1402/07/10-10:53

درباره روابط آتی با فرانسه مردم تصمیم می‌گیرند

درباره روابط آتی با فرانسه مردم تصمیم می‌گیرند

رئیس شورای نظامی حاکم در نیجر تاکید کرد که مردم تعیین کننده ماهیت روابط با فرانسه خواهند بود.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، ژنرال عبدالرحمان شیانی، رئیس شورای نظامی حاکم نیجر، یک هفته پس از آنکه امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه از بازگشت سیلوین اته، سفیر نیجر به پاریس و خروج حدود ۱۵۰۰ سرباز مستقر در نیجر تا پایان سال خبر داد، اعلام کرد که مردم نیجر کسانی هستند که «ماهیت روابط آینده با فرانسه را تعیین خواهند کرد.»

ژنرال شیانی عصر شنبه در دو مصاحبه با تلویزیون ملی به هر دو زبان محلی گفت که مردم نیجریه هستند که شکل روابط آینده با فرانسه را تعیین خواهند کرد.

سیستم نظامی جدید دستور خروج سفیر را صادر و قراردادهای همکاری نظامی با پاریس را لغو کرد و خواستار خروج نیروهای فرانسوی شد.

شیانی در این مصاحبه افزود: ما در حال آماده شدن برای خروج آنها هستیم و تاکید کرد که از آنجایی که آنها (فرانسوی‌ها) برای مبارزه با تروریسم اینجا بودند و به طور یکجانبه همه اشکال همکاری را متوقف کردند، اقامت آنها در نیجر پایان یافته است.

او توضیح داد: «آنها گفتند آمده‌اند تا تروریسم را ریشه کن کنند... نه تنها نتوانستند تروریست‌ها را بیرون کنند، بلکه تعداد تروریست‌ها افزایش یافت. یک روز کشور در معرض نابودی قرار گرفت، بنابراین تصمیم گرفتیم اقداماتی انجام دهیم زیرا افراد (در رژیم بازوم) به سخنان مستشاران نظامی خود گوش نمی‌دادند.»

شیانی در واکنش به اقدام پاریس در تعلیق صدور ویزا از نیجر، بورکینا و مالی خاطرنشان کرد: فرانسه «تنها کشوری نیست که ما با آن روابط فرهنگی داریم.»

این در حالی است که غرب و جنوب شرق نیجر شاهد حملات تروریستی گروه‌های افراطی است که بیشتر آنها با القاعده و داعش در آفریقا مرتبط هستند.

در کودتایی که ۲۶ ژوئیه (۴ مردادماه) در نیجر روی داد، «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجریه- نزدیک به فرانسه- توسط گارد ریاست‌ جمهوری به رهبری ژنرال عبدالرحمان شیانی برکنار و بازداشت شد.

پس از آن شورای نظامی نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمان شیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کرد.

پنج هفته پس از برکناری رئیس جمهور «محمد بازوم» و به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در یک کودتا، معترضان در مقابل یک پایگاه فرانسوی در نیجر برای درخواست خروج نیروهای فرانسه چادر برپا کردند.

روابط بین نیجر و فرانسه از زمانی که پاریس حکومت نظامی را نامشروع توصیف کرد، بدتر شد و این موضوع احساسات ضد فرانسوی را برانگیخت.

فراخوان‌ها برای اخراج ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی مستقر در نیجر که به بهانه کارزار گسترده علیه شبه نظامیان اسلام گرا در منطقه ساحل حضور دارند، انجام شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب