1402/05/07-23:40

درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ یک‌سوم عراق و نصف کویت و امارات

به گزارش دولت بهار، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود می‌گوید ایران در سال گذشته میلادی، یک‌سوم عراق و نصف کویت و امارات از صادرات نفتی خود درآمد داشته است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۲ بدون محاسبه تخفیف‌ها و هزینه دور زدن تحریم‌ها مبلغی برابر با ۴۲.۶ میلیارد دلار صادرات نفت خام داشته است.

این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ از رشد حدوداً ۶۷ درصدی حکایت دارد که بخش عمده آن به خاطر اوج‌گیری قیمت‌های جهانی نفت در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و بخشی نیز به خاطر رشد ۱۷ درصدی صادرات نفت و محصولات نفتی ایران است.

 متوسط قیمت نفت خام ایران در سال گذشته میلادی حدود ۱۰۰ دلار بود، اما در ماه گذشته میلادی به ۷۵ دلار کاهش یافت.

 ایران یک دهه پیش و قبل از تحریم‌های بین‌المللی دومین تولید کننده بزرگ نفت خام اوپک بعد از عربستان بود، اما تحریم‌های بین‌المللی سال ۲۰۱۲ باعث شد عراق با اختلاف زیادی از ایران پیشی بگیرد.پس از تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز، کویت و امارات از ایران پیشی گرفته‌اند.

ایران علاوه‌بر هزینه دور زدن تحریم‌ها، از جمله استفاده از دلال‌های بین‌المللی شرق آسیا برای تغییر برند نفت و مخفی کردن منبع آن از طریق بارگیری‌های مجدد در اقیانوس‌ها به نفتکش‌های دیگر، حدود ۱۲ درصد نیز تخفیف به پالایشگاه‌های کوچک چینی به عنوان تنها مشتریان نفت جمهوری اسلامی ارائه می‌دهد.

اوپک می‌گوید ایران در سال گذشته میلادی روزانه ۹۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام داشته که ۳۰ درصد آن به‌طور مستقیم و حدود ۶۰ درصد آن توسط واسطه‌ها راهی چین شده است.

بر اساس گزارش سالانه این سازمان، ایران در سال ۲۰۲۲ همچنین روزانه ۴۴ هزار بشکه نفت به ونزوئلا و ۵۶ هزار بشکه به سوریه تحویل داده است.

ایران تا پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت از اروپا، آفریقا تا کشورهای آسیایی داشت.

گزارش‌ها حاکی است که حجم صادرات نفت ایران از ماه مه امسال به خاطر تخفیف‌های گسترده به چین، ۵۰ درصد نسبت به دور مشابه پارسال رشد داشته، اما قیمت‌های جهانی نفت نیز نسبت به ماه‌های مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آمارهای سالانه اوپک نشان می‌دهد صادرات روزانه محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی ۳۸۳ هزار بشکه و واردات آن ۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته ظرفیت پالایشگاهی خود را افزایش دهد و از تابستان گذشته با کسری بنزین روبه‌روست.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب