1401/06/30-10:49

طرح حجاب و عفاف در دولت خاتمی تصویب و در دولت احمدی‌نژاد تعطیل شد

 طرح حجاب و عفاف در دولت خاتمی تصویب و در دولت احمدی‌نژاد تعطیل شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت جدید ( دولت نهم ) كه آمد، جلساتى كه به مرحله اجرايى و ابلاغ اين وظايف به دستگاههاى اجرايى رسيده بود، با يك وقفه طولانى مواجه شد و در نهایت دیگر تشکیل جلسه نداد.

به گزارش دولت بهار، دکتر منیره نوبخت از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در خصوص طرح عفاف و حجاب می گوید: توسعه فرهنگ عفاف از اولین موضوعاتى بوده که در شوراى فرهنگى - اجتماعى زنان پرداخته شده است. این شورا از سال 66 شروع به کار کرده است. آن طور که من یادم است از حدود سال 70 بود که بحث حجاب در اکثر جلسات شورا بررسى مى‏شد.

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای دهه 70 در دستور کار شورا قرار داشته است اما هیچ گاه اجرایی نشد، به مصوبه حجاب و عفاف اشاره می کند و ادامه می دهد: پس از اجرا نشدن مصوبان مربوط به حجاب در سالهای دهه 70 ، ما در شورا پروسه ‏اى طولانى را طى کردیم و بار دیگر مصوبه ‏اى را به صورت مشروح در شوراى فرهنگى اجتماعى زنان تهیه و به شوراى عالى انقلاب فرهنگى فرستادیم که نام این مصوبه هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى شد: «راهبردهاى گسترش فرهنگ حجاب و عفاف»

نوبخت ادامه می دهد: البته سند پیشنهادى ما مفصل بود. هم راهبردها را گفته بودیم و هم راهکارها را. مثلا به صورت دستگاهى گفته بودیم که صدا و سیما چه کند، وزارت ارشاد چه کند، سازمان تبلیغات چه اقدامى انجام دهد و... ما همه اینها را در کنار سیاست‏ها، به صورت راهکار ارائه دادیم و احصاء کردیم. این پیشنهاد ما نیز در تاریخ 84/5/4 یعنى اواخر دوره دوم ریاست جمهورى آقاى خاتمى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى تصویب شد. این مصوبه ما جزء آخرین مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى در دولت آقاى خاتمى بود که با امضاى ایشان، این مصوبه هم براى اجرا ابلاغ شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مصوبه در زمان خاتمی تا حدی اجرایی شد اضافه می کند : در آن زمان، این مصوبه تا حدی اجرایى شد و حتى جلسات این کمیته هم در شوراى فرهنگ عمومى که زیر نظر وزارت ارشاد است، برگزار شد. ما در جلسات کمیته آمدیم و براى هر یک از وزارتخانه ‏ها و سازمان‏ها نقش و وظیفه خاص تعیین کردیم. حدود 22 دستگاه واجد مسئولیت شدند.

وی در رابطه با اجرای این مصوبه در ماههای پایانی دوران خاتمی می گوید: ما فکر می کردیم که در ماه ‏هاى پایانى دولت آقاى خاتمى، همکارى جدى نشود. اما همه دستگاه ‏ها آمدند و به صورت فعال در این جلسات شرکت کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به وضعیت این طرح در دولت نهم اشاره می کند و ادامه می دهد: دولت جدید که آمد، دیگر جلسات ما که به مرحله اجرایى و ابلاغ این وظایف به دستگاههاى اجرایى رسیده بود، با یک وقفه طولانى مواجه شد. حدودا یک سال این وقفه ادامه داشت تا جایى که من بعد از آغاز به کار دولت آقاى احمدى‏ نژاد، هر دو، سه ماه یک بار در شوراى عالى انقلاب فرهنگى این وقفه در برگزارى جلسات را تذکر مى‏ دادم.

وی اضافه می کند: اولین اتفاقى که افتاد این بود که دیگر مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص گسترش عفاف و حجاب اجرا نشد. آن گروه ستادى که در مصوبه پیش بینى شده بود، دیگر تشکیل جلسه نداد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب