عمومی و فرصت دادن به خواست و اراده مردم جهت جاری شدن در امور گوناگون مربوط به اداره کشورها است.

القبس: نظر شما در مورد برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضاتی که در سوریه به صورت مسالمت‌آمیز آغاز و به اعتراف شخص بشارأسد، به مدت شش ماه به همین‌صورت ادامه یافت، چیست؟

دکتر احمدی نژاد: در پاسخ به سوال اول شما دیدگاهم را درباره این امر بیان کردم.

القبس: شما چه راه‌حلی را برای پایان دادن به وضعیت فرسایشی که در سوریه در جریان است و تاوان آن را همگان پرداخت می‌کنند، پیشنهاد می‌کنید؟

 دکتر احمدی نژاد: تنها راه حل در اینگونه مسائل عدم دخالت دیگران و مراجعه به آراء مردم و فرصت دادن به اراده عمومی جهت حاکم شدن بر سرنوشت کشور است. کشور متعلق به همه شهروندان است و هیچ فرد و گروهی حق ممتاز و یا اجازه برتری بر دیگران ندارد.

القبس: فرهیختگان جامعه عربی معتقدند که ایران از سال ١٩٧٩ هیچگاه درگیر ماجرایی نشده بود که اینگونه -آنچنان که درمورد سوریه اتفاق افتاد- وجهه‌اش را مخدوش کند. آیا بشارأسد ارزش این همه هزینه -آن هم از حساب مردم ایران- را داشت؟

 دکتر احمدی نژاد: از آنجا که منطقه ما مرکز فرهنگ و انرژی جهان و در معادلات بین المللی بسیار موثر است، قدرت های جهانی دائماً به دنبال تسلط بر کشورهای ما هستند. ایجاد درگیری و اختلافات درون ملت ها از یک سو و بین کشورهای منطقه از سوی دیگر جزئی از برنامه های آنان برای ایجاد خاورمیانه جدید است که به معنای تجزیه و تضعیف تمامی کشورها و ملت های منطقه خواهد بود.

آنان اصرار دارند که هیچ یک از کشورهای منطقه در مسیر پیشرفت و اقتدار قرار نگیرند.

آنان می خواهند همه ضعیف و با یکدیگر درگیر و عقب افتاده باشند تا فرصت وحدت،پیشرفت، اقتدار و تاثیرگذاری بر مناسبات بین المللی از آنان سلب شود.

معتقدم برنده اصلی تمامی درگیری های منطقه سلطه گران و صهیونیسم بین المللی هستند.

القبس: فرمانده فلسطینی «محمود الزهار» در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که در سال ٢٠٠۶ هنگامی که از ایران بازگشته ٢٢میلیون دلار را در کیف‌های دستی با خود از ایران خارج کرده است، ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی معتقدند که در مورد چنین پولهایی مردم ایران در اولویت هستند، نظر شما چیست؟

 دکتر احمدی نژاد: درباره پول هایی که مطرح شده است اطلاع خاصی ندارم.

القبس: در هفته‌های آینده دولت آمریکا تغییر کرده و شخص جدیدی که در تعامل با ایران دیپلماسی را بر اعمال تحریم ترجیح می‌دهد، بر سر کار می‌آید، جناب احمدی‌نژاد آیا فکر می‌کنید که بایدن به توافق هسته‌ای با همین ساختار کنونی‌اش، بازمی‌گردد؟

 دکتر احمدی نژاد: به نظرم سیاست های خارجی آمریکا توسط هیات حاکمه پشت صحنه تنظیم می شود و روسای جمهور نقش تعیین کننده ای در آن ندارند. از نظر من تفاوتی نمی کند که چه کسی رییس جمهور آمریکا شود. مهم سیاست ها است که باید عوض شود. نباید از خاطر برد که تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران در دوره ریاست دموکرات ها بر کاخ سفید وضع و اعمال شده است.

القبس: بعد از آمدن بایدن در صورت از سر گیری مذاکرات بین ایران و واشنگتن، ایران چه شروطی خواهد داشت؟

 دکتر احمدی نژاد: معتقدم هر نوع گفتگو و توافق باید بر پایه اصول متقن و اساسی یعنی احترام متقابل و عدالت باشد. در غیر این صورت منجر به حل و فصل مسائل و اختلافات نخواهد شد.

برجام یک سند زنده و آشکار در این رابطه است. توافق یک جانبه نمی تواند پایدار باشد و چنانکه دیدیم نمی تواند مشکلات را مرتفع سازد.

القبس: جناب احمدی‌نژاد، یک رسانه ایرانی نزدیک به اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور گزارشی از آخرین نظرسنجی در مورد انتخابات پیشرو منتشر کرده است که در آن اسم شما پیشتاز تمامی اسامی مطرح شده، بوده است؛ چرا در این نظرسنجی پیشتاز بوده‌اید، و این محبوبیت را چگونه بدست آورده‌اید؟

 دکتر احمدی نژاد: همانگونه که امام علی (ع) فرمودند : تزكية المرء لنفسه قبیح

القبس: آقای احمدی‌نژاد آیا برای انتخابات ٢٠٢١ کاندیدا می‌شوید؟ و پیش‌بینی شما در مورد تأیید شما توسط شوراي نگهبان چیست؟

 دکتر احمدی نژاد: امروز مساله ما انتخابات نیست و مسائل مهم تری در کشور و منطقه و جهان در جریان است که وظیفه انسانی اولویت دادن به آنها است.

درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران در وقت مناسب اگر لازم شد مسائلی را مطرح خواهم کرد.

القبس: در سال ٢٠٠٩ اعتراضاتی به نام «جنبش سبز» آغاز شد، این جنبش ادعا داشت که در انتخابات تقلب شده و کاندیدای آن دوره یعنی میرحسین موسوی، برنده انتخابات شده است. امروز ارزیابی شما از آن دوره چیست؟ آیا واقعا تقلبی صورت گرفته بود؟ نظر شما در مورد حصری که میرحسین‌ موسوی و کروبی همچنان در آن هستند چیست؟

 دکتر احمدی نژاد: کسانی که ادعای تقلب در انتخابات 1388 را داشتند خودشان علناً آن را پس گرفتند. بارها اعلام کرده ام از حصر و یا زندانی شدن هیچ کس راضی نیستم.

القبس: آقاى احمدی‌نژاد، از امير جديد كويت چه انتظاری براى حل اختلاف بين ايران و جهان عرب دارید؟

دکتر احمدی نژاد: درروابط بین ملتها ودولتها اصل بروحدت وهمدلی برپایه احترام وعدالت است. ما به طوراصولی از ایجاد وحدت ورفع اختلاف بین ملتها ودولتها استقبال می کنیم وخواهان توسعه آن به همه کشورهاوملتهای منطقه هستیم.تلاشهای دلسوزانه باید در خدمت وحدت وبسط برادری بین همه ملتهاباشد.ازهمه مقامات کشورها به ویژه امیر محترم کویت که روابط خوبی باکشورهای همسایه دارندانتظار می رود که بیش از پیش در این راستا تلاش نماید.ازچندین سال قبل از انقلاب ایران، قدرتهای فرامنطقه ای وبرخی کج اندیشان وبدخواهان درکشورهای منطقه  باطراحی وتوطئه، مانع از اتحاد برادران شده اند .آنان بامسئله سازی کاذب ودرجهت منافع نامشروع خودشان دائما ایجاد تنش می نمایند.

نظرات

  • الماسی 2 بهمن

    با سلام آقای احمدی نژاد بهتره مراقب مصاحبه کنندگان باشید بسیاری از آنها از سی آی ای می باشند وبرای اختلاف افکنی وتخریب انقلاب انجام وظیفه میکنند من از کسانی بودم که شما را قبول داشته و دارم ولی اشتباهاتی را مرتکب شدید که می توانستیدنشوید 1حدود را در مناظره ها رعایت نکردید هرچند افشا گربهای خوبی داشتید 2 بعضی از افراد را به کابینه خود آوردی که صلاح نبود عده ای با دوستی شمارو زدندکه مورد حمایت شما بودند عده ای هم دوستانه زیرآب شما رو زدندوعده ای در دولت شما خالصانه از برخی اعمال شما انتقاد کردند و شما آنها رو از خود زنجانی وطرد کردی 3باید از افرادی که فرا جناحی بودند و کارایی داشته و شایسته بودند بیشتر استفاده می کردی 4شما خیلی از شاخصه های حاج قاسم رو داری ولی ضعفهایی در شما هست هرکسی را انتقاد سازنده از شما میکند پس میزنید دلیل رو بپرسید و بعد پس بزنیدهمه را دوست نپندارید اطلاق کلمه برادر درخصوص کسیکه حاجیان ما را به شهادت رسانده و یا در ایجاد داعش جهت بر اندازی نظام ما ودست در دست دشمنان ما دارد واز بدو انقلاب برای از بین بردن نظام ما اقدام کرده وملت مظلوم یمن را تحت ستم قرارداده و باعث ازبین رفتن کشورهای مسلمان دوست ما شده و با صهیونیسم همکاری دارد زیبنده نیست هرچند اگر تلاش کنید که با ما لااقل دشمنی نکند پسندیده است ولی شما خوب میدانی که حکام کشور وهابی با ما اختلاف ایدیولوژیک دارد و هیچ اختیاری از خود ندارد و دایم برای آمریکاییها خوش رقصی میکندبه یاد بیارید کمک به صدام در جنگ نیابتی با دلارهای نفتی و تشکیل شورای همکاری خلیج فارس ونامیدن خلیج عربی وادعای آنها در مورد جزایر سه گانه وله شهادت رساندن عده زیادی از حاجیان ما نه یکبار بلکه دوبار بی احترامی وهتک حرمت پلیس آنها به دونوجوان ایرانی ودخالت آنها در بحث هسته ای و حمایت اونها از آمریکا وصهیونیستها وتحریم قومیتهای ایرانی بر علیه نظام و تجهیز اونها برای حمله به شهرهای غربی و شرقی کشور از جمله گروه پژاک و گروه ریگی در اختیار قرار دادن پول ورسانه وکنفرانسهای متعدد به منافقین ومعاندین پس دوستی گرگ و میش هرگز نمیشه ولی میشود گرگ را کمی آرام کرد یا با نرمش ویا با تهدید گرگ وقتی حمله می‌کنه به او آتش نزدیک میکنند ویا به طرفش شلیک می‌کنند واو میترسد وفرار میکند یا گرگ را باید تنها بگذارید و تک باشد تا ازهجومش کاسته بشه 5شما در نظام مقدس اسلامی هستید بنابر این باید در این نظام حرکت کنید و نظام خط قرمزهایی را دارد ولایت فقیه شورای نگهبان مجلس ومنافع ملی خون شهدا باید از اینها عبور نکنید تا محبوب باشی حاج قاسم اینها را رعایت کرد و سردار دلها شد اشدا علیالکفار ورحماالبینهم ضعفهایی که در نظام وجود دارد باید در خود نظام حل بشه ونه برملا بشه ودشمن آنرا بزرگنمایی کنه دزد وخطا کار را با مستندات معرفی کنید نه با بگم بگم اینها درخد شخصیت شما نبود 6و امانقات قوت شما شجاع باسواد انقلابی کاری و پرتلاش مومن انساندوست طرفدار محرومان ساده زیستی و استکبارستیزی وضد صهیونیست بودن شماست

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب