1401/10/05-21:06

تظاهرات در استان واسط عراق در اعتراض به افزایش قیمت دلار+تصاویر

تظاهرات در استان واسط عراق در اعتراض به افزایش قیمت دلار+تصاویر

ده‌ها تن از شهروندان عراقی در استان واسط در اعتراض به افزایش قیمت دلار تظاهرات کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز عراق، معترضان در میدان تموز واقع در مرکز شهر الکوت در اعتراض به افزایش قیمت دلار در برابر دینار با آتش زدن لاستیک خودروها و بستن خیابان‌ها تظاهرات کردند.

معترضان از نهادهای مسئول دولتی خواستند «پیش از آنکه فرصت از دست رود، افزایش دیوانه‌وار قیمت دلار را کنترل کنند» چرا که این افزایش قیمت به معنای «فاجعه‌‌ای در حق طبقه فقیر است.»

تظاهرات در استان واسط نخستین واکنش مردمی به سقوط ارزش دینار عراق در برابر دلار امریکا به شمار می رود.

افزایش قیمت دلار در بازارهای عراق به 156 هزار دینار در برابر هر 100 دلار امریکا منجر به بالا رفتن قیمت مواد غذایی در بازارها شده است.

این برای نخستین بار طی دو سال گذشته است که ارزش هر 100 دلار امریکا از مرز 156 هزار دینار فراتر می رود.

در همین رابطه، «رحیم الدراجی»، رئیس جنبش سیاسی «کفی» نسبت به «انقلاب گرسنگان» در عراق به خاطر افزایش مستمر قیمت دلار هشدار داد.

در ماه دسامبر سال گذشته با تصمیم دولت عراق و در پی کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی که موجب مشکلات اقتصادی سختی برای عراق شد، قیمت رسمی هر دلار در این کشور از حدود 1200 دینار به 1470 دینار افزایش یافت که تورم 3.3 درصدی در این کشور را موجب شد.

از ماه نوامبر گذشته قیمت دلار در برابر دینار عراق افزایش تدریجی داشته است و تا لحظه نگارش این خبر هر 100 دلار امریکا بیش از 156 هزار دینار عراق معامله شده است، این افزایش قیمت دلار از سال 2020 میلادی بی‌سابقه بوده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب