1399/12/06-19:57
در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجدید لبنان؛

دکتر احمدی نژاد: نقش هیات حاکمه پشت صحنه آمریکا در مناسبات بین المللی مخرب است + فیلم

دکتر احمدی نژاد: نقش هیات حاکمه پشت صحنه آمریکا در مناسبات بین المللی مخرب است + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجدید لبنان به نقش آفرینی هیات حاکمه پشت صحنه آمریکا در تمام مشکلات جهان اشاره کرد و گفت: آنها در هر جایی که جنگ و اختلاف هست، حضور دارند. در چپاول ثروت ملت ها از طریق دلار ایفاگر نقش مخربی هستند و به خود حق می دهند در امور ملت ها دخالت کنند. من در نامه هایم به روسای جمهوری آمریکا همواره آنها را به فاصله گرفتن از از این رویکردها و فراهم ساختن امکان مشارکت همه ملت ها در اداره امور جهان فراخوانده ام.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد به عنوان برادر کوچک مردم لبنان، از تمام جریانات، طوایف و شخصیت های سیاسی لبنان دعوت کرد تا با مشارکت و کمک یکدیگر و بر اساس روابط دوستانه و برادرانه، دست به دست هم بدهند و لبنان را بسازند و هیچکس نیز خود را برتر از دیگران نداند.

متن مصاحبه شبکه الجدید لبنان با دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:

الجدید لبنان: خیلی خوش آمدید آقای دکتر احمدی نژاد. از آنجا که شما در راس نظرسنجی ها هستید، آیا در انتخابات آینده شرکت خواهید کرد؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده.

اجازه بدهید اول سلام و احوالپرسی داشته باشم خدمت شما، همکارانتان و همه کسانیکه برنامه را می بینند و ملت عزیز لبنان که این برنامه را خواهند دید. می خواهم خاطره خوش سفرم به لبنان و آن مهربانی و بزرگواری های بی نظیر مردم لبنان را یادآوری کنم. مردم لبنان در قلب من جای دارند و همانطور که قبلا بارها گفته ام هنوز درباره انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظری نکرده ام. ان شاءالله در وقت مناسب نظراتم را اعلام خواهم کرد.

الجدید لبنان: اگر شما واقعا در انتخابات کاندیدا و سپس پیروز شدید، نخستین کاری را که انجام خواهید داد چیست؟ آیا مذاکره با دولت جدید آمریکا یا مذاکره با دولت عربستان سعودی؟

دکتر احمدی نژاد: صرفه نظر از بحث ریاست جمهوی، من معتقد هستم که دو کار باید به موازات هم انجام شود. اول؛ ساماندهی و بهبود وضعیت داخلی کشور است. امروز وضعیت اقتصاد نامناسب است و مردم بشدت تحت فشار هستند. در حالیکه ایران دارای بیشترین ذخایر انسانی و مادی است. با حضور مردم در عرصه اقتصاد، وضعیت اقتصادی باید بسرعت بهبود پیدا کند. دوم؛ در عرصه بین الملل و سیاست خارجی است. من فکر می کنم باید یک بازتعریف صورت بگیرد بخصوص در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس. من فکر می کنم بیشترین زمینه های دوستی و همکاری در منطقه وجود دارد. مسائل آمریکا به طور خاص باید در چارچوب عدالت و احترام مورد بحث و بررسی و حل و فصل قرار بگیرد.

الجدید لبنان: شما مذاکره با دولت آمریکا را بدون هیچ قید و شرطی قبول دارید؟

دکتر احمدی نژاد: بدون قید و شرط که نمی‌شود عدالت و احترام شرط هر نوع مذاکره‌ای است من فکر می کنم اصل، بر ارتباط و همکاری بین ملت‌ها و کشورها است. من فکر می‌کنم در گام اول باید دو دولت ایران و آمریکا، منع خودشان را از مردم بردارند، باید از بین ملت ها بردارند. مردم بتوانند ارتباط داشته باشند، بروند و بیایند و همکاری های گوناگون داشته باشند، کار فرهنگی و اقتصادی و گردشگری انجام بدهند، فکر می‌کنم این که اختلاف دولت ها، مانع از ارتباط بین ملت ها شده، خلاف حقوق ملتهاست. دولت ها هم می توانند بنشینند و مسائل بین خودشان را در چارچوب عدالت و احترام حل و فصل کنند. باید توجه داشته باشیم که این تقابل بین ایران و آمریکا، طرف برنده ای ندارد و همه ضرر می‌کنند، ملت‌های منطقه هم ضرر می‌کنند. ظرفیت‌های فراوانی در ایران و آمریکا هست که می تواند در خدمت صلح و امنیت جهانی قرار بگیرد.

الجدید لبنان: آقای دکتر بطور مستقیم می خواهیم بفهمیم که شما حاضرید انعطاف بیشتری در زمینه مذاکرات بین ایران و آمریکا نشان بدهید؟ شما موافق هستید که از طرف دولت ایران انعطاف بیشتری نشان داده شود؟

دکتر احمدی نژاد: من پاسخ دادم. اگر منظور از گفت و گو، تسلط یک کشور بر دیگری باشد، این گفتگو نیست جنگ است. احترام و عدالت یعنی آنکه حقوق همه ملت‌ها رعایت بشود.

الجدید لبنان: آیا شما کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد یا آنکه به کسی رای خواهید داد؟ آن فرد کیست؟

دکتر احمدی نژاد: درباره انتخابات در وقت مناسبی صحبت خواهم کرد.

الجدید لبنان: می‌خواهیم درباره انتخابات ایران بیشتر صحبت کنیم ولی تا وقتی که اینقدر محافظه‌کارانه صحبت می کنید بیشتر از این، در این موضوع ورود نمی کنم. می خواهم ببینم که آیا موافقید که ایران یک بمب هسته‌ای داشته باشد؟

دکتر احمدی نژاد: مگر آنهایی که بمب هسته‌ای دارند تا الان سود کرده اند؟ آیا بمب های اتمی آمریکا، مشکلات داخلی آمریکا را حل کرده است؟ آیا بمب های اتمی شوروی سابق مانع از فروپاشی آن شد؟ فکر می‌کنم جامعه بشری رشد کرده است و وارد دوره اندیشه شده است. من معتقد هستم که تمام سلاح‌های کشتار جمعی باید از بین برود. سلاح برای انسان نیست، برای کشتن است. در حالی که انسانها برای دوستی آفریده شده‌اند. وقتی عقل و منطق وجود دارد سلاح برای چیست؟ اگر هزینه‌ای که برای تسلیحات می شود، خرج فقرای عالم و خرج دوستی شود، آیا مشکلی باقی می ماند؟ این مسابقه تسلیحاتی تا کی میخواهد ادامه پیدا کند؟ تا کی باید ثروت ملتها برای دشمنی عده‌ای قدرت‌طلب هزینه بشود؟ امیدوارم بزودی شاهد روزی باشیم که تمام سلاح ها به قلم و منطق تبدیل شود. البته صاحبان کارخانجات اسلحه سازی و قدرت های جهانی، با این مخالف هستند چون ثروت های عظیمی را ذخیره می کنند. هر کسی که یک کالایی تولید می کند، خودش بازارش را هم آماده می کند. بازار اسلحه کجاست؟ جایی که اختلاف و جنگ باشد. تمام اختلافات و جنگ ها توسط قدرت‌های جهانی و صاحبان کارخانجات اسلحه سازی ایجاد می شود. آنها می توانند از مسیرهای بهتری درآمد داشته باشند، چرا از طریق کشتن انسان ها؟

الجدید لبنان: یعنی شما طرفدار متوقف کردن غنی سازی اورانیوم هستید؟ شما بیش از همه دارید به صلح و سلامتی و دوستی اشاره می‌کنید در حالیکه ایران می خواهد با نسبت بالاتری غنی سازی کند.

دکتر احمدی نژاد: غنی سازی ارتباط مستقیمی با بمب ندارد. انرژی اتمی ۱۶ نوع کاربرد دارد، مهمترین آن در تشخیص بیماریها است و همینطور در کشاورزی، صنعت، در رشته های گوناگون، در تولید انرژی برق کاربرد دارد. این آلودگی عظیمی که امروز دارد محیط زیست را تهدید می کند، می تواند با انرژی اتمی به سلامت تبدیل شود. من فکر می‌کنم همه کشورها به انرژی اتمی نیاز دارند. بمب اتم چیز بدی است. من فکر می‌کنم هر کس بمب اتم دارد باید آنها را از بین ببرد.

الجدید لبنان: اگر به عقب برگردید و ریاست جمهوری را به عهده بگیرید، چه کاری را که در دو دوره ریاست جمهوری انجام دادید دیگر انجام نمی دهید؟

دکتر احمدی نژاد: ما در دوران ریاست جمهوری تقریبا ۱۸ ساعت کار می‌کردیم و ۶ ساعت استراحت می کردیم. من فکر می‌کنم آن ۶ ساعت هم زیاد بود و باید کمتر استراحت می کردیم. البته باید تلاش‌های بیشتری برای ساختن کشور و توسعه ارتباطات بین المللی انجام دهیم.

الجدید لبنان: همه می دانند که اکنون سیاست خارجی به سمت جنگ حرکت می کند، اگرچه جنگ مستقیم نیست اما در جاهای دیگری دارد بین ایران و کشورهای خلیج فارس جنگ نیابتی صورت می‌گیرد. شما نامه ای را به شاهزاده بن سلمان فرستادید و در پایان نامه هم نوشتید برادرتان محمود احمدی نژاد. مضمون این نامه چه بود؟

دکتر احمدی نژاد: من نامه‌های مشابهی را هم به عبدالمالک بدرالدین و هم به بن سلمان نوشتم و آنها را به صلح و برادری دعوت کردم. چون جنگ یمن را به ضرر همه می دانم. اصولا من همه جنگها را بد می دانم. البته یک جنگ گریز ناپذیر تحت عنوان جنگ دفاعی وجود دارد و الّا جنگ چیز خوبی نیست. بالاخره یمن و عربستان باید در کنار هم زندگی کنند. مردم روزانه دارند کشته می شوند، کودکان و زنان کشته می‌شوند. یمن دارد از مسیر پیشرفت عقب می ماند، بناها خراب می شود و فقر توسعه پیدا می کند. من مطمئن هستم که هر دو طرف از این جنگ ناراضی هستند. این جنگ از ناحیه قدرت های بیرون از منطقه تحمیل شده است. توصیه بنده این است که در کنار هم بنشینند و صلح کنند، امیدوارم که خیلی زود این اتفاق بیفتد.

الجدید لبنان: پیامی هم به عبدالمالک الحوثی دادید و از او خواستید که جنگ را متوقف کند و با عربستان مذاکره کند. اما اگر خودتان در مسئولیت بودید، موافقت می کردید در جنگ یمن وارد شوید یا خیر؟

دکتر احمدی نژاد: شاید اگر جور دیگری در منطقه عمل می‌شد، این جنگ به وجود نمی‌آمد. مردم منطقه با هم مشکلی ندارند. ما برادران همسایه و دارای سرنوشت مشترک هستیم، باید با هم زندگی کنیم. من مطمئن هستم که جنگ ها و اختلافات بیشتر تحت تاثیر دخالت‌های بیگانگان است. بیگانگانی که می‌خواهند بر نفت منطقه مسلط باشند و اسلحه بفروشند. همه باید تلاش کنیم که این جنگ هرچه زودتر متوقف شود، این به نفع همه است.

الجدید لبنان: آیا ولیعهد عربستان به شما پاسخی هم داده است؟

دکتر احمدی نژاد: ضرورتی ندارد همین که به سمت صلح گرایش پیدا کرده‌ باشند کافی است. من وظیفه انسانی ام را انجام دادم، بالاخره هر کس در برابر اعمال خودش در تاریخ و در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشد. من به عنوان یک فرد، وظیفه انسانی خودم را انجام دادم و امیدوارم هرچه زودتر این جنگ تمام شود. از این به بعد هم هر کمکی از من بر بیاید انجام خواهم داد.

الجدید لبنان: آیا شما با بمباران هایی که هر از چندگاهی از طرف حوثی ها، عربستان را مورد هدف قرار می دهد، مخالف هستید؟

دکتر احمدی نژاد: پاسخ دادم. من با اصل این جنگ مخالف هستم. جنگ یعنی دو طرف به طرف هم شلیک می کنند. هرکس که کشته می‌شود و هرکجا که خراب می شود، به کل منطقه خسارت وارد می‌شود، همه داریم ضرر می‌کنیم.

الجدید لبنان: در مسئله خلیج فارس و منطقه برخی از کشورها با اسرائیل سازش کردند. نظر شما در این زمینه و درباره روابطی که بین برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل برقرار شده است، چیست؟

دکتر احمدی نژاد: اگر این کار برای حل مسئله فلسطین انجام می شود، به نظرم به دو دلیل این تأثیری ندارد. دلیل اول اینکه بیش از ۱۸۰ کشور، از جمله صاحبان حق وتوی شورای امنیت با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، ولی مسئله حل نشده است. دلیل دوم این است که مسئله فلسطین، مسئله سرزمین فلسطین است. یک سرزمین اشغال شده است و حق تعیین سرنوشت یک ملت است و موضوع آوارگان فلسطین است. این مسئله در نیویورک یا خلیج فارس یا دریای چین حل نمی شود، بلکه در داخل سرزمین فلسطین حل می‌شود. باید ببینیم مردم فلسطین چه می‌خواهند؟ مانند همه ملت ها، آنها هم حق دارند سرنوشت خودشان را تعیین کنند. اجازه بدهیم آنها تعیین کنند. هرچه آنها خواستند همه، آن را بپذیرند. کشورهای حوزه خلیج فارس که هیچ وقت سرزمین شان اشغال نشده است یا طرف نزاع نبودند. من معتقد هستم که باید مسئله را ریشه یابی کنیم و به طور منطقی آن را حل کنیم. این مسئله در سرزمین فلسطین باید حل شود و امیدوارم هرچه زودتر حل شود.

الجدید لبنان: خود فلسطینی ها توافقنامه اسلو را امضا کرده‌اند و راضی بودند. زمانی که شما به لبنان سفر کردید و لبنان هم در جنگ با اسرائیل پیروز شد، شما گفتید اسرائیل باید از بین برود. امروز که کشوهایی در عرصه سازش با اسرائیل هستند، آیا شما همچنان با آن نظر موافقید یا مخالف؟

دکتر احمدی نژاد: توضیحات من بسیار روشن است. ما گفتیم اختیار ملت فلسطین باید در دست خودش باشد. شما روزی را تصور کنید که ملت فلسطین تصمیم بگیرد. شما در اینجا دارید توافق یک گروه فلسطینی را یادآوری می کنید که آن هم اصلاً اجرا نشد. وقتی می‌گوییم ملت، یعنی ملت فلسطین بیاید رای بدهد و سرنوشت خودش را انتخاب کند. این یک حق و اصل پذیرفته شده در تمام جهان است و در منشور ملل متحد به صراحت ذکر شده است.

الجدید لبنان: اگر فلسطینی‌ها حقوق شان را بگیرند آیا شما موافق مذاکره مستقیم با اسرائیل هستید یا خیر؟

دکتر احمدی نژاد: اجازه بدهید فلسطینی‌ها اول حقوقشان را بگیرند، آن وقت همه مسائل و شرایط منطقه عوض می‌شود و اصلا موضوع به طور کامل عوض می‌شود.

الجدید لبنان: به محور آمریکا برمی گردیم. شما اخیرا به جو‌ بایدن یک نامه دادید. محتوای آن نامه چه بود و ایشان را به چه چیزی دعوت کرده بودید؟

دکتر احمدی نژاد: آمریکا کشور مهمی است. یک هیئت حاکمه پشت صحنه وجود دارد که در تمام مشکلات جهان، نقش دارد. هر کجا جنگ و اختلاف هست، حضور دارند. در چپاول ثروت ملت ها از طریق دلار نقش دارند. در دخالت امور ملت ها نقش دارند. من در نامه هایی که به روسای جمهور آمریکا نوشتم، این نقش مخرب را تشریح کردم و آنها را به تغییر این رفتار دعوت کردم و یادآور شدم که تلاش کنند جهان، پر از صلح و امنیت شود. اجازه بدهند همه ملت ها در اداره جهان مشارکت کنند و البته در رابطه خاص ملت ایران و ملت آمریکا هم نکاتی را یادآور شدم. تمام این نامه ها منتشر شده است، شما می توانید به متن آن مراجعه کنید. البته آقای اوباما فرصت های خوبی داشت که سیاست‌های سلطه گرانه آمریکا را تغییر بدهد اما در برابر آن هیئت پشت صحنه، تسلیم شد. آقای ترامپ هم فرصت‌هایی را داشت که از این فرصت ها استفاده نشد. من اظهار امیدواری کردم که آقای بایدن از فرصت ریاست جمهوری استفاده کند و به جای تامین منافع هیئت حاکمه پشت صحنه، به فکر منافع مردم باشد.

الجدید لبنان: اگر قرار باشد روابط بین تهران و واشنگتن اصلاح شود شما کدام روش را انتخاب می کنید، ادامه سیاست فعلی یا رفع تحریم ها؟

دکتر احمدی نژاد: صحبت های من خیلی روشن است. من هر حرفی که می‌زنم برای همه می‌زنم. ما می‌گوییم عدالت باشد. اگر می‌گوییم صلح، برای همه است. دوستی، برای همه است. خودداری از سلطه گری برای همه است و استثنایی وجود ندارد. من فکر می کنم رقابت های ایران و آمریکا در سطح جهانی و رقابت های کشورهای منطقه با هم، برنده ای ندارد، به ضرر همه است. آمریکا و بقیه کشورها، ایران، عربستان، ترکیه، عراق، همه باید حق حاکمیت ملی کشورها را به رسمیت بشناسیم. کشورهای اروپایی هم همین‌طور، آنها هم باید به رسمیت بشناسند. من دنبال ساختن جهانی هستم که همه روابط، انسانی باشد، کسی به دنبال تسلط بر دیگران نباشد. کسی به دنبال چپاول ثروت دیگران نباشد. همه ملت ها باید سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند و هیچ کس دخالتی نکند. این صحبت‌ها بسیار روشن است.

الجدید لبنان: ایران در همه امور منطقه در عراق، لبنان، سوریه دخالت می‌کند آیا ایران را دعوت می کنید که به داخل برگردد و سیاست هایش را در منطقه گسترش ندهد نه فقط  دخالت سیاسی بلکه نظامی؟

دکتر احمدی نژاد: لطفا به پاسخ سوال قبل مراجعه کنید.

الجدید لبنان: نامه ای که شما به آقای پوتین دادید خیلی تند بود. هدف شما از نوشتن این نامه چه بود؟

دکتر احمدی نژاد: این نامه ۱۰ ماه قبل نوشته شده است، زمانی که آقای پوتین قانون اساسی را تغییر می‌داد. این یک توصیه دوستانه و از سر دلسوزی بود، اتفاقا نامه تندی نیست بکله استدلالی است. خواهش می کنم شما به متن نامه مراجعه کنید، دلیل ارسال در خود نامه به طور واضح توضیح داده شده است. البته الان هم به آقای پوتین توصیه می کنم که دائماً مراقبت کنند و نظر مردم روسیه را بررسی کنند، اگر دیدند نارضایتی از این اقدام دارد بالا می آید، تصمیم شان را تغییر بدهند. من ابزار دخالتی در کشورها ندارم، یک مسئولیت انسانی است. من مردم روسیه را دوست دارم، به سرنوشت آقای پوتین هم علاقه‌مند هستم. آنچه را که به نظرم می‌رسید برای ایشان نوشتم، اما اختیار با مردم روسیه است.

الجدید لبنان: شما در سال 2010 در داخل ایران مخالفان را سرکوب کردید، پس چگونه این حرفها را در نامه تان مطرح کرده اید؟

دکتر احمدی نژاد: بله این حرف‌ها را برخی زدند، چون ایران و ساختار حکومت ایران را نمی شناسند. مردم آمدند و بصورت آرام تظاهرات کردند و وقتی مسئولین انتخابات برای آنها توضیح دادند، همه چیز تمام شد. اما یک عده قلیلی بودند که آتش می زدند، درگیری بوجود می آوردند، تیراندازی می کردند و با مامورین امنیتی درگیر می شدند که اخبار آن هم منتشر شد.

الجدید لبنان: آیا درخواست شما برای آزادی، شامل آقایان موسوی و کروبی که در حصر به سر می برند، می شود؟

دکتر احمدی نژاد: من به حصر هیچ کس راضی نیستم و این را بارها در ایران به صراحت اعلام کرده ام. در دوره ما تمام کسانی که منتقد بودند و از مرز انتقاد هم خارج می شدند، ما هیچ وقت آنها را مورد تعقیب قرار ندادیم. من از همان روز اول، درخواست دادم و پیگیری کردم حصر برداشته شود اما در اینجا دستگاه قضایی با دستگاه دولت متفاوت است.

الجدید لبنان: در آخر دوره دولت شما، اختلافات زیاد بود و گفته می شد که شما طرفدار حق اعتراض مردم سوریه و سرنگونی بشار اسد هستید الان موضع شما در این خصوص چیست؟

دکتر احمدی نژاد: من با شما هم نظر هستم. در تمام کشورها، حق با ملت‌هاست و اگر اختلافی هم می شود، تنها راه حل، نظر مردم است چون صاحب کشورها ملت‌ها هستند. این راه بسیار ساده و صلح آمیز است. الان در آمریکا هم اختلافات بسیار شدید است، چرا عده‌ای باید اسلحه بردارند؟ هرچه نظر ملت است همه بپذیرند، در همه جای دنیا. جامعه انسانی رشد کرده است. ما از دوره قبیله گرایی و غارنشینی دور شده ایم. حتی از دوره دوقطبی سرمایه داری کمونیسم هم دور شده ایم. ما باید به سمت انسانیت برویم. از نظر من در تمام دنیا، تک تک انسان ها با هم مساوی هستند و حق مساوی در تعیین سرنوشت دارند. هر ملتی باید خودش، سرنوشتش را تعیین کند. این یک حرف روشن است و من همیشه این را گفته‌ام.

الجدید لبنان: حامیان آقای اسد می گویند آنچه در سوریه اتفاق افتاد مطالبات مردم این کشور نبود بلکه یک توطئه بود.

دکتر احمدی نژاد: در همین موضوع هم باز مردم باید نظر بدهند، هر چه مردم خواستند. مسئله روشن است، راه حل هم روشن است.

الجدید لبنان: آیا شما موافق این هستید که حافظ اسد بماند یا آنکه یک دولت انتقالی تشکیل شود؟

دکتر احمدی نژاد: من که نباید در امور مردم سوریه دخالت کنم، من حقوق اساسی را بحث می‌کنم. باید دید نظر مردم سوریه چیست؟ هرچه آنها بگویند، همه باید بپذیرند.

الجدید لبنان: با توجه به آن انفجار بزرگی که در لبنان اتفاق افتاد، پیام شما به مردم لبنان، حزب الله و معترضین لبنانی چیست؟

دکتر احمدی نژاد: متاسفانه آن انفجار، حادثه بدی بود. عده زیادی از مردم کشته شدند و خسارات سنگینی به مردم مظلوم و عزیز لبنان وارد شد. واقعیت این است که مردم لبنان بسیار دوست داشتنی هستند، مردمی بسیار متمدن و با فرهنگ، مردمی صلح دوست و بسیار صمیمی. ما درآن سفر، صمیمیت مردم لبنان را از نزدیک دیدیم. من باید دعا کنم و آرزو کنم که هرچه زودتر دولت لبنان تشکیل شود. من در جایگاهی نیستم که بخواهم سفارشی را به مردم لبنان داشته باشم اما به عنوان یک برادر کوچک به تمام جریانات و طوایف و تمام شخصیت های سیاسی لبنان عرض می کنم که همه با کمک هم و دوستانه باید لبنان را اداره کنند. همه باید مشارکت کنند. خوشبختانه من با اکثر شخصیت های سیاسی لبنان رابطه دوستانه داشتم، الان هم دارم، همه در قلب من هستند. یادم هست در سفری که به لبنان داشتیم، ملاقات بسیار خوبی با آقای سعد حریری انجام دادیم، همینطور با جناب سلیمان دمیرل، رئیس جمهور. قبلا هم آقای امیل لحود را دیده بودیم، بعداً هم آقای میشل عون را دیدیم، همین طور آقای سید حسن نصرالله، آقای ولید جنبلاط و بقیه شخصیت ها. انسانهای بسیار خوب و دلسوز لبنان. همه باید دست به دست هم بدهند تا لبنان را بسازند. لبنان دشمنان بزرگی دارد، آماده هستند تا لبنان را تحت تسلط خود قرار بدهند. هیچکس نباید خودش را برتر از دیگران بداند. برادرانه و دوستانه لبنان را اداره کنید. من مطمئن هستم که این طور خواهد شد.

الجدید لبنان: لبنان در یک محاصره اعلام نشده از سوی دشمنانش قرار دارد. با توجه به روابط لبنان با کشورهای حاشیه خلیج فارس، آیا شما از حزب الله می خواهید که موضع خود را نسبت به عربستان و بن سلمان تعدیل کند؟

دکتر احمدی نژاد: من از همه و از جمله از لبنان وعربستان و بقیه کشورها می خواهم که اختلافات خود را کنار بگذارند زیرا این اختلافات سودی ندارد. زمانی که در دولت بودم خیلی تلاش کردم که همه دولت‌ها و جریان‌های سیاسی به هم نزدیک شوند. یادم می آید که یک روزی با مرحوم ملک عبدالله  صحبت می‌کردیم. بحث جریانات سیاسی شد، من به ایشان گفتم که آنها فرزندان شما هستند، همه فرزندان را باید حمایت کنید، من هم باید همین کار را بکنم. همه مال منطقه خودمان هستند، غریبه نیستند. حالا یک اختلاف سلیقه سیاسی وجود دارد، این اختلاف نباید منجر به دوری، درگیری و دعوا بشود. در حالیکه دشمنان بزرگی داریم که همین الان شما اشاره کردید که لبنان در محاصره است. دشمنانی هستند که منتظرند لبنان تضعیف شود تا تهاجم کنند. بقیه کشورها هم همین طور هستند. آیا قدرت‌های بزرگ دوست عربستان هستند؟ من فکر نمی‌کنم. ما در این موضوع با ملک عبدالله توافق داشتیم که قدرت‌های بزرگ دوست هیچ کدام از ما نیستند، به همین دلیل در دوره ای که من مسئول بودم، بیشترین مراوده را با هم داشتیم. باید کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم. منطقه را با کمک هم اداره کنیم، با احترام، دوستی و بر اساس عدالت. همه به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم. در لبنان جریانات سیاسی و طایفه ای وجود دارد که همه در سرنوشت لبنان شریک هستند، همه حق دارند. تک تک مردم لبنان حق دارند. عربستان هم همینطور است ایران، عراق، ترکیه، امارات، بحرین و... همه همین طور هستیم. با کمک هم و در کنار هم باید منطقه را اداره کنیم و اجازه بدهیم هر ملتی خودش، خودش را اداره کند. من فکر می‌کنم اگر این دو تا قانون ساده را رعایت کنیم هیچ اختلافی باقی نمی ماند.

الجدید لبنان: آیا شما فکر می کنید که حزب الله اشتباه کرد با نیروهایش به سوریه رفت و درگیر جنگ شد؟

دکتر احمدی نژاد: دیدگاه های من راجع به سوریه و مسائل منطقه کاملاً روشن است. همان زمان هم نظر من این بود که باید توسط مردم سوریه تصمیم گیری شود. الان هم همین را می گویم و راهی جز این وجود ندارد. هر راه دیگری، خسارت است و نتیجه مثبتی در بر نخواهد داشت.

الجدید لبنان: تصمیمات حزب الله نتوانست در دل مردم لبنان جا باز کند، نظر شما چیست؟

دکتر احمدی نژاد: پاسخ این سوال هم، همان پاسخ قبلی است. باید از مردم پرسید، من چه می‌توانم به شما بگویم؟

الجدید لبنان: شما اخیرا موضوعاتی را در باره یکی از مقامات ایران به سبب بوسیدن دست فرح دیبا همسر شاه سابق ایران مطرح کردید، موضوع چه بود؟

دکتر احمدی نژاد: صحبتهای من کاملا روشن است می توانید به همان صحبت ها مراجعه کنید.

الجدید لبنان: شما به افراطی‌گری موجود در ایران اشاره داشتید. آیا با این افراطی‌گری مخالف هستید؟

دکتر احمدی نژاد: آن مطلب من خطاب به مردم ایران بود و ملت ایران هم متوجه شدند که منظور من چیست.

الجدید لبنان: آیا شما از ایران می خواهید که حزب الله را تجهیز نکند؟

دکتر احمدی نژاد: این را هم در سوالات قبلی پاسخ دادم. یک سری از سوالات را برای بعد بگذارید. همه سوالات را می‌خواهید امشب بپرسید؟ هر زمان آمدیم لبنان، بقیه سوالات را بپرسید.

الجدید لبنان: شما در موضوع کرونا به عملکرد دولت روحانی انتقاد کردید، در حال حاضر نظر شما چیست؟

دکتر احمدی نژاد: کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است که علیه بشریت درست شده است. بیش از ۶۰ کشور، الان دچار مشکل هستند و بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی دچار تغییرات شده است. مردم ایران هم معتقد هستند که مدیریت کرونا در ایران، مدیریت قوی و موفقی نبوده است. به طور طبیعی هر کس که مسئول است باید همه تلاش خود را برای حفاظت از سلامت مردم به کار ببرد. در مورد نوع واکسن هایی که ایران باید استفاده کنند، آزمایشگاهها مسئول هستند و پاسخ می دهند، من نمی توانم درباره برند داروها و واکسن ها اظهارنظر بکنم.

الجدید لبنان: در زمان ریاست جمهوری شما، بخشی از فضای مجازی بسته شد. الان برخی از فضاها را برای شما بسته اند یا خیر؟

دکتر احمدی نژاد: اینجا مشکلاتی داریم، برخی نهادها هستند که اقدام به فیلتر می کنند ولی تاثیری در ارتباطات مردم با یکدیگر یا استفاده مردم از فضای مجازی ندارد. یک مقدار هزینه ها بیشتر می شود. معمولاً همان کسانی که فیلتر می کنند خودشان هم فیلترشکن می فروشند. ولی ما هیچ وقت منع نکردیم.

الجدید لبنان: برخی می گویند که ایران بیشتر به گرایش شرق دارد، آیا واقعا راه حل عبور از مشکلاتی مانند تحریم، این است که ایران به سمت کشورهایی مثل چین برود؟

دکتر احمدی نژاد: این تقسیم بندی ها، تقسیم بندی های جغرافیایی است، تقسیمات انسانی که نیست. ما تقسیمات انسانی نداریم، همه انسان ها باید با هم ارتباط داشته باشند، همه ملت ها باید با هم ارتباط داشته باشند. من معتقد هستم که باید موانع ارتباط ملت ها را در کل جهان برداریم. هر عاملی که باعث جدایی ملت‌ها بشود، این عامل ضد انسانی است. الان نسبت به ایران، لبنان در شرق است یا در غرب؟

الجدید لبنان: برخی می گویند که ما با یک احمدی نژاد مسالمت جو و متفاوت از سال 2013 مواجه شده ایم. شما کدام شخصیت را می پسندید، شخصیت فعلی یا قبلی ؟

دکتر احمدی نژاد: انسان ها در گذر زمان، تغییر می کنند، تکامل پیدا می کنند. من هم مثل بقیه انسان ها هستم. اما من از شما سوال می کنم اگر امروز کسی به لبنان تهاجم بکند، شما چگونه با او صحبت می‌کنید؟ اگر کسی بخواهد حق لبنان را تضییع کند، چگونه با او صحبت می کنید؟ تسلیم می شوید یا محکم برخورد می کنید؟ ما در شرایطی بودیم که می خواستند حق ملت ایران را تضییع کنند. باید دفاع می کردیم. ولی بالاخره وقتی سن انسان بالا می‌رود، دیدگاه های انسان کامل تر، عمیق تر و گستره بیشتری پیدا می کند. امیدوارم من هم اینگونه شده باشم. اما در هر صورت من همه انسانها را دوست دارم، حتی اگر دشمن من باشند. ما با عمل خلاف، مخالف هستیم، با ظلم و تجاوز و اشغالگری و زورگویی مخالف هستیم، با آدم ها چه کار داریم؟ به همین دلیل من به روسای جمهور آمریکا نامه نوشتم و آنها را به صلح و دوستی دعوت کردم.

الجدید لبنان: از جناب آقای احمدی نژاد برای شرکت در گفت و گو با شبکه الجدیده تشکر می کنیم.

دکتر احمدی نژاد: خداحافظ شما، موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب