1400/05/05-10:03

عملکرد ضعیف تکواندوکاران در المپیک صدای کارشناسان را در آورد

 عملکرد ضعیف تکواندوکاران در المپیک صدای کارشناسان را در آورد

کاروان تکواندوی کشورمان در المپیک توکیو عملکرد بسیار ضعیفی داشت و نتوانست هیچ مدالی کسب کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت‌های المپیک توکیو در حال برگزاری است و رشته‌های ورزشی مختلف کشورمان در حال انجام و پیگیری مسابقات خود هستند. یکی از کاروان‌های پر امید کشورمان در این رقابت‌ها رشته تکواندو بود. رشته‌ای که این بار با ۳ نماینده جوان پا به مسابقات المپیک گذاشت. جوانانی که افتخارات بزرگی را کسب کرده بودند و انتظار امید کسب مدال را برای خودشان در دل مردم ایجاد کرده بودند، اما در این مسابقات عملکرد ضعیفی داشتند تا برای اولین بار در تاریخ این رشته، ایران مسابقات المپیک را بدون کسب مدال به پایان برساند.

تکواندوی کشورمان در این دوره با ناهید کیانی، آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی در رقابت‌های المپیک شرکت کرد و متاسفانه این ۳ ورزشکار نتوانستند مدال کسب کنند و هر ۳ با شکست از رقیبان خود از رقابت‌های المپیک توکیو حذف شدند.

در ۵ دوره گذشته‌ای که رشته تکواندو وارد مسابقات المپیک شده است نماینده‌های کشورمان ۶ مدال کسب کرده اند و در هر دوره حداقل یک مدال توسط نماینده‌های کشورمان به دست آمده است.

ورزشکارانی که در رشته تکواندو مدال کسب کرده اند.

هادی ساعی: ۲ طلا (۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن) و یک برنز (۲۰۰۰ سیدنی)

محمد باقری معتمد: یک نقره (۲۰۱۲ لندن)

یوسف کرمی: یک برنز (۲۰۰۴ آتن)

کیمیا علیزاده: یک برنز (۲۰۱۶ ریودوژانیرو)

بعد از این عملکرد عجیب در گفت و گو با محسن سلطانی راد کارشناس و مربی تکواندو به بررسی دلایل این عملکرد ضعیف پرداختیم. این مربی تکواندو درباره شرایط و نتایج تکواندوکاران کشورمان در المپیک اظهار کرد: متاسفانه از این نتیجه غافلگیر نشدیم و منتظر چنین اتفاقی بودیم.

او ادامه داد: با آسیب دیدگی که آرمین هادی پور داشت مردانه جنگید و واقعا بهتر از این نمی‌توانست کار کند و از او بیش از این انتظاری نداشتیم. درباره ناهید کیانی هم همه می‌دانند با توجه به قرعه‌ای که به او خورد چنین عملکردی داشت و اطمینان دارم اگر با قرعه‌ای دیگر مواجه می‌شد کیانی عملکرد بهتری را از خود نشان می‌داد، چرا که روحیه بالایی داشت و می‌توانست یکی از امید‌های مدال ما باشد، اما میر هاشم حسینی به هیچ وجه در حد و اندازه‌ای که از او توقع داشتیم حاضر نشد و حتی در شانس مجدد هم نتوانست نتیجه‌ای بگیرد و در کل عملکرد میرهاشم ضعیف‌تر از هادی پور و ناهید کیانی بود. من احساس می‌کنم دلیل باخت تکواندو چیز دیگری است.

او ادامه داد: هر ۴ سال یکبار که زمان المپیک می‌شود وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تازه به یاد تکواندو و افتخار آفرینی در المپیک می‌افتند و در زمان‌های دیگر انگار ورزشی به نام تکواندو برای آن‌ها وجود ندارد.

سلطانی راد افزود: ۳ سال پیش و در رقابت‌های المپیک جوانان رشیدف که روز گذشته با پیروزی همه مدعیان به مدال طلای المپیک رسید نقره کسب کرده بود و از همان موقع ازبک‌ها روی او سرمایه گذاری کردند و در مسابقات روز گذشته حاصل این سرمایه جوان را دیدند، اما ما در این سال‌ها چه کردیم.

او افزود: یکی از شاگردان من که در یک سال هم قهرمان نوجوانان جهان شد و هم در رقابت‌های جهانی مدال طلا کسب کرد اکنون تکواندو را کنار گذاشته، چرا که هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود. فدراسیون مقداری می‌تواند هوای ستاره‌های خود را داشته باشد، اما وظیفه اصلی بر دوش کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است و واقعا می‌خواهم بدانم که آن‌ها برای تکواندو چه کردند.

سلطانی راد درباره عملکرد ضعیف فدراسیون تکواندو و همچنین پسرفت تکواندوی ایران در رقابت‌های المپیک عنوان کرد: به این نکته توجه کنید که در همین المپیک به غیر از بازیکنان و مربیان خودمان تعدادی تکواندو کار و مربی هم در کشور‌های دیگر مشغول فعالیت هستند که این نشان می‌دهد که فدراسیون کار خود را برای ایجاد چنین سرمایه‌هایی انجام داده است.

او افزود: من هم نسبت به عملکرد پولادگر رئیس فدراسیون انتقاد‌هایی را مطرح کرده ام، اما این موضوع هم درست است که فدراسیون تا حدی می‌تواند از قهرمان خود حمایت کند. وظیفه اصلی با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است. وقتی این‌ها قهرمان سوزی می‌کنند دیگر پولادگر نمی‌تواند کاری کند.

کارشناس تکواندو ادامه داد: اگر وضعیت تکواندو به‌همین منوال باشد تا المپیک بعدی بعضی از بازیکنان مطرح ما باز هم مهاجرت می‌کنند و از کشور می‌روند. شما اگر تمام فدراسیون تکواندو را تغییر دهید، اما نگاه وزارت ورش نسبت به تکواندو تغییر نکند این وضعیت ادامه دارد.

سلطانی راد گفت: در ورزش ما تبعیض وجود دارد و به عنوان مثال پاداش فوتبال را سریعا پرداخت می‌کنند، اما ملی پوش تکواندو که در رقابت‌های مختلف جهانی مدال می‌گیرد سال‌ها به دنبال دریافت جایزه خود می‌ماند و آخر هم پاداش خود را کامل دریافت نمی‌کند، که این خود تبعیض است. مربیان و بازیکنان تکواندو دیگر انگیزه‌ای برای کسب مدال و افتخار ندارند.

او ادامه داد: زمانی در تکواندو برای حضور در هر وزن رقابت وجود داشت، اما به شما قول می‌دهم که این موضوع در سال‌های آینده وجود نخواهد داشت و اگر همین روند باشد شاید المپیک بعدی نتوانیم بیشتر از یک سهمیه کسب کنیم.

او افزود: در همین زمان شیوع ویروس کرونا هیچ حمایتی از مربیان و ورزشکاران این رشته نشد و خیلی از باشگاه‌ها تعطیل شدند. مدیران وزارت ورزش تنها به ما لبخند تحویل دادند و گفتند همه چیز درست می‌شود. من حتی احساس می‌کنم رئیس فدراسیون هم اکنون دیگر انگیزه‌ای برای کار ندارد چرا که هیچ حمایتی را احساس نمی‌کند.

او ادامه داد: مسابقات توکیو صحنه‌ای کامل از خود زنی نماینده‌های ما بود. ۶ ایرانی که در این مسابقات حضور داشتند هیچ کدام مدال نگرفتند. این برای همه ما نگران کننده است. این‌ها بچه‌های تکواندوی ما بودند و در میان ما بزرگ شدند و نسبت به این بچه‌ها تعصب داریم، اما چرا چنین اتفاقی پیش آمد و این نتایج را گرفتیم، تنها به این دلیل که از این رشته به هیچ وجه حمایت نمی‌شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب