1402/04/23-23:00

از حذف اداره های تربیت معلم تا جنجالی شدن کتاب های آموزشی طالبان!

از حذف اداره های تربیت معلم تا جنجالی شدن کتاب های آموزشی طالبان!

سیاست های آموزشی طالبان در روزهای اخیر باردیگر با انتقادات گسترده از سوی شهروندان افغانستان مواجه شده است؛ انتقاداتی که متمرکز بر سرنوشت آینده آموزش در این کشور است.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دستورات متعددی را صادر کرده است که دسترسی شهروندان این کشور را به آموزش و تحصیل محدود کرده است.

بر اساس دستورات طالبان، دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه را ندارند و دانشجویان دختر نیز اجازه ندارند که به دانشگاه های دولتی و خصوصی بروند.

وزارت های آموزش و پرورش و تحصیلات عالی طالبان اعلام کرده اند که آموزش دختران در مدارس و دانشگاه ها «تا امر ثانی» معلق است.

اما اکنون که نزدیک به دو سال از تسلط این گروه بر افغانستان می گذرد، هنوز محدودیت ها بر آموزش دختران برداشته نشده است.

در روزهای اخیر این گروه باردیگر دستوراتی را در عرصه آموزش صادر کرده و اقداماتی را انجام داده است که با واکنش گسترده شهروندان افغانستان همراه شده و نگرانی های زیادی را در مورد سرنوشت و آینده آموزش در این کشور ایجاد کرده است.

«حذف ادارات تربیه معلم»

وزارت آموزش و پرورش طالبان اعلام کرده که «ادارات تربیه معلم» را در تمام استان های این کشور، از ساختار تشکیلات این وزارت حذف کرده اند.

وزارت آموزش و پرورش طالبان در اعلامیه‌ای این اداره‌ها را «غیرموثر و غیرضروری» خوانده و در توضیح این تصمیم گفته است که معاونت «تربیه معلم» در حکومت پیشین از ساختار این وزارتخانه حذف شده بود اما ساختارهای استانی آن «بدون برنامه در ساختار تشکیلاتی وزارت فعالیت داشت که سالانه صدها میلیون افغانی از این رهگذر هزینه اداری، حفظ و مراقبت زیربناها، برق و معاشات کارمندان می‌گردید».

این وزارتخانه افزوده که تصمیم حذف این اداره‌ها در جلسه «کمیسیون تشکیلات و معاشات ریاست الوزرا» گرفته شده است.

اداره های تربیت معلم در استان های مختلف افغانستان فعال بود و به دانشجویانی که علاقه مند شغل معلمی بودند، آموزش می داد.

بر اساس گزارش ها، بیش از پنج هزار نفر در مراکز تربیت معلم در سراسر افغانستان مشغول کار بوده اند که بر اثر دستور جدید طالبان، بیکار شده اند.

شهروندان افغانستان می گویند که طالبان با چنین دستوراتی، نه تنها به ساختارهای آموزشی کشور آسیب می زنند، بلکه بیکاری و فقر را گسترش می دهند و باعث می شوند که خانواده های زیادی نان شب و روز خود را از دست بدهند.

«جنجالی شدن کتاب های آموزشی»

نشر بخش های از کتاب های آموزشی تدوین شده توسط برای دوره سواد آموزشی در مدارس افغانستان، نگرانی های گسترده شهروندان این کشور را بر انگیخته است.

در تصاویری که از صفحات این کتاب ها توسط شهروندان افغانستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده، دیده می شود که در این کتاب های آموزشی، عکس های اعضای ارشد طالبان منتشر و ایدئولوژی این گروه «تبلیغ» شده است.


در عکسی که از یک صفحه کتاب «سطح دوم سواد آموزی» منتشر شده، دیده می شود که در این صفحه، عکس ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان منتشر شده است.

در این صفحه، حرف «ی» آموزش داده می شود و طالبان برای اینکه مثال های از این حرف برای دانش آموزان بیاورند، از نام ملا محمد یعقوب استفاده کرده و در مثال های که ذکر کرده اند، او را توصیف کرده اند.

در یک عکس دیگر، طالبان در صفحه مربوط به حرف «د» عکس ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر خود را منتشر کرده اند و نوشته اند که «مجاهدین امارت اسلامی بسیار دلاور هستند.»

شهروندان افغانستان با نشر این عکس ها، نگرانی های خود را در مورد آینده آموزش در زیر سلطه طالبان بیان می کنند.

آنها در صورتی که تمام نصاب آموزشی مدارس افغانستان توسط طالبان تغییر کند، افراطگرایی در جامعه نهادینه خواهد شد و نسل های آینده کشور با افکار تندروانه رشد خواهند کرد.

محمد نسیم جعفری، یکی از شهروندان افغانستان با نشر این عکس ها نوشته است که «اگر مضامین درسی مدارس و دانشگاه‌ها اینگونه باشد، همان بهتر که دروازه‌های مدارس و دانشگاه‌ها برای دختران و پسران بسته شود؛ زیرا با این‌وضعیت، مدارس و دانشگاه‌ها محل تحصیل علم و دانش نه؛ بلکه پادگانی برای تربیت سرباز و عسکر طالبان خواهد شد.»

شماری دیگر از شهروندان افغانستان نیز نگرانی های مشابه را مطرح کرده اند و گفته اند که طالبان در سیستم آموزشی افغانستان، افراطگرایی را تزریق می کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب