1400/03/31-16:46

متن كامل مصاحبه مجله ايتاليايي 'دوموس ونتی فیر' با دكتر احمدي نژاد

متن كامل مصاحبه مجله ايتاليايي 'دوموس ونتی فیر' با دكتر احمدي نژاد

دكتر احمدي نژاد در مصاحبه با مجله ايتاليايي 'دوموس ونتی فیر' گفت: به دو صورت مي شود با فساد مبارزه كرد؛ يكي اينكه مي رويم با كسي كه مرتكب خطا شده مقابله مي كنيم و يك زمان هم مي رويم با زمينه هايي كه موجب فساد مي شود، برخورد مي كنيم. من فكر مي كنم ساختارها، قواعد، قوانين و فرآيندهايي كه منجر به فساد مي شود، بايد اصلاح گردند. در همه دنيا همين طور است، بايد با آن موارد برخورد كنيم. در ايران هم همين طور است. والّا اگر بخواهيم فقط با دزدها برخورد كنيم، دائما دزد توليد مي شود. آن بستري را كه دزد توليد مي شود، بايد اصلاح كرد كه شامل تبعيض، ظلم، بي عدالتي، تحقير، فقر و ... مي شود. اگر اين ها را اصلاح كنيم، دزدي خود به خود و بشدت كاهش پيدا مي كند و من براي اين، هم در ايران و هم در جهان برنامه دارم که بخشي از آن منتشر شد.

به گزارش دولت بهار، متن كامل مصاحبه مجله ايتاليايي "دوموس ونتی فیر" با دكتر احمدي نژاد بدین شرح است:

خبرنگار: سوال اول در رابطه با انتقاداتي است كه شما درباره ردصلاحيت خودتان از طرف شوراي نگهبان داشتيد، بعد فرمودید در انتخابات شركت نمي كنيد و از كسي هم حمايت نخواهید کرد. دليل اين كار چه بود؟ آيا از شرايط موجود عصباني یا نااميد هستيد و يا اينكه هدف و پروژه سياسي دارید كه ما بايد در آينده منتظر آن باشيم؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه.

اول سلامي دارم خدمت شما، همكارانتان و همه كساني كه اين گفتگو را مي بينند، مي شنوند و يا خواهند ديد و براي همه آرزوي موفقيت دارم.

من به تعبیر شما عصباني یا نااميد نیستم، بلکه به وظيفه انساني ام براي اصلاح امور جامعه عمل می کنم. تا زماني كه انسان زنده است، اين مسئوليت همراه اوست. البته من هم براي وضعيت جهان و هم وضعيت ايران، نظريه روشني دارم و به دنبال اصلاحات اساسي در كل دنيا هستم. من معتقدم شرايط امروز جهان، در شان انسان نيست. نيمي از مردم جهان در فقر هستند. مسابقه تسليحاتي، جنگ و تهديد، كل جهان را در مخاطره قرار داده است. تقريبا در همه جای جهان، مردم محدود هستند و آزادي هاي مردم، در انحصار قرار گرفته است. نظام سرمايه داري، آزادي را به اسارت گرفته است و همه انسان ها در فشار هستند. ايران هم بخشي از همين جهان است. من فكر مي كنم این شرايط بايد عوض شود، بايد اراده تك تك مردم حاكم شود و همه آزاد باشند. اين يك مسئوليت انساني است و ادامه دارد و به ریاست جمهوري مربوط نمی شود. اگر مي شد، خودش يك فرصتي بود، اگر هم نشود، باز هم اين مسئولیت ادامه دارد.

خبرنگار: شما براي اصلاح شرايط موجود چه برنامه اي داريد؟ آيا يك پروژه سياسي داريد؟ شما زماني رئيس جمهور شديد، موفق شديد خيلي از آدم ها را بيدار كنيد و با خودتان همراه نمایید، حتي كساني كه شاید آدم هاي فقيري بودند، اهل سياست نبودند و ارتباط زيادي با مسائل پيچيده سياسي نداشتند، ولي شما آنها را با خودتان همراه كرديد. آيا برنامه اي داريد كه دوباره به نحوي اين آدم ها را بيدار كنيد؟ یا كلا برنامه و پروژه خاصی براي اصلاحاتی که می فرمایید دارید؟

دكتر احمدي نژاد: اصلاحات ابتدا بايد در ذهنيت ها اتفاق بيفتد و اين كاري ست كه در وسعت جهاني ادامه خواهيم داد. بزودي من اقداماتي را در سطح جهان آغاز خواهم كرد. انسان هاي فرهيخته، عدالتخواه و آزادي طلب در سطح جهان فراوان هستند و من با بسياري از آنها در ارتباط هستم، به زودي يك حركت جهاني را با هم آغاز خواهيم كرد.

خبرنگار: آژانس فارس نيوز خبري را درباره كساني كه انتخابات را تحريم كرده بودند، منتشر كرد و تصوير شما را در كنار تصوير برخي افراد مانند نوه شاه و يكي از رهبران مجاهدين خلق كه جزو تروريست ها شناخته مي شوند، گذاشته بود. نظر شما در اين رابطه چيست؟

دكتر احمدي نژاد: رسانه هستند ديگر، چكار مي شود كرد!؟ حرف هايشان خيلي ارزشي ندارد.

خبرنگار: شما هم در زمان انتخابات و هم در زمان رياست جمهوري‌تان، خيلي درباره مسئله مقابله با فساد صحبت مي كرديد، ادعاها و شجاعت ها و كاريزمايي از طرف شما بود كه حتی درباره فساد روحانيون مطالبي را مطرح می كرديد. الان هم در این انتخابات، چنین صحبت هایی از طرف افراد مطرح شد. فكر مي كنيد مطالبی که نامزدها مطرح کردند به همان اندازه ای که از طرف شما جدی بود، قابل اعتناست؟

دكتر احمدي نژاد: به دو صورت مي شود با فساد مبارزه كرد؛ يكي اينكه مي رويم با كسي كه مرتكب خطا شده مقابله مي كنيم و يك زمان هم مي رويم با زمينه هايي كه موجب فساد مي شود، برخورد مي كنيم. من فكر مي كنم ساختارها، قواعد، قوانين و فرآيندهايي كه منجر به فساد مي شود، بايد اصلاح گردند. در همه دنيا همين طور است، بايد با آن موارد برخورد كنيم. در ايران هم همين طور است. والّا اگر بخواهيم فقط با دزدها برخورد كنيم، دائما دزد توليد مي شود. آن بستري را كه دزد توليد مي شود، بايد اصلاح كرد كه شامل تبعيض، ظلم، بي عدالتي، تحقير، فقر و ... مي شود. اگر اين ها را اصلاح كنيم، دزدي خود به خود و بشدت كاهش پيدا مي كند و من براي اين، هم در ايران و هم در جهان برنامه دارم که بخشي از آن منتشر شد.

خبرنگار: زمينه هايي كه باعث فساد مي شوند فقط دزدي و اين مسائل نيست، خيلي زمینه های ديگري هم هست مانند سازمان ها و موسساتي كه مربوط به روحانيت یا بخشی از نیروهای مسلح هستند.

دكتر احمدي نژاد: بله. به همان بسترها و ساختارها برمي گردد. آنها را بايد اصلاح كرد. اگر در يك كلمه بخواهيم بگوييم؛ باید گفت که تمركز و انحصار قدرت و ثروت، بستر فساد است.

خبرنگار: نبايد قدرت و ثروت، هر دو در يك دست واحد باشد؟

دكتر احمدي نژاد: هم اين حرف شما درست است و هم اينكه نبايد تمركز و انحصار باشد. البته اين كار سختي است. اين نيازمند قدرت عمومي ملت هاست. يعني همه ما شامل من، شما، ايشان، همه با هم.

خبرنگار: اينكه آمريكا مي خواهد نيروهاي خودش را از افغانستان خارج كند، براي ايران خبر خوبي ست يا خیر؟

دكتر احمدي نژاد: براي اين موضوع مردم افغانستان بايد تصميم بگيرند. مشكل اين است که الان مردم افغانستان تصميم گيرنده نيستند! هر تصميمي كه مردم افغانستان بگيرند خوب است، ما چرا بايد حساس باشيم؟ هر جايي كه مردم نباشند و فقط اصحاب قدرت تصميم بگيرند، معادلات عوض مي شود، اما اگر مردم افغانستان تصميم بگيرند، نه عليه منافع خودشان تصميم مي گيرند و نه عليه منافع ما.

خبرنگار: به نظر شما بايدن بهتر است يا ترامپ؟ كدامشان بدتر هستند؟

دكتر احمدي نژاد: فرقي نمي كند. بستگي به عملكردها دارد. متاسفانه در آمريكا، روساي جمهور در تعيين سياست خارجي، نقش پررنگي ندارند.

خبرنگار: در ايران دارند؟

دكتر احمدي نژاد: منظورم اين بود كه كلا ملت ها نقشي ندارند. به خصوص در آمريكا كه يك هيئت حاكمه پشت صحنه دارد و آنها تصميم مي گيرند. البته من به آقاي بايدن نامه دادم، به آقاي ترامپ هم دادم، به آقاي اوباما هم همين طور. گفتم از فرصت رياست جمهوري استفاده كنيد و سياست ها را تغيير بدهيد. رئيس جمهور مي تواند با مردم حرف بزند، قدرت مردم را بسيج كند و برخي سياست ها را تغيير بدهد. متاسفانه هيچكدام آنها ، از فرصت ها استفاده نكردند.

خبرنگار: شما مي فرماييد اين روساي جمهور نيستند كه تصميم مي گيرند. چه كسي هست كه تصميم مي گيرد؟

دكتر احمدي نژاد: همان دولت پنهان است که از آن به عنوان "ديپ استيت" یاد می شود. البته درباره آقاي بايدن بايد منتظر ماند ولي هنوز تغييري مشاهده نكرديم. اميدواريم اتفاق بيفتد.

خبرنگار: چرا برجام و توافق هسته اي براي شما جالب نيست؟

دكتر احمدي نژاد: برجام قرار بود مشكل را حل كند ولي حل نكرد. الان شرايط، بدتر از 8 سال قبل شده است. معلوم است كه اين توافق، توافق درستي نبوده و قواعد بين الملل در آن رعايت نشده است و بين تعهدات دو طرف، توازني وجود ندارد.

خبرنگار: ممكن است يك نمونه مثال بزنيد، چيزي كه ملموس باشد؟

دكتر احمدي نژاد: بله. در هر قراردادي يك فصلي براي حل اختلاف و پيشبرد آن قرارداد تعبيه مي شود. در اين قرارداد، تعهدات ايران كاملا شفاف است ولي تعهدات طرف مقابل مبهم است و براي آن تضميني وجود ندارد. رسیدگی به مسائل اختلافی به يك شوراي هفت نفره ارجاع داده شده است. شش نفر مخالفين هسته ای ايران و يك نفر هم خود ايران است. تصميمات هم بايد با اجماع باشد، يعني همه راي مثبت بدهند، اگر يك نفر راي خلاف بدهد، هيچ اتفاقی نمی افتد. آقاي ترامپ يكطرفه قرارداد را كنار گذاشت اما تعهدات ايران سرجايش ماند. ايران موضوع را به شوراي 7 نفره برد، كافي است كه نماينده آمريكا مخالف باشد، اتفاقي نمي افتد. اين قرارداد بسيار ناقص و ناعادلانه است. مشكل را هم حل نكرد. الان مسئله پيچيده تر  و حل آن نیز سخت تر شده است. در حالي كه قرار بود مشكل را حل كند.

خبرنگار: شما صحبتي راجع به نفوذ اسرائيل در ايران كرده بوديد. آيا تئوري خاصي براي اين قضيه داريد؟ مخصوصا درباره اتفاقاتي مانند انفجاري كه در نطنز رخ داد، می توانید مسئله را بازتر كنيد؟

دكتر احمدي نژاد: من اين موضوع را مفصل توضيح دادم و منتشر شده است. فقط نطنز نبوده، ترور دانشمندان هسته اي و سرقت اسناد سري ايران هم بوده است. مشخص است كه يك مجموعه نفوذي وجود دارد نه يك نفر.

خبرنگار: آيا شما فكر مي كنيد هيچ نفوذی از طرف اسرائيل در سیستم امنيتي ايران وجود دارد؟

دكتر احمدي نژاد: بله، و دارد عمل مي كند. خودشان هم گفته اند و عمل هم كرده اند. من دو هفته قبل بطور مفصل ابعاد آن را توضيح دادم و منتشر شد.

خبرنگار: به نظر شما اگر سردار سليماني زنده بود، در اين انتخابات كانديدا مي شد؟ و آيا مي توانست اين انتخابات با همه انتخابات ها متفاوت شود؟

دكتر احمدي نژاد: ايشان علاقه اي به اين كارها نداشت.

خبرنگار: چرا شما اينقدر در شبكه هاي اجتماعي حضور داريد و درباره چهره هاي متفاوتي مثل توپاك، ویلیامز و موضوعات مربوط به آمريكا مطالبي را منتشر مي كنيد؟ خصوصا با در نظر گرفتن اين موضوع كه توئيتر در ايران فيلتر است؟

دكتر احمدي نژاد: فيلتر هست ولي استفاده مي شود. همان هايي كه فيلتر مي كنند، فيلترشكن هم مي فروشند! فضاي مجازي، يك فضاي عمومي و يك فرصت استثنايي است كه تعهد آن به قدرت ها كمتر از رسانه هاي رسمي است. در فضاي مجازي هر فردی مي تواند خبرنگار، رسانه و نظريه پرداز باشد. فضاي مجازي، فاصله و مرزها را از بين انسان ها برداشته است. زندگي اجتماعي هم تفكيك پذير نيست. آيا شما مي توانيد اقتصاد را از فرهنگ و سياست تفكيك كنيد؟ همه اش با هم است، انسان ها با همه اش دارند زندگي مي كنند. من ورزش مي كنم، كتاب هم مي خوانم، سخنراني هم مي كنم، در دانشگاه هم تدريس مي كنم و درآمد كسب مي كنم. اين ها همه با هم هست. در يك جامعه، ورزشكار، هنرمند، فعال اقتصادی، سياستمدار و كارگر و... هستند و با هم زندگی می کنند.

خبرنگار: چرا شما توپاك را دوست داريد یا از جرج فلويد نوشتيد؟

دكتر احمدي نژاد: درباره جرج فلويد همه نوشتند. توپاك هم در محيط اجتماعی خودش، فرد موثري بود و در راه اهدافش كشته شد. هر موضوعي مي تواند بهانه گفت وگو با مردم باشد. شما اگر با مردم زندگي كنيد، با همه حساسيت هاي مردم، حساس مي شويد.

خبرنگار: شما فكر مي كنيد سياستمداران هم به حضور در فضاي مجازي نياز دارند تا از مسائل مردم بيشتر باخبر باشند؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم اگر سياستمداران از توده هاي مردم جدا باشند، حتما وجودشان براي مردم مضر است. الان مشكل جهان همين است. يك طبقه اي به نام سياستمداران درست شده است، اين ها يك دستشان در قدرت و دست دیگرشان در ثروت است. آنها از مردم جدا شده اند و عامل اصلی مشكلات جهان هستند. من از آن نوع سياستمداران نيستم. من يك انسان معمولي هستم كه با اقشار مختلف مردم زندگي مي كنم. حساسيت هاي آنها براي من مهم است. همه را دوست دارم و هر چيزي كه براي آنها مهم است، براي من هم مهم است.

خبرنگار: بعضی ها شما را يك پوپوليسم مي دانند حتي قبل از اينكه اين قضيه در اروپا مطرح شود یا در سطح جهان مهم و برجسته گردد.

دكتر احمدي نژاد: من در كنار مردم و يك نفر مانند آنها هستم. از شما سوال مي كنم؛ اگر كسي وزير يا رئيس جمهور شد، بالاتر و مهمتر از مردم است؟ يا نماينده مردم است كه خواسته هاي آنان را انجام بدهد؟ آيا بايد اخلاق، رفتار يا انسانيتش عوض شود؟ يعني ديگر احساس نداشته باشد؟ يعني از ناراحتي مردم ناراحت و از خوشحالي مردم خوشحال نشود؟ اين پست ها و مقامات براي تقويت انسانيت بين انسان هاست نه اينكه عليه انسان باشد.

خبرنگار: فضاي مجازي مورد علاقه شما توئيتر ، اينستاگرام يا جاهای دیگر است؟

دكتر احمدي نژاد: همه اش خوب است، هر كدام فضاي خاص خودش را دارد، كاربران خاص خودش را دارد اما من خودم بيشتر در توئيتر مي نويسم. در فضاهاي ديگر صحبت هاي من منتشر مي شود. اخيرا گفت و گويي در اينستاگرام و دو صحبت در كلاب هاوس داشتيم. تعداد زيادي شركت كردند.

خبرنگار: خیلی ها شرکت کردند، چند نفر بطور زنده صحبت های شما را گوش می کردند؟

دكتر احمدي نژاد: زياد بودند، طبق آماری که به بنده گفتند بین 200 تا 300 هزار نفر.

خبرنگار: خيلي از شما متشكرم.

دكتر احمدي نژاد: ان شاءالله موفق باشيد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب