1401/11/24-12:41

اینستکس منحل شد

به گزارش دولت بهار، در پایان ژانویه ۲۰۲۳، هیات مدیره ابزار حمایت از مبادلات تجاری (INSTEX) تصمیم به انحلال این شرکت گرفت. اینستکس که در ژانویه ۲۰۱۹ توسط سهامداران اصلی‌اش شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان تاسیس شد، بعدا دولت‌های بلژیک، دانمارک، هلند، فنلاند، اسپانیا، سوئد و نروژ را هم به عضویت پذیرفت.

این شرکت دولتی یک ماموریت منحصربفرد و مشخص داشت. اینستکس در واکنش به خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در می ۲۰۱۸ ایجاد شد. مقام‌های اروپایی در آن زمان متوجه شدند که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا مانع تجارت اروپا با ایران خواهد شد.

تلاش‌ها منجر به نخستین تراکنش اینستکس شد که در مارس ۲۰۲۰ تکمیل شد، یعنی فروش حدود ۵۰۰ هزار یورو داروی موردنیاز بیماران خونی به ایران. اما بسیاری پروژه اینستکس را حتی قبل از تکمیل نخستین تراکنش محکوم به فنا می‌دانستند.

کنعانی: توقف «اینستکس» نشانه دیگری از عدم التزام اروپا به تعهدات خود است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه درباره انحلال اینستکس گفت: نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام بود.

او گفت: در حالی که دولت‌‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند خروج یکجانبه آمریکا را جبران کنند و مکانیسم هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند متاسفانه دولت‌های اروپایی ملتزم به تعهد خود نبودند و اقدام لازم را انجام نداد.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب