1401/05/03-17:08

بازیکنان بی کیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر/ فوتبال ایران بهشت دلالان

 بازیکنان بی کیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر/ فوتبال ایران بهشت دلالان

فوتبال ایران سال هاست درگیر واردات بی رویه بازیکنان بی کیفیت خارجی و پرداخت پول‌های هنگفت در پی قرارداد‌های آماتوری است.

به گزارش دولت بهار، مقابل آمار به جا مانده از آنها در مستطیل سبز فقط یک صفر درج شده است، اما پشت رقم قراردهایشان چند صفر وجود دارد.

فوتبالیست‌های خوبی نبودند، اما دلال‌های خوبی داشتند. کیفیت نداشتند، اما پول خوبی گرفتند. بعضی از آن‌ها حتی در کشور‌های خودشان شغل دیگری داشتند و در ایران دلال‌ها آن‌ها را به عنوان فوتبالیست، به مدیران باشگاه‌ها غالب کردند.  

از این دست بازیکنان بی کیفیت خارجی در فوتبال ما کم نیست و اگرچه سالهاست مدیران و مربیان برای جذب این بازیکنان بی کیفیت مورد نقد قرار می‌گیرند، اما هنوز هم آن‌ها در خرید هایشان دقت نمی‌کنند و حتی در فصل گذشته هم تعداد بازیکنان بی کیفیت خارجی در لیگ مان بالا بود. انگار مدیران باشگاه‌ها با تکنولوژی و فضای ارتباطات غریبه اند که حتی پیشرفت تکنولوژی هم باعث نشده مدیران بتوانند بازیکنان با کیفیت را پیدا کنند.

بازیکنانی که اکثرا در کنترل یک توپ ساده که به سمتشان  هم میاید، با مشکلی بزرگ مواجه می شوند و در نهایت پس از یک فصل نیمکت نشینی و گردشگری در ایران با چمدان‌های پر پول و با پرونده‌های شکایت در فیفا، به کشورهایشان بازگشتند.

به برخی از این بازیکنان اشاره می‌کنیم:

شرزود تمیروف 

از آخرین بی کیفیت‌های خارجی که حضورش در لیگ ایران ادامه دار است، شرزود تمیروف مهاجم ازبک تیم پرسپولیس است. تمیروف که فصل گذشته به پرسپولیس پیوست، نتوانست در خط حمله سرخ‌ها کیفیت قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

یحیی گل‌محمدی در ابتدای نقل و انتقالات درخواست خرید ۲ مهاجم خارجی را به این باشگاه داد، اما پس از اینکه مدیران پرسپولیس از پس این خواسته بر نیامدند، او شرزود تمیروف مهاجم ازبک تحت قرارداد این تیم را به تمرین فراخواند.

شرزود تمیروف

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرزود تمیروف ازبکستانی قرار است برای قراردادی یک سال و نیمه بیش از ۳۰۰ هزار دلار دریافتی از باشگاه پرسپولیس داشته باشد.  

منوچهر صفروف 

یحیی گل محمدی انگار در خرید بازیکنان بی کیفیت خارجی تبحر خاصی دارد. صفروف دیگر بازیکن خارجی و جوان سرخ‌ها در فصل گذشته بود.

منوچهر صفروف

صفروف ۲۱ ساله فصل گذشته به‌همراه وحدت هنانوف، راهی پرسپولیس شد و با شماره ۵۵، تنها در ۲ بازی برای پرسپولیس به‌ میدان رفت و یک کارت‌زرد دریافت کرد و با این آمار عجیب و دریافت ۹۰ هزار دلار از جمع سرخ‌ها جدا شد.

سانجان اورسویچ

گفته می‌شود در زمان مرحوم حجازی در استقلال، یک ایجنت این بازیکن را سر تمرین استقلال برد و گفت مهاجم خوبی است. کادر فنی در آن زمان اعلام کرده بود ما به هافبک دفاعی نیاز داریم. چند روز بعد این دلال مدل مو‌های سانجان اورسویچ را عوض کرد و به اسم یک هافبک دفاعی حرفه‌ای سر تمرین آبی‌ها برد و آن‌ها هم با او قرارداد بستند.  بعد‌ها معلوم شد این فرد در کشور خودش والیبالیست بوده. خوبی‌اش این است که لااقل ورزشکار بوده و از مشاغلی مثل پرنده فروشی وارد فوتبال نشده است.

از حضور او در استقلال زمان زیادی گذشته و پیدا کردن عدد دقیق قراردادش کار سختی است، اما آن‌چه مسلم است او اگر در کشور خودش بود به اندازه یک فوتبالیست در کشور ما درآمد نداشت.

نیکولای بودورف 

نیکولای بودوروف مدافع ۳۳ ساله و بلغاری در دوره اول حضور فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال، از تیم زسکا صوفیه به استقلال پیوست و تنها در سه دیدار برای آبی پوشان به میدان رفت. پس از شیوع کرونا او راهی کشورش شد و دیگر به ایران برنگشت.

نیکولای بودوروف

بودوروف پس از آن، به دلیل عدم دریافت مطالباتش از استقلال نزد فیفا شکایت برد که آبی پوشان به پرداخت ۱۴۰ هزار یورو به این بازیکن محکوم شدند. پنجره نقل و انتقالاتی استقلال برای مدتی بسته شد تا این بازیکن هم پول خود را بگیرد.

بویان نایدنوف
بویان بازیکن اهل مقدونیه بود که در سال ۹۶ به استقلال پیوست و دردسر‌های زیادی برای این تیم آبی پوش به دلیل شکایتش ایجاد کرد. دردسر‌هایی که باعث شد مدیران استقلال تا مدت‌ها تقصیر خرید و پرداخت نکردن مطالبات او را گردن یکدیگر می‌انداختند. بویان که با نظر وینفرد شفر و با قراردادی به مدت یک سال و نیم آبی‌پوش شد، چهار بازی برای تیم استقلال انجام داد که دستاورد خاصی نداشت.

بویان نایدنوف

مبلغ قرارداد بویان ۴۰۰ هزار دلار بوده که ۳۰۰ هزار دلار آن در سال ۹۹ و پس از اینکه چندین بار پنجره استقلال بسته شد، به او پرداخت شد.

آنتونی استوکس

آنتونی استوکس مصداق بارز از یک سوارخ ۲ بار گزیده شدن است. او بازیکن بی کیفتی نبود، اما به شدت بی انضباط بود. این بازیکن ابتدا بازیکن تراکتور بود و به یکباره این تیم را ترک کرد و توانست کل مبلغ قراردادش را هم به مبلغ ۴۷۵ دلار از این تیم بگیرد. سپس پرسپولیسی‌ها با وجود همه نگرانی‌هایی که درباره شخصیت استوکس وجود داشت، با او قرارداد بستند، اما دقیقا مثل مدیران تراکتور یک قرارداد ضعیف با او امضا کردند.

آنتونی استوکس که در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم و با امضای قرارداد محمدحسن انصاری‌فرد به پرسپولیس پیوست، پس از مدتی حضور در این تیم به دبی رفت و سپس دیگر هرگز به ایران بازنگشت و با طرح شکایت در فیفا، خواستار دریافت باقی‌مانده قراردادش شد. این در حالی است که انصاری فرد ۱۶۰ هزار دلار به او به‌عنوان پیش پرداخت داده بود.

با این حال دادگاه فیفا پرسپولیس را محکوم کرد و آن‌ها به پرداخت ۸۶ هزار دلار دیگر محکوم شدند.

به عبارتی پرسپولیس برای انجام ۱۹ دقیقه بازی در دربی و یک حضور مقابل الشارجه، این رقم گزاف را به مهاجم ایرلندی پرداخت می‌کند.

بازیکنان بی کیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر/فوتبال ایران بهشت دلالان///اقا باقری

اوکراینی‌های پرسپولیس

چند سال قبل پرسپولیسِ برانکو، بنگر، نورمحمدی و بنگستون را کنار گذاشت، در پست مدافع پلی یانسکی و گولج  و در پست مهاجم هم پریموف به تیم اضافه شدنند. یانسکی و پریموف اوکراینی ۲ بازیکن ضعیف و چاقی که شباهتی به فوتبالیست‌های حرفه‌ای نداشتند و با عدد خوبی جذب پرسپولیس شدند و بازی چندانی هم نکردند. پریموف فقط یک گل در جام حذفی مقابل قشقایی زد که آن هم سودی برای پرسپولیس نداشت.

قرارداد این ۲ بازیکن که خیلی‌ها معتقد بودند توسط دلال‌ها در اردوی اوکراین به پرسپولیس اضافه شدند، برای پریموف ۸۴۰ هزار دلار و برای پلی یانسکی ۹۰۰ هزار دلار بود. البته معلوم نشد برای فسخ آن، چقدرش را گرفتند، هرچه بود آن‌ها قانونی فسخ کردند تا شکایت نکنند.

بازیکنان بی کیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر/فوتبال ایران بهشت دلالان///اقا باقری

گولج

 بیشتر بازیکن‌های ضعیف که پول‌های نجومی از باشگاه‌های ما گرفتند، چند دقیقه روی مخ طرفداران تیم‌ها اسکی رفتند و بعدش هم ناکارآمدی‌شان ثابت شد و در نهایت دلار‌ها را به جیب زدند، اما ماجرای گولج استرالیایی که در دومین سال حضور برانکو به پرسپولیس اضافه شد، در نوع خودش جالب است، چون آن‌قدر در تمرینات ضعیف بود که حتی یک دقیقه هم بازی نکرد.

 گولج بعد از سکونشینی و نیمکت نشینی متوالی قهر کرد، مسئولان پرسپولیس هم که بابت قهر غیرحرفه‌ای او با شکایت و جمع کردن مستندات می‌توانستند با او راحت فسخ کنند، دچار اشتباهی استراتژیک شدند و بدون این که معلوم شود چرا و چگونه، ناچار شدند به او ۳۲۳ هزار دلار (به پول آن زمان حدود یک میلیارد) به جز قراردادش خسارت بدهند، آن هم در شرایطی که در این فاصله دلار حسابی گران شد.

تادئو

درخشان بعد از علی دایی سرمربی پرسپولیس شد. طارمی، علیپور و عباس‌زاده در این تیم بودند، اما درخشان ترجیح داد یک بازیکن خارجی به نام تادئو را به تیم اضافه کند. بازیکنی که ۲۰ کیلوگرم اضافه وزن داشت.

تادئو

تادئو فقط یک گل برای پرسپولیس زد که از روی نقطه پنالتی بود و بابت همان هم بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در پایان فصل چهاردهم به جیب زد. جالب‌تر این‌که بعدش هم از پرسپولیس بابت تاخیر در دریافت دستمزدش شکایت کرد و فیفا، پرسپولیس را مکلف به پرداخت حدود ۴۰ هزار دلار به بازیکن برزیلی پیشین خود کرد.

لیام ردی

 لیام ردی دروازه‌بانی اهل استرالیا بود که در سال ۹۱ به استقلال پیوست و مانند هموطنش «گولج» بدون یک دقیقه بازی حتی در بازی‌های دوستانه استقلال را ترک کرد و هزینه زیادی هم روی دست این تیم گذاشت. علت بستن قرارداد با او هم خیلی عجیب است و می‌گویند در حالی که تنها یک روز به پایان فصل نقل و انتقالات مانده بوده، ناگهان لیام ردی را به هیئت فوتبال استان تهران بردند و با او قرارداد بستند. دلیل این مسئله هم آن بود که استقلال تا روز آخر فقط یک جای خالی در فهرست خود داشته و عده‌ای برای آن که فرهاد مجیدی برنگردد لیام ردی را جذب کردند تا با این کار مانع بازگشت مجیدی که نزد هواداران محبوب بود، شوند!

لیام ردی

لیام ردی با قراردادی ۲۰۰ هزار دلاری به استقلال پیوست که مانند دیگر موارد کار به شکایت و خطر کسر امتیاز کشید. به گفته یک سایت استرالیایی مبلغ قرارداد لیام ردی با استقلال، ۳ تا ۴ برابر بیشتر از آن چیزی بود که از تیم سیدنی دریافت می‌کرد.

ماریو بودیمیر

یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های پرسپولیس در فیفا به مهاجم سابق و کروات این تیم یعنی ماریو بودیمیر مربوط می‌شود. بازیکنی که در ژانویه ۲۰۱۹ از قهرمان کرواسی یعنی دیناموزاگرب به تیم برانکو ایوانکوویچ پیوست تا جای خالی مهدی طارمی را پر کند، اما در طول پنج بازی با پیراهن سرخ، تنها دو گل به ثمر رساند. او پس از دریافت ۲۵ هزار یورو از مدیرعامل وقت (ایرج عرب)، قراردادش را با این تیم فسخ کرد و به جمع شاکیان باشگاه پیوست.

قرارداد ماریو با پرسپولیس ۵۰۰ هزار یورو برای یک و نیم فصل بود که ۲۵ هزار یورو آن را گرفت و برای دریافت ۴۷۵ هزارتای دیگر پای به دادگاه فیفا گذاشت. او علاوه بر این که خواستار دریافت ۱۱۵ هزار یورو از نیم فصل ۲۰۱۸-۱۹ بود، باتوجه به سهل انگاری مدیران باشگاه پرسپولیس، برای دریافت قرارداد سال بعدی نیز اقدام کرد و موفق شد حکم ۳۲۷ هزار یورویی نیز بابت مطالبات فصلی بگیرد که اصلا در جمع سرخ‌ها حضور نداشت.

تیتو اکلو 

مهاجم ۲۶ ساله سودانی که پدیده خراسان با او قرارداد امضاکرده در کشور خود به شغل خوانندگی مشغول بوده. البته حضور او در پدیده منتفی شد و سپس به پیکن پیوست.

رافائل

 سال ۸۵ پرسپولیس رافائل را جذب کرد، اما بدون تست پزشکی، بعد که معلوم شد او بیماری هپاتیت دارد قراردادش یک طرفه فسخ شد و او هم شکایت کرد. شکایتی که باعث شد ۶ امتیاز از پرسپولیس کسر شود و اگر گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری نبود، همین شکایت، قهرمانی دراماتیک سال ۸۷ را از چنگ قرمز‌ها در می‌آورد.

 تبعات جذب رافائل فقط کسر امتیاز نبود. پرسپولیسی‌ها علاوه بر مبلغ قرارداد او، ۱۴۲ هزار یورو هم برای حق دادرسی فیفا و جریمه  شان پرداخت کردند.

کوین کنستانت

کنستانت بازیکن معروفی که سه فصل پیش به عنوان بمب نقل و انتقالاتی تراکتور به این تیم ملحق شد بدون انجام حتی یک بازی تبریز را ترک کرد؛ باشگاه تراکتور در حالی با این بازیکن قرارداد بست که او یک بیماری زمینه‌ای داشت؛ بیماری که به دلیل سهل انگاری باشگاه تبریزی و نگرفتن تست پزشکی سرپوشیده ماند.

کوین کنستانت

کنستانت، اما با وجود اینکه این شرایط، تراکتور را به پرداخت ۸۲۰ هزار دلار محکوم کرد و سپس، علاوه بر این رقم، سود سالیانه خود را هم از باشگاه تراکتور خواهد گرفت.

دیگر خارجی‌های عجیب تراکتور

از جمله بازیکنان خارجی عجیب تراکتور در سال‌های اخیر، می‌توان به کوین فروچونه، مازولا، اوکاچا، حمزاوی، میمبلا، لی اروین و ... اشاره کرد که هر کدام از این بازیکنان مبلغ بسیار زیادی ارز از کشور خارج کردند و امروز نام آن‌ها هم فراموش شده.

الحاجی گرو  و نیومایر

بعد از ماجرای جنجالی جدایی مامه تیام و سِرور جپاروف ۲ ستاره استقلال از جمع آبی پوشان، تیم مدیریتی جدیدی که به استقلال پیوسته بودند به دنبال خرید بازیکنانی بودند که هواداران عصبانی استقلال را آرام کنند. الحاجی گرو و مارکوس نیومایر به همین دلیل به استقلال پیوستند و برای این‌که مشکلی پیش نیاید با آن‌ها قرارداد طولانی مدت بستند، اما این دو نفر هیچ شباهتی به جپاروف و تیام نداشتند و فشار روانی شدیدی را هم که وجود داشت نتوانستند مدیریت کنند و در نهایت هم با کارنامه‌ای بسیار ضعیف استقلال را ترک کردند.

 قرارداد این دو نفر در سال اول نفری ۴۵۰هزار دلار بود که در سال‌های بعد به طور مشروط اضافه می‌شد، اما با عملکرد ضعیفی که ارائه دادند قراردادشان فسخ شد و برای فسخ هم نفری ۲۲۵هزار دلار که جمع آن ۴۵۰ هزار دلار می‌شود، دریافت کردند.

بازیکنان بی کیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر/فوتبال ایران بهشت دلالان///اقا باقری

دی کارمو

هنوز پس از گذشت سال‌ها وقتی اسم بازیکن بی کیفیت خارجی میاد، اسم دی کارمو نخستین اسمی است که به ذهن همه می‌رسد. پرنده فروشی که به اسم فوتبالیست به پرسپولیس انداختند. دی کارمو موقعیت‌هایی را هم که گل نکردنش سخت‌تر بود، گل نمی‌کرد.  

دی کارمو آن‌قدر در پرسپولیس ضعیف کار کرد که ۳۵ درصد قراردادش یعنی ۷۰ هزار دلار ناقابل را گرفت و رفت به تیم کوثر لرستان و جالب است بدانید آن‌جا هم گل نزد. او پس از ترک ایران به کشورش و شغل اصلی خودش یعنی پرنده فروشی بازگشت.

پانامایی‌های علی پروین

زمان علی پروین دو بازیکن پانامایی بعد از بازی دوستانه تیم‌ملی کشورمان با تیم ملی ما جذب پرسپولیس شدند. نکته جالب ماجرا این بود که بعد از جذب این دو نفر معلوم شد گویا آن تیم ترکیب واقعی پاناما نبوده و از آن بدتر یکی از آن دو نفر ۳۶ ساله بوده! علی پروین گفت اگر سن بازیکن را می‌دانست، هیچ وقت او را جذب نمی‌کرد! هر دو بازیکن بعد از یکی دو بازی ضعیف به نیمکت پیچ و مهره شدند و بعد هم تمام قراردادشان را گرفتند و رفتند.

گوران لاوره

گوران لاوره در لیگ ۹۲-۹۳ به استقلال پیوست تا جانشین مجتبی جباری شود، اما نه کیفیت داشت و نه بازی به او رسید، ولی با شکایت خود از این تیم تا مدت‌ها باعث استرس هواداران استقلال بود. لاوره در زمان حضور در ایران گذرنامه اش نزد مدیران استقلال بود و موفق هم نمی‌شد گذرنامه خود را از این تیم بگیرد در نهایت با همکاری سفیر صربستان توانست گذرنامه خود را از مسئولان استقلال دریافت کند و از ایران خارج شود. وی مدتی بعد در مصاحبه‌ای با «بلیچ اسپورت» یکی از رسانه‌های کشور صربستان، مصاحبه‌ای جنجالی علیه باشگاه استقلال و امیر قلعه نویی سرمربی وقت این تیم انجام داد و حرکت باشگاه استقلال را گروگان گیری خواند.

 مبلغ قرارداد لاوره ۲۰۰ هزار دلار بود که وقتی در مقابل کیفیت و زمان حضور در استقلال قرار می‌گیرد، مبلغ بسیار بالایی می‌شود. مبلغی که او تمام و کمال با کمک فیفا وصول کرد و اگر پرداخت نمی‌شد جرایم سنگینی در انتظار استقلال بود.

ممدوتال

از جمله دیگر بازیکنان خارجی ضعیفی که در زمان حمید استیلی به پرسپولیس آمد مدافع بورکینافاسویی بود که در چند بازی ذخیره بود و در زمان‌هایی هم که داخل زمین بود، حرص هواداران را در می‌آورد. ممدوتال زمانی بازیکن تیم‌ملی کشورش بود، اما جالب است که رزومه او بعد از پرسپولیس مشخص نیست.

از قرار معلوم پرسپولیس ۱۰۰ هزار دلار به این بازیکن ضعیف خسارت داد تا رضایت دهد و باشگاه مشمول کسر امتیاز نشود.

جونیور براندائو

براندائو جونیور بازیکنی که تنها پنج بازی برای پرسپولیس انجام داد و شنیده‌ها حاکی از قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری اش با پرسپولیس بود، پس از دریافت ۱۰۲ هزار دلار با این تیم فسخ کرد. البته براندئ جزو معدود بازیکنان ضعیفیی بود که بعد از ترک ایران در لیگ‌های معتبر بازی کرد و در لیگ پرتغال مشغول به کار شد.

جونیور براندائو

گومز و فابی سیو

د‌ر تابستان سال ۱۳۸۲ وقتی امیر قلعه‌نویی به استقلال آمد، د‌و بازیکن برزیلی هم به این تیم آمد‌ند. یکی از آن‌ها مد‌افعی به نام رافائل گومز بود و د‌یگری مهاجمی به نام فابی سیو. گومز از همان روز‌های اول قاعد‌ه بازی را یاد گرفت و طی مصاحبه‌ای گفت: «من از بچگی رنگ آبی را د‌وست د‌اشتم بنابراین از همان کود‌کی استقلالی بود‌م!» البته عمر این مد‌افع استقلالی د‌ر جمع آبی‌پوشان به نیم‌فصل هم نرسید و آن‌قد‌ر ضعیف بود که عذرش را خواستند. فابی سیو هم تا انتهای فصل تحمل کرد و پس از آن د‌یپورت شد تا قصه آن‌ها د‌ر جمع استقلالی‌ها به سر برسد.

لادو آخالا

شاید کمتر کسی نام این مهام گرجستانی را به یاد داشته باشد، اما او در فصل ۸۳ در حالی به استقلال پیوست که حتی یک دقیقه هم برای این تیم به میدان نرفت.

لئوناردو کوئیکه

چهره خاص این مهاجم کامرونی بیش از عملکرد ضعیف او در خاطر استقلالی‌هاست. این بازیکن ۹ بار در لیگ ۸۵-۸۶ برای استقلال به میدان رفت و آنقدر گل نزد تا به نیمکت قفل و زنجیر شد.

رأفت

استقلال بعد از انقلاب تا اواخر د‌هه هفتاد بازیکن خارجی قابل تأملی ند‌اشت. البته چند نفری آمد‌ه و تست هم د‌اد‌ه بود‌ند، اما قبول نشد‌ند تا اینکه د‌ر تابستان سال ۱۳۷۹ یک هافبک آذربایجانی به نام رأفت قلی‌اف استقلالی شد تا حکم طلایه‌د‌ار را پید‌ا کند. قلی‌اف چهره‌ای کاملاً معمولی بود و طی د‌و فصل حضور د‌ر استقلال هیچ کار خاصی از او ند‌ید‌یم. د‌ر مورد قلی‌اف شایعات غیرورزشی هم بود که البته ثابت نشد.

این‌ها بازیکنان بی کیفیتی بودند که به لیگ ایران آمدند و پول زیادی به جیب خودشان و دلالهایشان رفت و با یک عملکرد ضعیف و یا گاهی حتی بدون دقیقه‌ای بازی، به کشورشان بازگشتند. البته خارجی‌های بی کیفیت لیگ ایران فقط به این بازیکنان خلاصه نمی‌شود و موارد خیلی بیشتری می‌توان مثال زد، اما هنوز هم پس از گذشت سالها، مدیران و سرمربیان بازیکنان بی کیفیت را وارد لیگ ایران می‌کنند و اینهمه نام عجیب برای آن‌ها درس عبرت نشده است.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب