1400/03/28-17:45

متن کامل مصاحبه رادیو فرانسه با دکتر احمدی نژاد

متن کامل مصاحبه رادیو فرانسه با دکتر احمدی نژاد

دكتر احمدي نژاد در گفتگو با رادیو فرانسه گفت: من به روند انتخاب 7 کاندیدای ریاست جمهوری و كنار گذاشتن عده زيادي اعتراض كردم، نه اينكه اين 7 نفر آدم هاي بدي هستند، من به پروسه و روند انتخاب كانديداها اعتراض كردم و به همين دليل گفتم در انتخابات شركت نمي كنم و از هيچ كس هم حمايت نخواهم کرد.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه رادیو فرانسه با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

راديو فرانسه: آقاي احمدي نژاد، شما رئيس جمهور سابق ايران در حد فاصل سال هاي 2005 تا  2013 هستيد كه اين بار هم براي انتخابات رياست جمهوري كانديدا و سپس رد صلاحيت شديد. يك مقدار در اين باره توضيح بفرماييد.

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يدیه

اجازه بدهيد سلامي داشته باشم به جنابعالي و همكارانتان و همه كساني كه اين گفت و گو را مي بينند، مي شنوند و يا مي خوانند.

بله من دو دوره در اين مسئوليت بودم. اين دوره بيشتر با خواست مردم كانديدا شدم. يعني ميليون ها نفر از سراسر كشور، از طريق تماس، پيام، طومار، حضور در اجتماعات و يا در مقابل منزل بنده، با اصرار از من خواستند كه كانديدا شوم. من هم پذيرفتم و كانديدا شدم ولي متاسفانه بدون هیچ دليل روشني، اجازه حضور در رقابت ها را ندادند.

راديو فرانسه: دليل شان چه بود؟ بخاطر سيستم است كه ديگر كار نمي كند؟

دكتر احمدي نژاد: يك مقدار قوانين ضعيف است و يك مقدار هم سیاسی عمل شد. اين از آن مواردي است كه بايد حتما اصلاح شود و تغيير اتفاق بیفتد.

راديو فرانسه: به نظر شما يك قسمت از سيستم، حق مردم را تضییع می کند؟

دكتر احمدي نژاد: بالاخره ساز وكارهايي كه تصميم مي گيرد، بعضي مواقع به اين شرايط هم منتهي مي شود.

راديو فرانسه: جمع بندي شما از دو دوره اي كه آقاي روحاني رئيس جمهور بودند چيست؟

دكتر احمدي نژاد: جمع بندي من همان جمع بندي مردم ايران است. مردم بشدت ناراضي هستند.

راديو فرانسه: چرا؟

دكتر احمدي نژاد: بخاطر عملكردها، هم در سياست داخلي و هم در سياست بين الملل!

راديو فرانسه: در سال 2017 كه آقاي دونالد ترامپ رئيس جمهور شدند، اتفاقات زيادي افتاد. تحريم ها افزايش يافت، كرونا آمد، مشكلات اقتصادي زيادي ایجاد شد. نظر شما در اين مورد چيست؟

دكتر احمدي نژاد: آقاي ترامپ قراردادي را كنار گذاشت كه قبلا امضاء شده بود. ايشان كه ابتدا به ساكن و يك موجود عدمي را كنار نگذاشت. ادعا اين بود كه اين يك قرارداد بسيار مستحكم است و مي تواند مشكلات بين ايران و آمريكا را حل و تحريم ها را برطرف كند اما چون در اين قرارداد، قواعد حقوق بين الملل رعايت نشده و كاملا يك طرفه بود، نه فقط نتوانست مشكلات را حل كند، بلكه آنها را تشديد كرد. برداشت عمومي مردم اين است كه دولت فعلي ايران، حقايق را درباره اين قرارداد به مردم نگفته است.

راديو فرانسه: شما فكر مي كنيد توافق سال 2015 اشتباه بوده است؟

دكتر احمدي نژاد: اصل توافق كه نمي تواند اشتباه باشد، چون اصل بر توافق است اما محتواي آن كاملا يك طرفه و غيرحقوقي است و مشكلي را حل نكرد. اجازه بدهيد يك مقدار براي شما توضيح بدهم. در هر قراردادي بايد ميزان منافع و تعهدات دو طرف مساوي و متوازن باشد يعني اگر يك طرف 10 واحد تعهد دارد، 10 واحد هم منافع داشته باشد. طرف مقابل هم به همين ميزان تعهد و منافع داشته باشد. اگر يك طرف به طور کامل تعهد داد و طرف مقابل هم به طور کامل فقط منتفع شد، توازن بهم می خورد و آن توافق نمي تواند مفيد واقع شود. يك مورد آن را براي شما مي گويم. شش كشور مخالف فعاليت هاي هسته اي ايران بودند. در برجام هيئتي براي حل اختلاف پيش بيني شده بود. شما مي دانيد كه فصل حل اختلافات در قراردادها بسيار مهم است. اين هيئت متشكل از 7 كشور است. 6 كشور مخالف ايران و يك كشور خود ايران. تصميمات در آنجا بايد بر اساس اجماع يعني با 7 راي باشد. معلوم است که در چنين شرايطي، ايران نمي تواند به حق خودش برسد! به همين دليل وقتي آقاي ترامپ برجام را كنارگذاشت، ايران نتوانست از حقوق خودش دفاع كند. من فكر مي كنم هر قراردادي بايد بر اساس عدالت و احترام به حقوق طرفین باشد و تا زماني كه اين اتفاق نيفتد، توافقات نمي تواند مشكلي را حل كند. به همين دليل برجام هم نتوانست حلال هیچ مشكلي باشد.

راديو فرانسه: ايران خيلي تلاش كرده است كه اين اتفاق نيفتد.

دكتر احمدي نژاد: بله ولي قرارداد اين اجازه را نمي دهد كه ايران از حقوق خودش دفاع كند و آن 5 كشور باقيمانده هم متاسفانه كمكي نكردند.

راديو فرانسه: الان مذاكرات در وين در حال پيگيري است. نظر شما در اين مورد چيست؟

دكتر احمدي نژاد: به نظرم تا پايان دولت فعلي ايران، اتفاق خاصي نمي افتد اما اگر بخواهيم مذاكرات موفق شود و مشكل حل گردد، بايد ويژگي هايي كه گفتم، در آن رعايت شود.

راديو فرانسه: اكثريت مردم، آقاي رئيسي را به عنوان كانديداي مورد علاقه خودشان انتخاب كرده اند. نظر شما در اين باره چيست؟

دكتر احمدي نژاد: من راجع به كانديداها نظر خاصي ندارم.

راديو فرانسه: شما مي توانيد نظرتان را درباره چگونگي انتخاب اين 7 كانديدا بفرماييد؟

دكتر احمدي نژاد: من به روند انتخاب اين افراد و كنار گذاشتن عده زيادي اعتراض كردم. نه اينكه اين 7 نفر آدم هاي بدي هستند، من به پروسه و روند انتخاب كانديداها اعتراض كردم و به همين دليل گفتم در انتخابات شركت نمي كنم و از هيچ كس هم حمايت نخواهم کرد.

راديو فرانسه: انتظارات شما از اروپا مخصوصا فرانسه چيست؟

دكتر احمدي نژاد: ما آرزو مي كنيم كه اروپا يك مقدار از زير سايه آمريكا بيرون بيايد و مستقل عمل كند. اتحادیه اروپا ترکیبی از كشورها و ملت هاي بزرگ است و مي تواند در روابط بين الملل خيلي موثرتر باشد. ايران و فرانسه هيچ سابقه تاريخي منفي از یکدیگر ندارند و من فكر مي كنم در حداكثر ممكن بتوانند روابطشان را گسترش بدهند. من فكر مي كنم اداره جهان راهي جز وحدت و همكاري و همگرايي ندارد. همه بايد به هم كمك كنيم دنياي بهتري را بسازيم. اين خط كشي ها به ضرر همه است. اميدوارم خيلي زود اين مرزها برداشته شود و همه با هم همكاري كنيم.

راديو فرانسه: آقاي مكرون سعي كردند بين ايران و آمريكا واسطه شوند. نظر شما در اين مورد چيست؟

دكتر احمدي نژاد: آقاي مكرون جوان هستند و انتظار از جوان بيشتر از بقيه است. براي اينكه مشكلات ايران و آمريكا حل شود، بايد اصولي مانند عدالت، احترام و عدم مداخله در امور يكديگر را به رسميت بشناسيم. شايد انتظار اين باشد كه آقاي رئيس جمهور مكرون، بر اين اصول پافشاري كند تا مساله حل شود و من فكر مي كنم اين مشكل نهايتا حل خواهد شد. اميدوارم آقاي مكرون هم نقش موثري ايفا كند.

راديو فرانسه: نظر خود شما در مورد آقاي مكرون چيست؟

دكتر احمدي نژاد: نظر ما همان نظر مردم فرانسه است. مردم فرانسه بايد راجع به ايشان اظهارنظر كنند. من به عنوان يك شخص دوست دارم با همه همكاري كنم و دلم مي خواهد همه موفق باشند اما راجع به رئيس جمهور هر كشور بايد از مردم همان كشور سوال كرد.

راديو فرانسه: امروزه ايران در سختي هاي زيادي از جمله تحريم هاي آمريكا، ويروس كرونا و مشكلات اقتصادي قرار دارد. به نظر شما ايران چگونه مي تواند از اين مشكلات عبور كند؟

دكتر احمدي نژاد: درست مي گوييد. شرايط سختي است اما من فكر مي كنم با يك تغيير در سياست داخلی و يك تغيير در سياست خارجی، مي شود شرايط را به سرعت تغيير داد. ايران كشور ثروتمندي است. ثروت طبيعي و انساني آن بسيار ارزشمند است. مشكل اين است كه سياست ها، مردم را از عرصه مديريت اين ثروت ها كنار گذاشته است. به محض اينكه به مردم فرصت داده شود، فورا شرايط عوض مي شود. در عرصه بين الملل هم بايد تغييراتي ايجاد شود. در جهان فرصت هاي زيادي براي همكاري وجود دارد. بايد رابطه با همسايگان و ساير كشورها را به سرعت اصلاح و فرصت ها را احيا كنيم. ايران كشور بزرگي است، اين مشكلات را پشت سر خواهد گذاشت. من فكر مي كنم هر كس مي خواهد به ايران نگاه كند يا با ايران رابطه داشته باشد، نبايد تنها لحظات سخت را ببينيد، بلكه بايد بزرگي ها و عظمت ملت ايران را در نظر داشته باشد. هر ملتي به هر دليلي ممكن است دچار مشكلاتي بشود، ولي ما 7 هزار سال تاريخ داريم. از مشكلات عبور خواهيم كرد و دلمان مي خواهد با همه ملت ها و دولت ها ارتباط دوستانه داشته باشيم.

راديو فرانسه: اولويت شما براي دولت بعدي چيست؟

دكتر احمدي نژاد: تغيير در سياست داخلي و خارجي.

راديو فرانسه: اين دو اولويت شد.

دكتر احمدي نژاد: تغيير در سياست ها. حالا شد يك اولويت!

راديو فرانسه: اولين كاري كه بايد انجام بدهند چيست؟

دكتر احمدي نژاد: من برنامه اي را ارائه دادم. اولين كار، بازيابي اعتماد مردم است. مردم امروز خسته و بي اعتماد هستند و بعد بقيه فعاليت ها را بايد ادامه داد. مهم تغيير ريل است. جهت گيري بايد عوض شود.

راديو فرانسه: شما در مورد اينكه اسرائيل نخست وزيرش را عوض كرده صحبتي نمي كنيد؟

دكتر احمدي نژاد: بايد حتما صحبت كنم؟

راديو فرانسه: لطفا.

دكتر احمدي نژاد: ما كلا به دنبال تغيير سياست ها در دنيا هستيم. مشكل خاورميانه، مسئله فلسطين است و مسئله فلسطين هم بايد در سرزمين فلسطين حل شود. مسئله حق تعيين سرنوشت يك ملت، سرزمين اشغال شده و مسئله آوارگان است. اين مسائل بايد حل شود و اميدواريم كه این اتفاق بیفتد و فرانسه و اروپا از يك رفراندوم عمومي در فلسطين حمايت كنند.

راديو فرانسه: اسرائيل هنوز دشمن ايران است.

دكتر احمدي نژاد: در هر نقطه ای از زمين، وقتي به يك عده از مردم ظلم مي شود يا حقشان پايمال مي شود، اين در واقع تجاوز به حقوق همه ملت هاست. مسائل انساني به هم پيوسته است. حقوق انسان ها كه گزينشي نيست. در هر جايي از زمين، وقتي ظلمي شود، به همه 7.5 ميليارد انسان ظلم شده است. من فكر مي كنم همه بايد تلاش كنيم آن ظلم برطرف شود. جنگ مشكلي را حل نمي كند، امروز جامعه بشري پيشرفت كرده است. ملت فلسطين رفراندوم كنند و سرنوشت خودشان را تعيين كنند. اين حرف خيلي روشن است، راهي هم جز اين وجود ندارد. اگر 70 سال ديگر هم جنگ باشد، باز مسئله حل نخواهد شد. اميدوارم همه در دنيا به اين نتيجه برسند كه صلح بهتر از جنگ است و صلح بايد برپايه عدالت باشد تا بتواند پايدار بماند.

راديو فرانسه: شما جو بايدن را ترجيح مي دهيد يا دونالد ترامپ را؟

دكتر احمدي نژاد: تفاوتي نمي كند. در آمريكا، روساي جمهور سياست خارجي را تعيين نمي كنند، آنها بخش كوچكي از سياست خارجي آمريكا و بيشتر اجرا كننده هستند. من اميدوارم سياست ها تغيير كند. سياست هاي 70 ساله آمريكا موفق نبوده است. ناامني و مسابقه تسليحاتي گسترش پيدا كرده است. الان چهره آمريكا در بين ملت هاي جهان، چهره نامناسبي است. اميدوارم تصميم گيران آمريكا حقوق همه ملت ها را به رسميت بشناسند و بيايند كنار ملت ها قرار بگيرند تا جهان را با هم اداره كنيم. من در نامه به آقاي جو بايدن، اين نكات را يادآوري كردم. اميدوارم اثر كند.

راديو فرانسه: هنوز پاسخي نگرفتيد؟

دكتر احمدي نژاد: من منتظر پاسخ نيستم، منتظر تغييررفتار هستم. پاسخ اصلي آنجاست.

راديو فرانسه: متشكرم.

دكتر احمدي نژاد: ان شاء الله موفق باشيد. سلام ويژه مرا به مردم فرانسه برسانيد. من همه آنها را دوست دارم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب