1399/11/05-09:49

تایید اولین ترکیب دارویی HIV با اثری بلندمدت

سازمان غذا و داروي آمريكا اولين تركيب دارويي ضد HIV با اثر بلندمدت را تاييد كرد. اين تركيب دارويي به صورت تزريق‌هاي ماهانه بوده و جايگزيني براي قرص‌هايي است كه در حال حاضر به صورت روزانه براي كنترل آلودگي به ويروس ايدز استفاده مي شود.

به گزارش پايگاه خبري ساينس‌، تاييد اين تركيب دارويي كه با عنوان Cabenuva شناخته مي‌شود، امكان درمان افراد مبتلا به HIV را با حفظ حريم خصوصي آن‌ها و ردگيري ساده‌تر مصرف داروها فراهم مي‌كند. تاييد اين دارو در مقايسه با گذشته  كه بيماران ناچار به مصرف روزانه چندين وعده قرص در فواصل زماني كوتاه بودند، پيشرفت بزرگي محسوب مي‌شود و كيفيت زندگي بيماران مبتلا به HIV را بهبود مي‌بخشد.

داروي Cabenuva تركيبي از دو داروي Rilpivirine  و Cabotegravir است كه توسط شركت‌هاي Johnson&Johnson و ViiV Healthcare توليد شده‌اند. به گفته توليد كنندگان اين دارو، اثرات مصرف آن در فواصل دوماهه نيز در دست مطالعه است.

سازمان غذا و داروي آمريكا مصرف Cabenuva را براي بزرگسالاني كه بيماري خود را با استفاده از داروهاي متداول HIV كنترل كرده‌اند و همچنين افرادي كه هيچ اثري از مقاومت ويروسي در برابر دو داروي مذكور در آن‌ها ديده نمي‌شود، مورد تاييد قرار داده است.

به گفته شركت ViiV، تزريق اولين دوز از دارو مبلغ ۵۹۴۰ دلار آمريكا و تزريق دوزهاي بعدي آن ۳۹۶۰ دلار هزينه دارد. اين مبلغ تقريبا با هزينه لازم براي تهيه قرص‌هاي متداول در روش‌هاي درمان فعلي بيماري HIV، برابري مي‌كند.

آخرين آمار سازمان جهاني بهداشت در مورد اچ آي وي: 

- اچ آي وي و ايدز يكي از بزرگترين معضلات حوزه سلامت عمومي؛ به ويژه در كشورهاي كم درآمد است و آمار نشان مي‌دهد تا به حال بيش از ۳۳ ميليون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر اين بيماري از دست داده‌اند.

- با افزايش آگاهي افراد در زمينه پيشگيري، تشخيص، درمان و مراقبت‌هاي لازم در مقابل انواع عفونت، بيماري ايدز به يك شرايط كنترل‌شده تبديل شده و براي بيمار امكان زندگي طولاني و سالم را فراهم مي‌كند.

- بر اساس آمار انجام شده تا پايان سال ۲۰۱۹ ميلادي، ۳۸ ميليون نفر به ايدز مبتلا هستند.

- در نتيجه تلاش‌هاي بين‌المللي براي مقابله با اچ آي وي، پوشش خدماتي به طور پيوسته رو به افزايش است. در سال ۲۰۱۹ ميلادي ۶۸ درصد از بزرگسالان و ۵۳ درصد از كودكان مبتلا به ايدز در كشورهاي فقير  و متوسط تحت درمان‌هاي ضد ويروسي مادام‌العمر قرار گرفتند.
- پوشش درمان‌هاي ضد ويروسي براي زنان باردار و شيرده مبتلا به HIV  در حدود ۸۵ درصد گزارش شده است.

- در اواخر سال ۲۰۱۹ ميلادي بر اساس آمار حدود ۸۱ درصد از افراد مبتلا از شرايط خود آگاه بودند. از اين ميان ۶۷ درصد تحت درمان ضد ويروسي دريافت كردند.

- تا ژوئن سال ۲۰۲۰ ميلادي، ۲۵.۴ درصد به داروهاي ضدويروسي دسترسي داشتند كه نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشته است.

- بين سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ميلادي، ميزان ابتلا ۳۹ درصد و مرگ و مير مرتبط با اچ آي وي ۵۱ درصد كاهش يافت و زندگي ۱۵.۳ ميليون نفر به دليل درمان‌هاي ضد ويروسي نجات يافت.

علائم و نشانه‌هاي بيماري ويروسي اچ اي وي بسته به مرحله عفونت متفاوت است. معمولا برخي از بيماران در ماه‌هاي اوليه آلودگي از شرايط خود آگاهي ندارند. ممكن است در چند هفته اول ابتلا به عفونت، علائمي شبيه به آنفلوآنزا از جمله تب، ‌سردرد، ‌بثورات پوستي يا گلودرد ديده شود.

عفونت به تدريج سيستم ايمني را تضعيف مي‌كند و علائم ديگري مانند تورم غدد لنفاوي، كاهش وزن، تب، اسهال و سرفه ديده مي‌شود. بيماري ايدز در صورت عدم درمان مي‌تواند شرايط پيچيده‌اي مانند سل، مننژيت، عفونت‌هاي باكتريايي شديد و سرطان هايي مانند لنفوم و ساركوم را ايجاد كند.

ايدز چيست؟
HIV نوعي ويروس نقص ايمني است كه سبب عفونت سلول‌هاي سيستم ايمني و اختلال در عملكرد آنان مي‌شود. با پيشرفت عفونت، سيستم ايمني ضعيف تر مي‌شود و در نهايت به سندرم نقص ايمني پيشرفته (AIDS) منجر مي‌شود. ۱۰ تا ۱۵ سال طول مي‌كشد تا فرد آلوده به ويروس HIV به ايدز مبتلا شود. هيچ درماني براي اين بيماري كشنده وجود ندارد و داروهاي ضد ويروسي فقط قادرند روند سرعت بيماري را كند كنند.

مهمترين علل ابتلا به ايدز
رابطه جنسي محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراك‌گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنين و زايمان و شيردهي، مهمترين علل انتقال بيماري هستند.

امروزه پيشرفت‌هاي علمي چشمگيري در درمان ايدز حاصل شده و قوانيني براي محافظت از بيماران وضع شده است؛ همچنين بشر درك بهتري از اين شرايط دارد اما هنوز افراد اطلاعات درستي از نحوه محافظت خود و ديگران از اين بيماري ندارند.

سازمان جهاني بهداشت خواستار "اتحاد جهاني" براي تداوم خدمات ضروري به بيماران مبتلا به HIV در دوران شيوع كوويد ۱۹ و دوران پساكروناست.

محافظت از اين افراد به دليل نقص سيستم ايمني، در دوران پاندمي كوويد ۱۹ ضروري است. مطالعات نشان مي‌دهد اين بيماران در برابر ويروس جديد كرونا آسيب‌پذيرترند و از طرفي درمان‌هاي ضد ويروسي نبايد به دليل مشكلات بهداشتي و درماني ناشي از كرونا مختل شود.

متخصصان سازمان جهاني بهداشت در اوايل سال جاري در مورد اختلال ايجاد شده در درمان بيماران مبتلا به ويروس اچ آي وي به دليل پاندمي كرونا هشدار دارند اما در حال حاضر به دليل تلاش بي‌وقفه كادر درماني در سراسر جهان تعداد كشورهايي كه در خدمت‌رساني به بيماران مبتلا به اچ اي وي ضعيف عمل كردند، ۷۵ درصد كاهش يافته است و دليل عمده آن تبعيت از دستورالعمل‌هاي سازمان جهاني بهداشت بوده است.
در ادامه اين گزارش آمده است كه بسياري از كشورهاي در زمينه دارورساني و ارائه خدمات، سازوكارهاي نوآورانه و موثري داشته‌اند كه در كنترل و مراقبت از بيماران مبتلا به اچ اي وي نقش بسزايي داشته است.

آمار جديد نشان مي‌دهد در اواسط سال ۲۰۲۰ ميلادي حدود ۲۶ ميليون نفر تحت درمان‌هاي ضدويروسي بوده‌اند كه نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد افزايش داشته است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب