1400/03/21-00:02

متن مصاحبه شبکه تلویزیونی ایندوس پاکستان با دکتر احمدی نژاد + فیلم

متن مصاحبه شبکه تلویزیونی ایندوس پاکستان با دکتر احمدی نژاد + فیلم

دکتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایندوس پاکستان گفت: من فکر می کنم در همه دنیا سیستم حاکمیت باید نماد اراده عمومی و مجرایی برای جاری شدن خواست مردم باشد. هر مقدار این ماموریت دچار مشکل بشود، در مسیر پیشرفت و امنیت ملی مشکل پیدا خواهد شد. انقلاب عظیم ملت ایران به دنبال تحقق چنین هدف بزرگ و انسانی بود. من فکر می کنم ماموریت تک تک ایرانی ها این است که از این آرمان و هدف مقدس و ماموریت الهی حفاظت کنند. من برای کسانی که تصمیم گیر و دست اندرکار هستند، دعا میکنم که مسئولیت خودشان را به درستی بشناسند و در برابر تاریخ و ملت ایران رو سفید باشند.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی ایندوس پاکستان با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

مجری: سلام آقای دکتر احمدی نژاد. از شما که برای انجام این مصاحبه، به ما پیوستید تشکر می کنیم.

اولین موضوع ما راجع به کشور شما و سیاست خارجی ایران است. اصلی ترین موضوع سیاست خارجی ایران در حین دوران ریاست جمهوری، مذاکرات هسته ای بود. نظر شما در مورد  قراردادی(برجام) که بسته شده چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

 اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر واجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

اول سلامی دارم خدمت جنابعالی و همکارانتون وهمه کسانی که این برنامه را خواهند دید، خواهند شنید یا خواهند خواند. به ویژه از صمیم قلبم خدمت مردم عزیز وبزرگ پاکستان سلام دارم.

همانطوری که اشاره کردید گفتگوهای هسته ای بین ایران و چند کشور از مهمترین موضاعات سیاست خارجی است. از آنجایی که آن توافق (برجام)، با اصول حقوق بین الملل و قواعد حقوقی، سازگاری نداشت نه تنها مشکل را حل نکرد بلکه پیچیده تر وسخت ترکرد

در هر توافقی باید بین  تعهدات و امتیازات یک توازنی برقرار باشد، اگر این  توازن به نفع یک طرف آن قرار داد  به هم بخورد، نمیتواند مشکلی را حل کند بلکه مشکلات را اضافه خواهد کرد  .

دیدیم که آقای ترامپ  یک طرفه قرارداد را کنار  گذاشت و مواد آن قرار داد و بقیه کسانی که آن را امضا کردند نتوانستند از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

اجازه بدهید به یک مورد بسیار مشخص آن اشاره کنم. در هر توافقنامه ایف حل اختلاف، مساله بسیار مهمی است.در این توافقنامه، شش کشور یک طرف هستند و ایران یک طرف دیگر است، در حالی که حل اختلافات، به یک شورای هفت نفره سپرده شده، که شش نفر یا شش کشور مقابل ایران هستند. حل مساله نیازمند هفت رای است. یعنی باید به اتفاق آراء تصویب شود. معنایش این است که هیچگاه  از دل این توافق، چیزی به نفع ایران بیرون نمی آید. به همین خاطر این توافق موفق نبود. امروز هم مذاکرات ادامه دارد.  اگر بنا باشد برهمان اساس کار ادامه پیدا بکند قطعا به ضرر ملت ایران است و ملت ایران آن را نخواهد پذیرفت. من قبلاً هم این را اعلام کرده ام. به علاوه دولتی که امروز دارد مذاکره می کند، در پایان کار خودش هست ودر پایین ترین سطح محبوبیت قرار دارد، بنابراین نمی تواند نمایندگی ملت ایران را داشته باشد. من امیدی ندارم که مشکل از مسیر فعلی حل شود اما مساله را می توان در سایه احترام و عدالت و در شرایط مناسب حل وفصل کرد.

مجری: اگر ما الان که آقای ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا نیست و فرد دیگری رئیس جمهور این کشور است، بخواهیم به روابط دو کشور نگاه بکنیم، آیا برای بهبود روابط دو کشور، امیدی می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: متاسفانه با تغییر روسای جمهور آمریکا، در سیاست خارجی این کشور تغییری اتفاق نمی افتد. اگر تغییری اتفاق بیافتد، امیدواری ایجاد می شود. البته همیشه اصل برحل مسئله است. بالاخره باید مشکل بین ایران وآمریکا در یک زمانی حل شود. من فکر می کنم اگر هردوطرف به عدالت و احترام  پایبند باشیم و حقوق ملت مان را در نظر بگیریم، این مسئله خیلی زود می تواند حل و فصل شود. باور من این است که عقلای دوطرف به زودی این کار را خواهند کرد. حتی در دوران ریاست جمهوری جنابعالی تحریم  ها کار بزرگی در پیشرفت ملت ایران بودند.

مجری: حداکثر فشار بر ایران، توسط دولت آقای ترامپ پایه گذاری و فعال سازی شده بود که همچنان ادامه دارد، با توجه به این شرایط و همچنین شرایط همه گیری بیماری کرونا، فکر می کنید آینده روابط ایران و آمریکا به کجا منتهی می شود؟

دکتر احمدی نژاد: بله همانطور که اشاره کردید تحریم ها یک کار زشت و غیر اخلاقی علیه ملت ایران است و فشار سنگینی را به ملت ایران وارد کرد.

من به نظرم دو کار باید اتفاق بیافتد. اول فعال کردن توانمندی های داخلی ایران است. ایران به لحاظ ثروت انسانی وثروت طبیعی بسیار غنی است و اگر این ها فعال شود، بخش مهمی از آثار تحریم ها خود به خود خنثی خواهد شد و دوم اصلاح در دیپلماسی  و روابط خارجی و بین الملل است. هم در موضوع همسایگان و هم در مناسبات منطقه ای و بین المللی، فرصت های فراوانی برای توسعه ارتباطات و بهبود وضع اقتصاد وجود دارد. من فکر میکنم فعال سازی سریع این فرصت ها، میتواند شرایط را بطور کامل تغییر دهد و بعد هم بالاخره یک روزی باید مسائل بین ایران وآمریکا حل شود. شرطتش عدالت واحترام است چپاول ثروت ملت ما ودیگر ملت ها دست بردارد مسائل خیلی زودتر حل خواهد شد.

مجری: با اجازه شما به موضوع دیگری می پردازیم وآن فلسطین است .به نظر شما چه موضوعاتی باید در یک قطعنامه عادلانه برای ما وجود داشته باشد ؟

دکتر احمدی نژاد: ریشه مساله فلسطین اشغال سرزمین و محروم کردن یک ملت از حق تعیین سرنوشت وآواره کردن میلیون ها نفر از خانه و زادگاه شان است. حل مساله هم به این ها برمی گردد. یعنی اگر حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین  به رسمیت شناخته شود، راه حل مساله هموار می شود. پیشنهاد مشخص من، برگزاری یک رفراندوم با همه کسانی است که در سرزمین فلسطین صاحب حق هستند. فکر میکنم اگر این اتفاق بیافتد، مساله بطور ریشه ای حل خواهد شد.

مجری: موضوع بعدی سیاست ایران است در ارتباط با مسائل سوریه است. نظر جنابعالی چیست، آیا این سیاست باید تغییر کند ؟

دکتر احمدی نژاد: من معتقدم برای تمام کشورهای منطقه والبته برای کل جهان دو اصل را ما باید در نظر بگیریم.

اصل اول: به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملت ها و اصل دوم: عدم مداخله دیگران  درموضوع سوریه است. یعنی باید بپذیریم ملت سوریه آینده خودش را تعیین کند و هیچ کشوری و هیچ جریانی، از بیرون از سوریه در آنجا هیچ دخالتی نداشته باشد.

مجری: اجازه بفرمایید  روسیه را هم به بحث مان  وارد کنیم.  الان روابط خیلی خوبی بین ایران و روسیه وجود دارد، ارزیابی شما از این روابط چگونه است؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر میکنم بحث سوریه همانی است که عرض کردم، یعنی تفاوت نمی کند که بین ما و روسیه مناسباتی وجود دارد،  باید اجازه بدیم که ملت سوریه انتخاب بکند و اگر بنا بر این است که ما کاری بکنیم، باید کمک کنیم تا خواست مردم سوریه در این کشور، حاکم بشود. اما در رابطه بین ایران وروسیه من معتقدم که بین همه کشورها باید روابط دوستانه و سازنده برقرار باشد.

مجری: آقای دکتر احمدی نژاد در سخنرانی های شما در سازمان ملل ما شاهد بودیم که بحث هایی هم برله و هم علیه سخنان شما وجود داشته است. نظر جنابعالی راجع به سازمان ملل، بعنوان یک سازمان بین المللی چیست و اینکه آیا این سازمان می تواند مسئولیت و ماموریت خودش را به خوبی  و بصورت مساوی ویکسان برای تمام کشور ها انجام بدهد ؟

دکتر احمدی نژاد: خب همانطور که میدانید ایده سازمان ملل ایده ای بسیار مترقی  و خوبی است و یک دست آورد بزرگ بشری تلقی می شود . من معتقدم که جهان را باید با مدیریت مشترک اداره کرد یعنی همه ملت ها در یک فضای کاملاً دوستانه وآزاد بتوانند در مدیریت جهان مشارکت کنند .

اما مانند سایر ایده ها و ارزش های انسانی مثل آزادی، دموکراسی وعدالت، متاسفانه قدرت های شیطانی، سازمان ملل را نیز تا حد زیادی از ماموریت اصلیش دور کرده اند. من معتقدم باید با سازمان ملل تعامل کنیم و همزمان برای اصلاح ساختار سازمان ملل تلاش نماییم.

در سازمان ملل باید مجمع عمومی حاکم اصلی باشد اما متاسفانه امروز شورای امنیت، حاکم است ودر شورای امنیت هم پنج کشور با برخورداری از حق وتو، سازمان ملل را از انجام ماموریت های انسانی اش دور می کند. می بینیم که امروز سازمان ملل از انجام ماموریت های انسانی برپایه منشور ملل متحد، عاجز است. البته باور من این است که اصلاح ساختار سازمان ملل امروز به یک مطالبه جهانی تبدیل شده وان شاءالله به زودی با خواست ملت ها، این اصلاحات انجام خواهد شد.

مجری: از نگاه جنابعالی موضوع کشمیر اشغالی تا چه حد مهم است؟ ما شاهد سرکوب مردم کشمیر توسط هندوستان هستم و اوضاع و تحت مدیریت آقای نخست وزیر مودی بسیار بدتر هم شده است. ایشان روابط خاصی با اسرائیل دارند و گفته می شود که این روابط در واقع روی کنترل  بیشتر منطقه تاثیر میگذارد. موضع ایران دراین رابطه چیست و فکر می کنید که سایر کشورها چگونه موضعی باید در این خصوص داشته باشند؟

دکتر احمدی نژاد: مسائل انسانی عمومیت دارد. یعنی تک تک انسان ها در برابر حقوق دیگران یا سلب حقوق دیگران مسئول هستند. اشغال گری و محدود کردن ملت ها و سلب حق تعیین سرنوشت، کار بسیار زشت وضد انسانی است. من همیشه غصه مردم کشمیر را می خورم و آنها را مظلوم میدانم. امیدوارم بزودی با به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر، اجازه داده شود که آنها، آینده خودشان را انتخاب بکنند و من هر کاری بتوانم در این زمینه انجام خواهم داد وکوتاهی نخواهم کرد و امیدوارم خدای متعال هم عنایت بکند و هم مردم کشمیر وهم بقیه مردمی که در جهان حقشان تضیع شده هرچه زودتر به حقوق خودشان دسترسی پیدا کنند.

مجری: دردوره ریاست جمهوری جنابعالی در رابطه با سازمان ارتباطات  اسلامی پیشرفت های خیلی خوبی حاصل شد. حتی مناسبات ایران با عربستان سعودی نیز قابل توجه بود. در رابطه با اختلاف بین کشورهای مسلمان و همچنین  بقیه کشورها، فکر می کنید که این قرابت و نزدیکی تا چه حد مهم است؟

دکتر احمدی نژاد: ببینید در بین کشورهای که نام بردید و سایر کشورها، اصل بر ارتباط، همکاری و برادری است. ولی می دانید که سلطه گران بین المللی برای تسلط برمنطقه ما، نیازمند ایجاد تفرقه و اختلاف بین کشورها و ملت ها هستند و در این زمینه سرمایه گذاری فراوانی را دارند انجام می دهند. آنها دائماً اختلاف افکنی می کنند، اسلحه می فروشند وتلاش دارند ما را از هم دور کنند. شرایط امروز متاسفانه خوب نیست. شما در ذهنتان روزی را تصور کنید که پاکستان، ایران، عربستان، ترکیه و بقیه کشورها با هم کاملاً متحد بشوند، آنگاه چه قدرت صالح و عظیمی در دنیا طلوع خواهد کرد. قدرتی که برای کمک به ملت ها صالح است و در جهت صلح و برادری جهانی خواهد بود. طبیعی است که قدرت های فاسد نمی خواهند چنین قدرت صالحی در منطقه ما ایجاد بشود.

همه ما باید در جهت توسعه مشترکات و رفع اختلافات تلاش کنیم. مشترکات ما دهها برابر نقاط اختلافی است که بیشتر توسط دشمنان ملت ها القا می شود. من فکر میکنم هر انسانی که به عدالت وانسانیت معتقد است، وظیفه دارد تلاش کند که کشورهای منطقه بیش از گذشته با هم متحد بشوند. هم منطقه را با کمک هم اداره بکنند و هم در جهت عمران و آبادی و پیشرفت کارهای مشترک انجام بدهند.

وقتی که کشورهای اروپایی با آن سابقه تنش ها و اختلافات گسترده، می توانند اتحادیه درست کنند که به نظر من کار خیلی خوبی است، چراما، درمنطقه خودمان اتحادیه و بازار مشترک نداشته باشیم و به یکدیگر کمک نکنیم؟ ما باید با یاری و همکاری هم کشورهایمان را آباد کنیم .

منطقه ما سرشار از ثروت های طبیعی وثروت انسانی است. به علاوه مرکز فرهنگ و چهار راه ارتباطی جهان هستیم. بهترین فرصت ها در اختیار دولت ها و ملت های ما قرار دارد، اگر ما کنار هم قرار بگیریم، به نفع همه ملت های خودمان و به نفع کل جهان خواهد بود. من امیدوارم این ایده خوب خیلی زود جامه عمل بپوشد و در خدمت ملت ها قرار بگیرد. اجازه بدهید یک مثال ساده بین ایران و پاکستان برایتان بزنم. می دانید مردم ایران و پاکستان به لحاظ  فرهنگی بسیار به هم نزدیک هستند. الان دولت ایران گوشت، برنج و بقیه نیازهای کشاورزی خود را از پانزده هزار کیلومتر دورتر تامین  می کند. در حالی که در کنار ما عزیزان پاکستانی می توانند به راحتی این نیازها را تامین بکنند واز آنطرف ایران نیز می تواند انرژی و تکنو لوژی را برای پاکستان تامین بکند اما بخاطر فاصله بین دودولت، مردم کشورهای ما از این فرصت ها محروم هستند.

مجری: نظرتان در باره فرآیند صلح و قراردادی که با طالبان دردوحه بسته شده چیست؟ و آیا این امر به صلح و ثبات منطقه کمکی می کند؟ البته با درنظر داشتن این مساله که ممکن است طالبان در آینده قدرت را به دست بگیرد؟

دکتر احمدی نژاد: ببینید معیارهای سنجش من معیارهای روشن وثابتی است. من باور دارم که دخالت های دولت آمریکا در منطقه ما هیچگاه درجهت منافع ملت های منطفه  نیست. آنها همیشه به دنبال منافع خودشان هستند و به صراحت می گویند که اخلاق در سیاست هایشان، جایگاهی ندارد. آن ها پیرو مکتب داروبنیسم سیاسی هستند. آن ها پیشرفت خودشان را در عقب ماندگی سایر ملت ها و امنیت خودشان را در نا امنی دیگران و رفاه خودشان را در فقر دیگران جست وجو می کنند. تمام دخالت های آنها درپنجاه سال اخیر در منطقه ما علیه منافع ملت ها بوده است. این ها باعث می شود که ما به تمام تحرکات آن ها بدبینانه نگاه کنیم و نتوانیم به آن ها اعتماد داشته باشیم تا برسد به اینکه آن ها بخواهند کمکی به ملت های منطقه بکنند. من فکر می کنم همه باید اجازه بدهندکه ملت بزرگ و مظلوم افغانستان، در یک شرایط برابر وآزاد در باره خودشان و کشورشان و آینده خود تصمیم بگیرند البته معتقدم آن روز، خیلی زود خواهد رسید.

مجری: آقای دکتر احمدی نژاد، اجازه بفرمایید موضوع دیگری را مطرح کنم. نقدی که به ایران می شود آن است که در مسائل منطقه ای و همچنین فرا منطقه ای یک بازیگر مسئول و اهل تعامل برای صلح و ثبات در منطقه نیست، نظر  جنابعالی در این خصوص چیست ؟

دکتر احمدی نژاد: آن نکاتی را که در ابتدای مصاحبه گفتم، برای همه است. یعنی همه کشورها بخصوص در منطقه ما باید مراقب باشیم که برادری مان اصل حق تعیین سرنوشت وحاکمیت ملی و اصل دوستی مخدوش نشود. ما باید درکنار هم باشیم و بپذیریم که امنیت و پیشرفت منطقه، یک امر عمومی است. همه در کنار هم برادرانه و در سایه عدالت و احترام، یک همکاری صادقانه را شکل بدهیم که به نفع همه باشد.

کشورهایی مثل ایران، پاکستان، عربستان،ترکیه و بقیه باید دائماً این حس برادری را به یکدیگر منتقل بکنیم و برای حفظ آن تلاش نماییم. نمی گویم بزرگتر منطقه باشیم، چون هرکس تلاش کرده که درمنطقه ما بزرگتر شود آسیب دیده است.

صدام تلاش کرد که بزرگتر منطقه باشد، چند تا جنگ را تحمیل کرد وخودش هم به آن سرنوشت تلخ دچار شد، اما باید نگاه مان این باشد که یا پدر هستیم یا برادر و یا فرزندیم. این نقش ها را باید حفظ کنیم ودر کنار هم باشیم. اگر نباشیم همه ضرر میکنیم و دشمنان ملت های ما فقط سود خواهند کرد. این دیدگاه قطعی من است واین را بارها اعلام کرده ام وامیدوارم همه همینطور جلو برویم. رقابت بین کشورهای منطقه، برنده ندارد تجربه نشان داده است که برنده این رقابت ها دشمنان ملت های منطقه هستند. بنابراین باید رقابت را کنار بگذاریم و همکاری برادرانه وسازنده، تنها راهی است که به نفع همه ملت هاست و سعادت ملت های ما را تامین خواهد کرد.

روزی را تصور کنید که دانشمندان و صنعت گران پاکستان و ایران و عراق و ترکیه و سعودی، افغانستان و بقیه کشور ها دست به دست هم بدهند، پروژه های مشترک تعریف کنند و برای عمران و آبادی تمام کشورها برنامه ریزی کنند و توان ملت ها را فعال کنند، آن وقت در منطقه ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مجری: سئوال آخر را مطرح می کنم. در جهان امروز، همه به سیستم دولت ایران نظر دارند و ما نزدیک انتخابات هستیم. البته نمی خواهم خیلی وارد جزئیات داخلی بشوم که در واقع مردم ایران چگونه رهبران کشور را انتخاب می کنند؛ ممنون می شوم در مورد نحوه کارکرد سیستم ایران توضیح بفرمایید.

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم در همه دنیا سیستم حاکمیت باید نماد اراده عمومی و مجرایی برای جاری شدن خواست مردم باشد. هر مقدار این ماموریت دچار مشکل بشود، در مسیر پیشرفت و امنیت ملی مشکل پیدا خواهد شد. انقلاب عظیم ملت ایران به دنبال تحقق چنین هدف بزرگ و انسانی بود. من فکر می کنم ماموریت تک تک ایرانی ها این است که از این آرمان و هدف مقدس و ماموریت الهی حفاظت کنند. من برای کسانی که تصمیم گیر و دست اندرکار هستند، دعا میکنم که مسئولیت خودشان را به درستی بشناسند ودر برابر تاریخ و ملت ایران رو سفید باشند.

البته باور من این است که جهان از جمله ایران، درآستانه تحولات بزرگ هستند. دوره دموکراسی های کنترل شده به پایان راه رسیده است و جامعه جهانی برای ورود به دوران آزادی و دموکراسی حقیقی آماده می شود. دموکراسی که حاکمیت همه مردم برهمه مردم خواهد بود وآزادی که از انحصار و اسارت قدرت ها و همینطور انحصارگران جهانی آزاد خواهد شد.

مجری: از شما بابت وقتی که به ما دادید بسیار سپاسگزارم.

دکتر احمدی نژاد: از جانب من به مردم پاکستان سلام برسانید.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب