1402/02/10-14:24

«فاطمی‌امین» از وزارت صمت رفت

 «فاطمی‌امین» از وزارت صمت رفت

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند و در نهایت رای اعتماد خود را از سیدرضا فاطمی‌امین پس گرفتند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد.

نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۲ رای مأخوذه به استیضاح سیدرضا فاطمی امین رای دادند.

بنابراین سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت می‌رود.

موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

به گزارش ایسنا، در آئین‌نامه داخلی پنج ساعت زمان پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده بود.

رسولی‌نژاد: «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: دوستان به یاد دارند در استیضاح قبلی دو روز پیش از جلسه استیضاح، وزیر صمت در برنامه‌ای که به مجلس داد اعلام کرد که من ۱۰۰ برنامه دارم، در کمتر از ۴۸ ساعت معجزه اتفاق افتاد و ۲۰۰ برنامه اضافه کرد و در روز استیضاح بیان کرد که ۳۰۰ برنامه دارم، این برنامه‌نویسی چگونه است؟ برنامه کودک است؟ چگونه ممکن است یک وزارتخانه‌ای با این عظمت در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید ارائه دهد.

رسولی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: حال چگونه آمار می‌دهند که قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این موضوع به این معناست که در حالت برابر هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که بر اساس اظهارات کارشناسان این موضوع کاملاً شعار به حساب می‌آید. اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ بیان شده این است که بیان می‌شود ما رکورد زدیم در حالی که بالاترین آمار تولید ایران خودرو مربوط به سال ۱۳۹۰ در دولت دهم است که این عدد ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه بوده است یعنی بیش از ۲۲۷ هزار دستگاه بالاتر از تولید ۱۴۰۱.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: افزایش قیمت انواع خودرو تا ۷۰ درصد، مثل بمب در کشور منفجر و جامعه و تولیدات خودروسازان را به چالش کشید. مهمترین نکته در خصوص ایران خودرو و سایپا، زیان انباشته است. بر اساس آمار شهریور ۱۴۰۱ زیان انباشته این خودروسازی‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است البته آمار جدید مربوط به انتهای سال گذشته را نداریم اما به گمان کارشناسان این عدد به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در واقع حاصل مدیریت ضعیف و ناکارآمدی است که تنها راه جبران این زیان انباشته توسط شورای رقابت و وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو و از جیب مردم است.

وی افزود: نکته مهم این است که تعداد خودروهای پیش فروش شده در انتهای سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد، ضمن اینکه ۶۰۰ هزار دستگاه نیز جزء تعهدات بود، یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه که این موضوع نیز چالش بزرگی خواهد بود. مشکلاتی اعم از اینکه قطعه‌ساز قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کند و خودروسازان نیز با توجه به تعهداتی که برای خودشان ایجاد کردند ممکن است دچار بحران شوند. ان‌شاء الله امروز استیضاح رأی می آورد.

رسولی نژاد در ادامه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودروها حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعده‌های مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است. این وعده‌ها جزء کدام یک از برنامه های ایشان است. کوتاه‌مدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد اما در عمل عکس آن عمل می‌کند، وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار می‌دانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت خودرو شاهین در ۱۰ روز قبل به حدود ۷۲۰ میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ بود. در واقع دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما بهای خودروی شاهین در همین مدت کوتاه ۱۱۲ درصد رشد داشت.

وی افزود: از جمله مشکلات موجود عدم وجود برنامه و استراتژی در حوزه تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان در تدوین نقشه راه و اجرایی نشدن هیچ کدام از بندهای آن، به حاشیه راندن تجارت خارجه کشور و صادرات کشور به عنوان توسعه پیشران و عمل نکردن به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ویژه در راستای درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصادی از طریق تضعیف و از بین بردن شورای عالی صادرات غیرنفتی، افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، ایجاد فضای رانتی در خصوص تخصیص ارز به گروه‌های خاص از طریق همکاری با بانک مرکزی در ایجاد تالارهای چندگانه تخصیص ارز است.

رسولی نژاد در پایان بیان کرد: عدم رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی، عدم نظارت بر فعالیت‌ دفتر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص با توجیه جوانگرایی و به حاشیه راندن نیروهای متخصص و باتجربه، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرحاشیه و پرهزینه در مراکز مهم از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و به تبع آن شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مردمی نبودن مدیران ایشان در حوزه مختلف به ویژه تولید و تجارت خارجی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات به ضرر آحاد مردم به ویژه در حوزه تولید و صادرات، حضور برخی مدیران در سازمان‌های مختلف، اداره کردن سازمان‌ها و بخش‌ها به صورت خانوادگی و از طریق انتصابات فامیلی بدون توجه به سابقه و تخصص افراد، عدم توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های پرهزینه از دیگر مشکلات موجود به شمار می رود.

موسوی‌لارگانی: به جای «فاطمی‌امین» از مردم عذرخواهی می‌کنم

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت که آقای فاطمی امین در آمارهای خودساخته‌اش غرق شده و وضعیت به جایی رسیده که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ من به جای فاطمی امین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

به گزارش ایسنا، الله وردی دهقانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.

وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.

دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

وی در ادامه گفت:‌ این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی آییم؟ مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد:‌ مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند، لذا نه می توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

دهقانی افزود: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰ تا ۲۰۰ درصد سود می برند اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود می دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت لایحه دو فوریتی به مجلس می دهد. وزیر اختیار داشت و می توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آنها داده بود. رئیس جمهور مدیری را بگذارد که بتواند این وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش های خود می گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است، در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می شود.

نماینده مردم ورزقان در رابطه با اکتشافات کشور، ایران را جزء ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می کند اما متأسفانه عملکرد وی و دولت های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است.

دهقانی با بیان اینکه وزیر می داند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای فولاد کشور نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسنگ‌های سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری حدود ۷ سال طول می کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می کشد و در این زمینه فکری نکرده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: ده ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت های غیر تخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.

بدری: «فاطمی‌امین» فرصت‌ها را از دست داد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس شورای اسلامی دوبار به فاطمی امین فرصت داد اما او فرصت‌ها را از دست داد.

به گزارش ایسنا، صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد.

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد وزیر رشد تورم و کنترل تولید را به دنبال داشت مگر تمام اختیارات شورای سران قوا به وزیر داده نشده بود که براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو به وظایفش بپردازد پس چرا برای واردات خودرو کاری نکرد؟ چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد. نسبت واردات خودرو صورت نگرفت و بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادند.

بدری ادامه داد: در ۲۰ ماه گذشته بی‌برنامه‌ترین بازار کشور مربوط به خودرو بود که مدل‌های مختلفی برای عرضه آن مشاهده شد این تصمیمات متناقض ناشی از اعمال نفوذ است.

صدیف بدری همچنین اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در شرایطی به افزایش تولید خودرو اشاره می‌کند که اثری از ارتقاء کیفیت و ثبات خودرو نیست اصلا وزیر می‌داند که سالانه چقدر مردم به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده و یا با جراعات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه کشور برای تصادفات هزینه می‌شود. خودروسازان داخلی از کیفیت کم می‌کنند و قطعات بی‌کیفیت از چین می‌آورند. آنها مونتاژکارند تا خودروساز.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: مردم و جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارند.

چنارانی: باور داریم که «فاطمی‌امین» نمی‌تواند وزارت صمت را مدیریت کند

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده و مردم حوزه انتخابیه‌ام باور داریم که دیگر آقای فاطمی امین توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته و نیازی نیست که وارد مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن شد.

به گزارش ایسنا، هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است.

وی در ادامه اظهار کرد: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانواده‌هایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانواده‌هایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند.

حضرت‌پور: «فاطمی‌امین» خرید خودرو و ازدواج را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا روح الله حضرت پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح این وزیر نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران در حال انجام است. این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بله قربانگوی کسی نیست. ما نه با نسبت و خویشاوندی وزرا و مسئولین کاری داریم و نه از فشارهای دوستان شما تأثیر می پذیریم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما نمایندگان امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین آمیز است. آقای فاطمی امین به چه جرأتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند، مگر چه رانتی به نمایندگان داده اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است. امروز همین جا باید اعلام کنید که چه کسی از شما رانت خواسته است؟ چرا آبروی مجلس را بردید؟ اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفته‌هاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

حضرت پور با بیان اینکه فاطمی امین وزیر خودروسازان است، گفت: چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند.

وی افزود: آقای وزیر شما خرید جهیزیه و  لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید و شما در طول دوران وزارت خود، داشتن خودرو را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید. رانندگان تاکسی و سایر رانندگان با لاستیک های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند. ۸۷ میلیون ایرانی می توانند شهادت بدهند که وزارتخانه شما در خصوص تنظیم و نظارت بر بازار چه عملکردی داشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه چطور وزارت صمت دولت محرومان با ضعف در نظارت بر بازار معیشت میلیون ها ایرانی را به جهنم تبدیل کرده است، گفت: بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را ایجاد کردند.

حضرت پور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم خواهند فهمید مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر این فرصت را از دست بدهیم مردم ما را نخواهند بخشید. استیضاح آبان ماه سال گذشته حق بود و اگر اجرا می شد امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن «فاطمی‌امین» یکی را انتخاب می‌کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.

به گزارش ایسنا، سیدغنی نظری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این‌که رئیس جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده نشان دهنده بی‌توجهی او به این جلسه و یا بی‌توجهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین شخصیتی مومن و متواضع دارد اما بحث ما کارآمدی است. بنده تاکنون هیچ درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از وزارتخانه‌ای نداشتم استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخابگر هستند. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی می‌کنند و یا نماینده ۸۵ میلیون نفر از مردم هستیم.

نظری ادامه داد: امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ می‌دهد یا خیر؟ مردم از ما می‌پرسند که ما در قبال این وضعیت چه کرده‌ایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونه‌ای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم شایسته سوار شدن بهترین خودروی دنیا هستند، گفت: چرا مردم باید گرفتار سایپا و ایران خودرو شوند ما باید مدافع انتخاب مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان است که ما به نمایندگی از مردم دنبال می‌کنیم. سوال این است که مردم از وضعیت فعلی راضی هستند؟

وی با بیان این‌که چرا باید مصوبه مجلس شورای اسلامی در واردات خودرو زمین بماند و مجمع تشخیص جلوی آن را بگیرد، اظهار کرد: این‌که در آستانه استیضاح لایحه دو فوریتی برای واردات خودرو ارائه می‌شود توهین به مجلس شورای اسلامی است. اگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم. مردم بدانند که نمایندگان پشتیبان آنها هستند.

نظری همچنین با انتقاد از افزایش قیمت فولاد تصریح کرد: مردم از وضعیت بازار راضی نیستند، امروز مجلس شورای اسلامی قاطعیت خود را نشان می‌دهد.

فلاحی: استیضاح، کمک به دولت برای پاکسازی گلوگاه‌های حساس از افراد ناکارآمد است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خودرو چه تولید ملی است که هر زمان دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار آن برهم می‌ریزد و به قاتلان مردم تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، سارا فلاحی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار می‌گیرد اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم.

وی ادامه داد: امروز مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را بگیرد. کسانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.

فلاحی در ادامه اظهار کرد: اگر قیمت برخی از خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز حساب کنیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. سوال بنده این است که مابه‌التفاوت این قیمت با قیمت‌های بازار به جیب کدام نانجیبی می‌رود؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده‌اند بنده می‌گویم چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید. شما از تولید ملی صحبت می‌کنید این چه تولید ملی است که هرگاه دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار از هم می‌پاشد؟

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تولید ملی ما تسلیحات نظامی است که در حصار تحریم‌ها، زمین، آسمان و دریا را از دشمن گرفته است نه خودروی بی‌کیفیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. شما از امتیازگیری نمایندگان صحبت کردید چگونه اجازه دادید سرمایه اجتماعی را فدا کنید و به هیچ جا پاسخگو نباشید. امروز صرفا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه استیضاح همه افرادی است که از وزیران ناکارآمد حمایت می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع اعلام کرد که بنده یکی از ۲۰۰۰ نفر تصمیم‌گیر در حوزه خودرو هستم، بنده می‌گویم شما که کاره‌ای نیستید چرا به صندلی قدرت تکیه زده‌اید؟ اجازه دهید مدیران کارآمد روی این صندلی بنشینند. ما مدیرانی می‌خواهیم که با بانیان وضع موجود مقابله کنند. ما کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته را ساماندهی کنند.

فلاحی ادامه داد: همراهی ما با دولت تا جایی است که مدیران کارآمد روی کار باشند. باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو بوده و در مقابل مافیا قرار می‌گیریم. ما مدیرانی نیاز داریم که با مافیای خودرو برخورد کنند. این وهن جمهوری اسلامی است که با تمام قدرت که دشمنان خود را زمین‌گیر کرده است مافیای خودرو نفس آن را تنگ کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: امروز وضعیت بازار خودرو یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است. ما بحث شخصی با کسی نداریم با کسی هم خُرده بُرده نداریم، امروز چشم مردم به مجلس است. ما باید حافظان امنیت و آرامش کشور باشیم. بازار خودرو به یکی از عوامل انهدام سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. از رئیس جمهور می‌خواهیم با مجلس شورای اسلامی همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد تا به دولت کمک کند تا مدیرانی توانمند و کارآمد روی کار بیایند.

آزادی‌خواه: توان مدیریتی «فاطمی‌امین» ضعیف است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: وزیر صمت فرد پاکدستی هستند، اما توان مدیریتی ایشان ضعیف است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام احد آزادی خواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از عدم ارائه آیین نامه های مربوطه توسط وزیر صمت به مجلس،‌گفت: طبق نامه ای که معاونت نظارت مجلس خطاب به فاطمی امین ۳ روز پیش تنظیم کرده است، پژمان پشمچی زاده خطاب به وزیر صمت گفته اند برابر قوانینی که مجلس شورای اسلامی تا الان تصویب کرده، موظف بودید ۱۹ فقره آئین نامه اجرایی در موعد مقرر تهیه کنید که تهیه نکردید.

وی افزود: ما نمایندگان در مجلس جان می کنیم قانون تصویب می کنیم اما وزیر آیین نامه اش را تهیه نمی کند و من نماینده باید جواب مردم را بدهم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، ساماندهی صنعت خودرو و مانع زدایی از صنعت برق کشور قانون هستند که وزیر باید آیین نامه اجرایی را به تصویب برسانند که ۱۱ فقره از آن اجرا نشده است.

آزادی خواه در خصوص تعهداتی که وزیر انجام دادند، گفت: ما سه محور در استیضاح ایشان در نظر گرفتیم که ایشان در روز رأی اعتماد متعهد شدند بر بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مدیریت داشته باشند، اما ۶۸ درصد تورم در این حوزه داشته ایم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با این اوضاع نمایندگان مجلس نمی توانند در حوزه های انتخابیه پاسخگو باشند.

وی افزود: ‌در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد که هنوز آیین نامه آن را ارائه نکرده اند. همچنین در حوزه تنظیم بازار شما متعهد شدید مواد اولیه را تأمین کنید تا نیاز کشور برآورده شود، در صورتی که اینگونه نبوده است.

آزادی خواه با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «رشد تولید و مهار تورم»،‌ اظهار کرد:‌ ما مانع تولید داشته ایم و این شعار اجرایی نشده است. در حوزه پشتیباتی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، شما ۴۲ واحد سلولزی را که خودتان تأییدیه داده و نیاز کشور را برآورده می کند به چه توجیهی مواد وارد کردید و حال کارخانه تعطیل شده است. به معاونین شما که می گوییم، می گویند سنگ اندازی کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، افزود: اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ شما کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام شده قیمت خودرو را در سال ۱۴۰۱ دادید اما ببینید قیمت پراید الان چقدر است؟ همچنین ارتقای کیفی خودروهای تولیدی را وعده داده بودید که عملی نشده است.

آزادی خواه در انتقاد از وضعیت حوزه معادن کشور گفت: بر اساس داده های موجود در سطح کشور، ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه بهره داری داریم که ۵ هزار و ۶۴۷  واحد فعال است و وزارت صمت در این رابطه چه کاری انجام داده است؟ به استناد جزء ۱ بند ط تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ وزارت صمت باید مستندسازی کند و مجوزهای بهره برداری معادن را مستند ارائه کند اما در گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱ این کار انجام را نداده است.

وی در ادامه یادآور شد:‌ با توجه به آمار خودروسازان بزرگ در سال ۱۴۰۰،‌ ۶۷ هزار دستگاه بیشتر از آنچه که تولید کردند فروختند، یعنی اینکه فرد طلای زنش را فروخته و وام گرفته که پراید بخرد، اما چون ساخت خودرو کمتر از تحویل بوده گفتند اول مهرماه تحویل داده می شود که به این وعده مرتب با تأخیر مواجه شده  است و ده ها نامه نوشتم که خانواده ها چه گناهی کردند.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست و شب اول قدر من نماینده است، گفت:‌ ما بدهکار و مدیون مردم هستیم. در ۱۹ ماه وزارت فاطمی امین کالاهای اساسی تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و در آغاز سال ۱۴۰۲،‌ قیمت ها تا ۹۰ برابر افزایش پیدا کرده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت فاطمی امین نصف شده است.

آزادی خواه افزود:‌ از زمانی که استیضاح کلید خورد رسانه ها اعلام کردند که دولت قانون واردات خودرو را تصویب کرد. مگر مجلس قانون را تصویب نکرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استیضاح دور قبل به رئیس جمهور کمک کردیم و ماشین هم نگرفتیم، اما وعده ها عملی نشد. نهادهای نظارتی هر گونه سوء استفاده ای از وکلای ملت سراغ دارید همین امروز اعلام کنید و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان سره را از ناسره شناسایی کند.

وی افزود: می گویند اگر امروز به فاطمی امین رأی استیضاح بدهیم  دولت وزیر ضعیف تری را به جای او می آورد که ‌این حرف درستی نیست. اگر ما نماینده مردم باشیم و نماینده ضعیف معرفی شود، رأی اعتماد نمی دهیم.

آزادی خواه گفت: می گویند مقصر این وضعیت فاطمی امین نیست، پس چه کسی است.

استیضاح را به حاشیه نبرید

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مطالبی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع خود به وی نسبت داده بود تاکید کرد: بنده برای شما احترام قائل هستم و از شما انتظار نمی‌رود برای حفظ صندلی وزارت تهمت بزنید.

به گزارش ایسنا، احد آزادی‌خواه در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه داخلی بیان کرد: بنده از خودم در قبال تهمت ناروایی که وزیر صمت در دفاعیات خود به بنده وارد کردند دفاع می‌کنم. وزیر گفتند که بنده در شعبه ۲۷ جنایی دادسرا حاضر شدم به ایشان می‌گویم آقای فاطمی امین هر کس به شما آدرس داده اشتباه کرده است. یک هیات حقیقت‌یاب تشکیل شود رئیس شعبه ۲۷ جنایی نیز مشخص است بروند ببینند آیا آزادی‌خواه تلفنی با این شعبه داشته یا در این شعبه حضور پیدا کرده است یا خیر. سندی در این حوزه وجود ندارد آقای فاطمی امین باید عذرخواهی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در بحث شرکتی که فرمودند در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است. آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظام‌مند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

سیاهکلی: آقای وزیر باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این‌که خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است، گفت: آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

به گزارش ایسنا، لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند. شهادت می‌دهم که برای حل مشکلات تمامی تلاش صورت گرفته و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سیاست‌گذاری مهم‌ترین وظیفه دولت است، گفت: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم وعده‌ها اقدامی صورت ندادند؟ آقای وزیر مثل همیشه مسیر را اشتباه رفته است. چرا باید سهام دولت در خودروسازی واگذار شود این همه مفسده به وجود آید؟ آقای وزیر باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام خودروسازی را. وعده وزیر درباره سامانه یکپارچه خودرو محقق نشده، فروش خودرو به بورس رفت و همه دیدند که چه بلایی بر سر کشور آمد که امروز پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است. آقای وزیر دستاورد شما از بورس چه بود جز این‌که گرانفروشی و مزایده کردید؟ چرا قیمت خودرو در سال مهار تورم ۷۰ درصد رشد داشت و با ورود آقای مخبر ۴۲ درصد شد؟

وی ادامه داد: چه کسی باید تورم را مهار کند؟ شما مگر عضو مهمی از کابینه اقتصادی نیستید؟ پس چرا دامن به گرانی می‌زنید؟ آقای وزیر شما اقدام به آماربازی و بازی با آمار کردید و شاخص‌های آماری را دست‌کاری کردید که باور دولت و مجلس شورای اسلامی شده که مدیریت شما عامل رشد اقتصادی است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تعداد مجوزهای تسهیلات بانکی و اشتغال را اعلام کردند. تعداد مجوزهای تاسیس در سال ۱۳۹۸، ۲۸ هزار، در سال  ۱۳۹۹، ۴۰ هزار، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ هزار و در سال ۱۴۰۱، ۷۰۰۰ مجوز بوده؛ این یعنی از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی شده است. رشته‌هایی که فعالیت شده از ۲۲ رشته در نفت به ۵ رشته رسیده که این شامل بسیاری از رشته‌ها می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تولید خودرو گفت: این آمار در سال ۱۳۹۸، ۸۲۴ هزار، سال ۱۳۹۹، ۹۸۴ هزار و سال ۱۴۰۰، ۹۴۳ هزار شد و اینها یعنی کاهش. این آمار کاهشی را در مواردی دیگر همچون سموم و دفع آفات، کفش و الیاف پلی‌استر مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که عرضه و تولید مواد معدنی دو مقوله جدا از هم است ادامه داد: شرکت‌های مواد معدنی مثل پتروشیمی‌ها ۹۰۰ درصد رشد داشتند اما تولید ۳۴ درصد بوده؛ ۹۰ درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی یعنی فولاد و مس و پتروشیمی بوده و ۱۰ درصد دست مردم و بخش خصوصی است؛ آن وقت می‌گویید که ارزش مواد معدنی۳۰۰ درصد رشد داشته است؛ آقای وزیر کلاه سرتان نرود.

وی اضافه کرد: قیمت میلگرد سال ۱۳۹۸، ۵۰۰۰ تومان بود که اکنون به ۲۶ هزار تومان رسیده یعنی هم ارزش مواد بالا رفته و هم گرانفروشی می‌شود. چرا قیمت را واقعی نمی‌کنید؟ اگر قیمت یک کیلو فولاد به نرخ ۲۶ هزار تومان نصف شود یعنی قیمت خودرو، مسکن و لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند. آقای وزیر بیایید این چیزها را به شما یاد بدهم؛ البته که گفته‌ام اما گوش نمی‌دهید؛ بعد در کمیسیون می‌گویید وزیری که حرف گوش کند وزیر نیست؛ آقای وزیر اتفاقا باید حرف گوش کنید و تصمیم بگیرید. وزیر باید مستشار و مشاور داشته باشد.

وی با بیان این‌که وزیر با آمار بازی کرده است، گفت: رشد غیرنقدی مربوط به رشد نفت بوده حالا چرا اگر رشد بوده مردم آن را در سفره‌هایشان حس نمی‌کنند و در کف بازار نمی‌برند؟

سیاهکلی ادامه داد: سرمایه‌ گذاری‌ها، تسهیلات بانکی و اشتغال تعیین کننده‌اند خالص سرمایه‌ گذاری ۱۴۰۰ منفی بوده و تسهیلات بانکی ۷۸ درصد بوده اما ۲۲ درصد داده شده است این یعنی حفظ شرایط موجود. در بحث اشتغال هم هر یک درصد رشد به معنای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل است پس اگر ما ۵.۶ درصد رشد داشتیم یعنی ۵۶۰ هزار شغل ایجاد شده است اما میزان شغل در ۱۴۰۰، ۱۸۴ هزار و در ۱۴۰۱، ۲۶۸ هزار بوده اگر ۵۵۰ هزار شغل دیگر در سال جاری ایجاد شود تازه اشتغال به سال ۱۳۹۸ می‌رسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین گفت: آقای وزیر با آمار بازی کردید شما مبنای مقایسه را سال ۱۴۰۰ قرار دادید اما من مبنا را ۱۳۹۸ گذاشتم چون دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا بود و تولیدی‌ها زیر ۵۰ درصد کار کردند. چرا می‌گویید ۱۳ درصد رشد بوده پس دروغ می‌گویید بعد رئیس جمهور همین عدد را به عنوان آمار جلوی رهبری می‌گویند و اینگونه حیثیت نظام می‌رود. آقای وزیر رشد ۳ درصد بوده نه ۱۳ درصد.

وی اضافه کرد: آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.

سیاهکلی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: مردم منتظر نتیجه جلسه هستند که چه چیزی از این مجلس بیرون می‌آید. دولت خودش فهمید و دو وزیر و یک رئیس سازمان را عوض کرد؛ بعد مجلس شورای اسلامی دو بار وزیر را استیضاح کرده و چند بار کارت زرد داده مردم می‌خواهند بدانند که مجلس شورای اسلامی کجای کار است.

حاجی دلیگانی: فرصت کار برای «فاطمی‌امین» در وزارت صمت وجود ندارد

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر وجود دارد.

به گزارش ایسنا حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه)‌ مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت:‌ معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و وضعیتی که امروز در جامعه می بینیم و هیچ کدام از ماها نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از آنجا نشأت می گیرد.

وی افزود:‌ بپذیریم یا نه یکی از بخش های اقتصادی مهم دولت بخش صمت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصادی کشور از حوزه صنعت، معدن و صادرات و واردات در حوزه این وزارتخانه تأثیرپذیر است. امروز متأسفانه قیمت یک خودرو شاخص شده است و وقتی در مباحث اجتماعی هم تذکر بدهیم می گویند پراید چند است. یعنی مطالب بی ربط دیگری هم که بخواهیم بگوییم با این شاخص مقایسه می شود.

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه ۱۸ ماه از صدارت آقای فاطمی امین گذشته است، عنوان کرد:‌ ما و شما تلاش کردیم کار را به جایی برسانیم که اثرش را در سفره مردم ببینیم و هدف دیگری نداشتیم. ما به نام جمهوری اسلامی می خواهیم کاری کنیم که بعدا بگوییم روش حکومتداری ما اینگونه است و علاوه بر جهات معنوی، رفاه را هم برای مردم فراهم می کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه پاکدستی خیلی خوب است و در نظام جمهوری اسلامی غیر از این نباید باشد، ‌تأکید کرد: بحث مهم این است که باید طوری کار کنیم که نتیجه و کارآمدی داشته باشد. اما اکنون کارآمدی را کجا دیدیم و چقدر در زندگی مردم مشهود بوده است. چقدر اعصاب مردم راحت است و شادی مردم در این است که ببینند ثبات وجود دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ای کاش رئیس جمهور مانند سایر وزرا خودشان در مورد وزیر صمت تصمیم می گرفتند، گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر هست اما در خصوص این پست نظرم اینگونه نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عملکرد فاطمی امین این را نشان می دهد، تصریح کرد: ۲۹۰ تذکر کتبی، ۲۵۰ مورد سوال، ۵ مورد اعمال ماده ۲۳۴ گواهی بر عملکردها است.

حاجی دلیگانی افزود: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و به خاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر ۳ استیضاح بودم. وزیر جهاد کشاورزی با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد و از رأی افتاد، اما وزیر صمت نیز حالا به استیضاح رسیده است. مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند،‌ امروز چه قضاوتی در خصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید ۱۰۰ میلیون تومان بود و حالا به ۳۰۰ میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

وی در عین حال خاطرنشان کرد: مردم می گویند اینها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند و بازی خودشان است! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند و می گویند رأی دادیم وکیل مجلس باشید و خروجی عملکرد ما باید در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می رفتیم؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از ما گلایه مند هستند، گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

حاجی دلیگانی در ادامه با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو ۸۰۰ میلیون مطرح می شود، اما در بورس با چه اجازه قانونی کشف قیمت بیش از ۲ میلیارد تومان می شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است که تفاوت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به جیب چه کسانی می رود؟ مردم می گویند اگر سود افزایش قیمت در بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق های نجومی مصرف شود.

وی در پایان گفت:‌ آیا واحدهای صنعتی سوخت و آب یارانه ای دریافت نمی کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می کنند، چرا محصول خود را گران می فروشند؟ این هنر مدیریت نیست که از جیب مردم هزینه شود.

سپس سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه وقت خود به سخنرانی دفاعیه پرداخت و سپس رای‌گیری آغاز شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب