1400/04/03-20:18

متن کامل مصاحبه روزنامه لنتای روسیه با دکتر احمدی نژاد

متن کامل مصاحبه روزنامه لنتای روسیه با دکتر احمدی نژاد

دكتراحمدي نژاد در مصاحبه با روزنامه لنتای روسیه گفت: اصولا من فکر می کنم طولانی شدن دوره حاکمان، نفعی برای ملت ها ندارد، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. باید یک چرخشی باشد تا نو به نو، دیدگاه ها، انرژی ها و نسل های جدید بتوانند نقش آفرینی کنند. من قبلا در آن نامه ای که به جناب پوتین نوشتم، این را تشریح کردم که طولانی شدن دوره حاکمان، ممکن است یک منافع مختصری داشته باشد اما خسارت های آن در دراز مدت بسیار فراوان خواهد بود. نسبت به سوریه هم نظر من همین است. بالاخره همه جای دنیا از جمله سوریه اجازه بدهیم اراده مردم آنگونه که هست در صحنه مدیریت جامعه جاری و ساری شود.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه روزنامه لنتای روسیه با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

لنتاي روسيه: پس از پايان دوره دوم رياست جمهوري تان در سال 92 شما فرموديد قصد كناره گيري از سياست را داريد اما براي انتخابات، در سال هاي 96 و 1400 ثبت نام فرموديد. كشور از سال 92 چه تغييري كرده است؟ چه چيزهايي را در ايران امروز دوست داريد تغيير بدهيد؟

دكتراحمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه

اجازه بدهيد اول سلامي داشته باشم خدمت شما، همكاران تان و همه كساني كه اين برنامه را مي بينند، مي شنوند و يا مي خوانند. من يادم نمي آيد كه چنين حرفي را سال 92 زده باشم. اصولاً مسئوليت‌هاي اجتماعي، همواره با انسانها همراه است. انسان با مسئوليت هاي اجتماعي، به دنيا مي آيد و از دنيا خواهد رفت. اصلاح گري وظيفه هر انساني است و با اصلاح گري است كه انسانها زنده مي مانند، حيات پيدا مي كنند و رشد و كمال پيدا خواهند كرد. اما در اين ۸ سال خيلي چيزها تغيير كرده است؛ شرايط داخلي، بين المللي، منطقه اي و كل دنيا تغيير كرده است، الان تغييرات لحظه اي است. البته متاسفانه شرايط زندگي مردم ايران در اين ۸ سال به مراتب نامناسب شده است و مردم به شدت در فشار هستند. مسائل منطقه اي و بين المللي نيز وضعيتش روشن است. من فكر مي كنم هم جهان و هم ايران، نيازمند اصلاحات اساسي و تغييرات بزرگ است.

لنتاي روسيه: مردم شما را يكي از منتقدان كليدي دولت مي نامند و شما اخيراً فرموديد كه احتمال ترورتان نيز وجود دارد. چه كسي مي‌تواند از ترور شما نفع ببرد؟ و چه كسي مي تواند پشت آن باشد؟ نظر شما در رابطه با رسانه هاي ايران كه در پاسخ، كارتن كشيدند چيست؟

دكتراحمدي نژاد: رسانه ها كه حرف ها و اقداماتشان، مبنا و سند هيچ امري نيست اما وقتي من آن خبر را اعلام كردم، بلافاصله آن مراجعي كه مدنظر و مخاطب بودند، عكس العمل نشان دادند و معلوم شد كه خبر دقيق بوده است.

لنتاي روسيه: اخيراً شاهد بوديم كه مردم ايران براي اعتراض به وضع موجود در كشور، در چند موقعيت به خيابان ها آمدند شامل تظاهرات عمده در سال‌هاي ۹۸ . مردم خواستار اصلاحات هستند. آيا با تقاضاي آنها موافقيد؟ آيا در ايران هيچ چيزي در يك سال گذشته بهتر نشده است؟ مردم با محدوديت هاي باقي مانده بر اثر تحريم‌هاي آمريكا چطور كنار مي آيند؟

دكتراحمدي نژاد: مردم كنار كه نمي آيند، فعلاً دارند فشارهاي سنگين را تحمل مي كنند. من هم البته همراه مردم خواستار اصلاحات اساسي در نحوه اداره كشور هستم.

لنتاي روسيه: ايران در خاورميانه از نظر تعداد كساني كه با ويروس كرونا آلوده شده اند، حائز رتبه اول است. به نظر شما دليل آن چيست؟ نظر شما در رابطه با اقداماتي كه مقامات ايراني براي حل بحران كرونا انجام داده اند چيست؟ آيا فكر مي كنيد آنها اين همه گيري را خوب مديريت مي كنند؟ محدوديت هاي كرونا چگونه روي مردم تاثير گذاشته؟ و آيا تحريم ها روي تامين يا توليد واكسن تاثير دارد؟

دكتراحمدي نژاد: اين قسمت آخر را بايد از مسئولين سوال كنيد. منتهي برداشت عمومي مردم در ايران اين است كه سياست گذاري و مديريت كلان در مواجهه با ويروس كرونا موفق نبوده و آنطور كه بايد عمل نكرده‌اند.

لنتاي روسيه: آيا فكر مي كنيد ايران بايد سياست‌هاي منطقه‌اي خود را تغيير دهد؟ بالاخره خيلي ها فكر مي كنند كه ايران به يك كشور منزوي تبديل شده است!

دكتراحمدي نژاد: من قبلاً نظراتم را گفته ام. من معتقد هستم كه همه ما بايد حق حاكميت يكديگر را به رسميت بشناسيم و اجازه بدهيم ملت‌ها سرنوشت خودشان را تعيين كنند.

لنتاي روسيه: رابطه ايران و روسيه از منظر خيلي‌ها كاملاً باثبات به نظر مي‌رسد اما در فروردين ماه يك رسوايي بزرگ پس از سخنان خصوصي وزير امور خارجه، آقاي محمد جواد ظريف كه به صورت آنلاين به بيرون درز كرد، به وجود آمد كه علاوه بر موضوعات ديگر به روابط ايران و روسيه هم مربوط مي شد. نظر شما در رابطه با آن سخنان چيست؟ آيا شما دليلي براي باور كردن ادعاهاي ظريف درباره اينكه روسيه قصد دارد برجام را از مسير خود خارج كند داريد؟ آيا فكر مي كنيد مسكو حقيقتاً از روابط بهتر ايران و غرب ضرر مي‌كند؟ به نظر شما چه كسي از اين سخنان درز كرده به بيرون سود مي كند؟

دكتراحمدي نژاد: قبلا هم گفته‌ام من در موضعي نيستم كه درباره سخنان آقاي ظريف اظهار نظر كنم. ايشان مطالبي را گفته اند و ديگران هم نظرشان را داده اند.

لنتاي روسيه: به نظر شما در حال حاضر سه زمينه مهم همكاري ايران و روسيه كدام موارد هستند؟

دكتراحمدي نژاد: ايران و روسيه در همه زمينه ها مي‌توانند فعال باشند. ما دو همسايه هستيم و سابقه روابط طولاني و تاريخي داريم و در عرصه‌هاي اقتصادي، سياسي و علم و تكنولوژي مي‌توانيم همكاري هاي بسيار خوبي با هم داشته باشيم.

لنتاي روسيه: انتظار داريد ايران در آينده چگونه در حل بحران سوريه اقدام كند؟ آيا با سياست فعلي موافق هستيد؟ آيا فكر مي كنيد ايران بايستي در رويكرد خود به اين مناقشه، چيزي را تغيير دهد؟ آيا نيازي به گسترش همكاري با روسيه در رابطه با سوريه مي بينيد؟

دكتراحمدي نژاد: من قبلا هم گفته ام بايد اجازه بدهيم مردم سوريه تصميم بگيرند، نظر بدهند و هر چه كه آنها اراده مي كنند در سوريه حاكم باشد. اين يك اصل است. اصل به رسميت شناختن حق تعيين سرنوشت ملت ها و اصل عدم مداخله. من فكر مي‌كنم بايد اجازه بدهيم ملت هاي منطقه خودشان براي سرنوشت خودشان تصميم بگيرند.

اصولا من فکر می کنم طولانی شدن دوره حاکمان، نفعی برای ملت ها ندارد، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. باید یک چرخشی باشد تا نو به نو، دیدگاه ها، انرژی ها و نسل های جدید بتوانند نقش آفرینی کنند. من قبلا در آن نامه ای که به جناب پوتین نوشتم، این را تشریح کردم که طولانی شدن دوره حاکمان، ممکن است یک منافع مختصری داشته باشد اما خسارت های آن در دراز مدت بسیار فراوان خواهد بود. نسبت به سوریه هم نظر من همین است. بالاخره همه جای دنیا از جمله سوریه اجازه بدهیم اراده مردم آنگونه که هست در صحنه مدیریت جامعه جاری و ساری شود.

لنتاي روسيه: به نظر شما ايران چگونه بايد برنامه هسته‌اي اش را پيش ببرد؟ ارزيابي شما از اقداماتي كه دولت بايدن براي بازگشت به توافق انجام داده چيست؟ آيا فكر مي كنيد ممكن است چين در اين فرآيند به ميانجي تبديل شود؟ نظر شما در رابطه با نقش فعلي روسيه در اين زمينه چيست؟ آيا انتظار داريد آمريكا در آينده نزديك به اين توافق بازگردد؟

دكتراحمدي نژاد: آنچه كه مشاهده مي شود آقاي بايدن هيچ تغييري در سياست‌هاي آقاي ترامپ در عمل به وجود نياورده است، علت آن هم اين است كه سياست خارجي در آمريكا توسط روساي جمهور تنظيم نمي‌شود آنها فقط بخشي، شايد بخش كوچكي از نظام تصميم گيري در سياست خارجي هستند. بالاخره اگر حقي هست بايد ملت ايران از آن استفاده كند. از روسيه و چين هم انتظار اين است كه از حقوق ملت ايران به طور آشكار و قاطع دفاع كنند.

لنتاي روسيه: به نظر شما آيا ايران قصد ساخت سلاح هسته اي دارد؟ و مهم‌تر از آن آيا حقيقتاً به آن نياز دارد؟ آيا قراردادهاي عدم اشاعه فعلي را عادلانه مي دانيد؟

دكتراحمدي نژاد: من نظرم را راجع به سلاح هسته‌اي قبلا گفته ام. امروز سلاح هسته‌اي كاربردي ندارد و هركس هزينه مي‌كند، اضافه هزينه مي‌كند. ضمن اينكه من آن را ضد انساني مي‌دانم. اصولاً توليد و انباشت سلاح را عملي ضد انساني مي‌دانم. آن را محصول مناسبات شيطاني، مناسبات قدرت و سلطه گرانه مي‌دانم. اگر قدرت‌هاي جهاني دست از سلطه گري بردارند و دنبال اختلاف افكني، ايجاد جنگ و فروش سلاح نباشند چرا اصلا بايد مسابقه تسليحاتي وجود داشته باشد؟ چرا بايد ثروت ملت ها صرف توليد و انباشت و مصرف سلاحي شود كه فقط براي كشتن است نه براي آباداني نه براي رفاه و دوستي؟ من از مبنا با سلاح اتمي مخالف هستم و امروز هم كاربردي ندارد. من در اولين ملاقات با آقاي پوتين در سازمان ملل در سال ۸۴ به ايشان گفتم آيا سلاح اتمي توانست جلوي فروپاشي شوروي را بگيرد؟ در حالي كه سلاح هاي اتمي روسيه بسيار پيشرفته بود اما به كار نيامد. سلاح نمي تواند مناسبات انساني را اصلاح كند. همين امروز نظام سرمايه داري به سركردگي آمريكا، به سرعت در حال افول است. آيا بمب هاي اتم آمريكا مي‌تواند جلوي فروپاشي سلطه جهاني آمريكا را بگيرد؟ فكر نمي‌كنم هيچ فرد عاقلي در دنيا باشد كه پاسخ مثبت به اين بدهد. همه بايد تلاش كنيم آن را ريشه كن كنيم. من يادم مي آيد در آخرين ملاقات در چين، به آقاي پوتين گفتم بياييد پيش قدم شويد و سلاح‌هاي اتمي خودتان را جمع كنيد، سلاح اتمي به درد نمي خورد فقط هزينه دارد. البته ايشان استدلال‌هايي داشت و مي‌گفت بايد وقت آن برسد اما من معتقد هستم اگر همين امروز سلاح‌ها جمع شود بهتر از فردا است.

لنتاي روسيه: به نظر شما آيا ايران بايد به مبارزه خود عليه آمريكا ادامه دهد يا بالعكس بايد روابط خود را با واشنگتن به حالت قبل در بياورد تحت چه شرايطي؟

دكتراحمدي نژاد: به عنوان يك اصل مبنايي من معتقد هستم كه همه كشورها و ملتها بايد با هم رابطه دوستانه، سازنده و همكاري متقابل، تحت شرايط احترام و عدالت براي ساختن دنيايي بهتر داشته باشند. جهان متعلق به همه است، مديريت جهان هم بايد در يك شرايط دوستانه و برادرانه توسط همه انجام شود اما حالا رابطه ايران و آمريكا يك شرايط خاصي پيدا كرده است كه من معتقد هستم اصولاً هيچ جنبه ايدئولوژيك و اعتقادي ندارد. يك مشكلي پيدا شده و يك روزي بايد بالاخره حل شود. عقلاي دو طرف جمع شوند و بر مبناي عدالت و احترام اين را حل كنند و حل اين مسئله نبايد در مقابل منافع هيچ ملت ديگري قرار بگيرد.

لنتاي روسيه: امسال بيستمين سالگرد حملات يازدهم سپتامبر است. شما قبلا مدعي شده بوديد كه آمريكا خودش اين حملات را سازماندهي كرده تا مشكلات داخلي اش را حل كند آيا هنوز به اين موضع باور داريد؟ اگر بله، آيا فكر مي‌كنيد آمريكا به اهدافي كه مستلزم چنين طرح خباثت آميزي بوده، دست پيدا كرده است؟

دكتراحمدي نژاد: آمريكايي‌ها دنبال تغيير شرايط در جهان و در خاورميانه به نفع خودشان و پوشاندن مشكلات عميق اقتصادي و اجتماعي خود بودند. ممكن است بگوييم يك مقداري تاخير در بروز و ظهور مشكلات اقتصادي داشتند اما در عمل موفق نبودند، علي‌رغم خسارت‌هاي بسيار سنگيني كه به منطقه ما وارد كردند، دو جنگ بزرگ يكي در افغانستان و يكي در عراق اتفاق افتاد و همچنان مردم دارند كشته و آواره مي دهند، زيربناهاي شان نابود مي‌شود، آينده‌شان در ابهام قرار دارد. من آن زمان در سازمان ملل اعلام كردم كه يك اتفاقي به نام ۱۱ سپتامبر رخ داده است. بايد يك گروه حقيقت‌ياب درست شود كه ريشه يابي كند و عامل آن را پيدا كند كه چه كسي بود. آمريكايي‌ها يك حادثه اي را خودشان تعريف مي‌كنند، بعد خودشان قضاوت مي‌كنند، خودشان تصميم مي گيرند، آن را به يك معيار جهاني تبديل مي كنند و به وسيله آن جنگ به راه مي‌اندازند و اجازه نمي‌دهند كسي راجع به آن اظهار نظر كند. من يادم مي‌آيد وقتي اين را گفتم آنها خيلي عصباني شدند. آقاي اوباما آمد در تلويزيون بي بي سي و عبارت هاي نادرست و توهين‌آميزي نسبت به من به كار برد. من گفتم اگر شما فردي را پيدا كرديد و مي گوييد او عامل اين حملات بوده، نبايد بيايد در يك دادگاه علني بين المللي محاكمه شود و همه مردم دنيا ببينند چه كسي اين كار را كرده است؟ همكاران او چه كساني بودند؟ رابطين او در نظام اطلاعاتي و امنيتي آمريكا چه كساني بودند كه او توانسته از ديوارهاي سخت امنيتي آمريكا عبور كند و در قلب اقتصادي آمريكا دو برج را منهدم كند؟ اما به بهانه آن، به دو كشور لشكركشي شد و آنها نابود شدند. حرف بسيار منطقي است منتهي الان اين بحث كجاست؟ در آن دوره منافعشان را بردند و سود مقطعي شان را بردند، الان ديگر كسي راجع به آن صحبت نمي كند در حاليكه حتماً بايد صحبت شود. فكر مي‌كنم رمزگشايي از ماجراي ۱۱ سپتامبر، رمزگشايي از تحولات سياسي و امنيتي ۷۰ سال اخير است و مي‌تواند راه را براي اصلاح وضع جهان باز كند.

لنتاي روسيه: اخيراً كشورهاي عربي شروع عادي سازي روابط با اسرائيل كرده‌اند. كارشناسان بر اين باورند كه اين كار بدون آمريكا هم مي‌توانست اتفاق بيفتد. نظر شما در رابطه با اين موضوع چيست؟ آيا از اقداماتي كه اين كشورهاي عربي انجام دادند، استقبال مي كنيد؟ آيا از نظر تئوريك ايران آماده برداشتن چنين قدم‌هايي هست؟ تحت چه شرايطي؟

دكتراحمدي نژاد: من قبلاً بارها گفته‌ام مسئله فلسطين بايد در فلسطين حل و فصل شود. اصلا مسئله فلسطين رابطه چند كشور عربي با رژيم صهيونيستي كه نيست، مسئله اشغال سرزمين است، مسئله لغو حق حاكميت ملي مردم است، حق تعيين سرنوشت مردم و آوار شدن يك ملت است. اينها بايد حل شود و در سرزمين فلسطين هم بايد حل شود. حالا ۱۲۰ يا ۱۳۰ كشور، بیشتر یا کمتر، با رژيم صهيونيستي ارتباط سياسي برقرار كرده‌اند، مگر مسئله فلسطين حل شده است؟ مسئله فلسطين بايد با نظر مردم فلسطين حل شود و من معتقد هستم بايد يك رفراندومي برگزار شود و تمام كساني كه در سرزمين فلسطين صاحب حق هستند، بيايند و تعيين تكليف كنند و الّا يك عده رابطه برقرار كنند و يك عده رابطه را قطع كنند، چه ربطي به موضوع فلسطين دارد؟ موضوع فلسطين كه موضوع ارتباط كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس با رژيم صهيونيستي نيست كه بخواهد با اين مسئله حل شود. و اگر كساني هم با اين قصد بخواهند بروند آنجا که به حل مسئله فلسطين كمك كنند، ديدند و خواهند ديد كه تاثيري در حل مسئله فلسطين ندارد.

لنتاي روسيه: بابت شعله ور شدن اخیر مناقشه اسرائیل ـ فلسطین چه کسی را باید سرزنش کرد؟ به نظر جنابعالی این مناقشه چگونه بایستی حل شود؟ آیا فکر می کنید ایران می تواند و آیا باید در فرآیند حل این بحران به هر شکلی حضور داشته باشد؟

دكتراحمدي نژاد: من در سوال قبل پاسخ دادم. هر چند وقت یکبار یک درگیری سنگینی بین رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین اتفاق می افتد و خسارت های سنگینی را بر جای می گذارد اما در معادله فلسطین تغییری ایجاد نمی شود. پیشنهاد من همان است یعنی همه جهان باید حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به رسمیت بشناسند، از این منظر ایران هم بله. همه کشورهای دنیا باید بگویند حق تعیین سرنوشت متعلق به مردم فلسطین است، خودشان باید سرنوشت شان را تعیین کنند، هرچه تعیین کردند، همه بپذیرند. هیچ کس نباید مانع جاری شدن این حق شود، مشکل این است. یعنی یک عده نمی خواهند اجازه بدهند مردم فلسطین درباره آینده خود و سرزمین خودشان تصمیم بگیرند. این اجازه را باید به مردم فلسطین بدهیم. اگر این اتفاق افتاد، خواهیم دید که مسئله حل خواهد شد و من معتقد هستم ایران هم باید به این فرآیند کمک کند که حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین در آن سرزمین جاری بشود.

لنتاي روسيه: آیا پیامی برای مردم روسیه دارید که از طریق روزنامه لنتای به آنها برسانید؟

دكتراحمدي نژاد: من برای مردم روسیه احترام زیادی قائل هستم و همه آنها را دوست دارم. من به آنها عرض می کنم که جهان نیازمند اصلاحات اساسی است. این ساختارهایی که حداقل ۱۰۰ سال سابقه دارند، نتوانسته‌اند سعادت بشریت، صلح و امنیت و رفاه را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورند. برعکس در ۱۰۰ سال اخیر، صدها جنگ، کشتار، مسابقه تسلیحاتی، فاصله طبقاتی گسترده، فقر و محدودیت های اجتماعی فراوان برای ملت ها ایجاد کرده است. این ساختار به پایان دوره خودش رسیده است و من فکر می‌کنم همه باید دست به دست هم بدهیم و جهان جدیدی را بسازیم، جهانی که همه انسانها در آن آزاد باشند، عزیز و محترم باشند، عدالت جاری باشد، دوستی و محبت جاری باشد، تمام منابع انسانی و مادی ملتها صرف رفاه و پیشرفت ملت ها شود، از این طبقه بندی ها، قطبی سازی ها، درگیری ها، اختلافات و جنگ ها فاصله بگیریم و صلح و امنیت و برادری برای همه جهان ان شاءالله ایجاد شود. من معتقد هستم مردم بزرگوار روسیه در این روند، می توانند نقش بسیار برجسته ای را ایفا کنند. برای همه آنها سلامتی و موفقیت آرزو می کنم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب