1402/08/04-19:02
بیانیه 9 کشور عرب؛

تلاش برای حذف مسئله فلسطین و کوچ اجباری فلسطینیان را نمی‌پذیریم

 تلاش برای حذف مسئله فلسطین و کوچ اجباری فلسطینیان را نمی‌پذیریم

شماری از کشورهای جهان عرب در بیانیه مشترکی، بر مخالفت خود با تلاش های در راستای حذف مسئله فلسطین و کوچاندن اجباری شهروندان آن تاکید کردند.

به گزارش دولت بهار، شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه عصر امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که وزارت امور خارجه مصر بیانیه مشترک وزرای امور خارجه این کشور، عربستان سعودی، قطر، امارات، عمان، کویت، بحرین، اردن و مغرب در پی مشارکت این کشورها در «اجلاس صلح قاهره» در 21 اکتبر جاری (29 مهر 1402) و با توجه به ادامه تشدید تنش در فلسطین و سرزمین های اشغالی به ویژه نوار غزه از هفتم اکتبر (15 مهر)، ادامه کشتار غیر نظامیان بی گناه و نقض آشکار قوانین بین المللی و بشردوستانه را منتشر کرد.

وزرای امور خارجه این 9 کشور جهان عرب در بیانیه خود، ضمن اعلام مخالفت و محکومیت هدف قرار دادن غیر نظامیان، تمامی اقدامات خشونت آمیز و تروریسم علیه آنها و همه موارد نقض و تخطی از قوانین بین المللی شامل قوانین بشردوستانه و قانون بین المللی حقوق بشر از سوی هر طرف از جمله هدف قرار دادن زیرساخت و تأسیسات غیر نظامی، کوچاندن اجباری فردی یا دسته جمعی و همچنین سیاست مجازات دسته جمعی را نیز محکوم کردند.

در ادامه این بیانیه مشترک همچنین بر رد هر گونه تلاش برای حذف مسئله فلسطین به ضرر فلسطینیان و مردمان کشورهای منطقه یا کوچاندن اجباری ملت فلسطین به خارج از سرزمین خود به هر نحوی به عنوان نقض شدید قوانین بین المللی بشردوستانه و یک جنایت جنگی تاکید شده است.

وزرای کشورهای مذکور بر لزوم پایبندی به تلاش برای تضمین احترام کامل به کنوانسیون های ژنو در سال 1949 میلادی از جمله موارد مربوط به مسئولیت های طرف اشغالگر و همچنین بر اهمیت آزادی فوری بازداشت شدگان و گروگان های غیر نظامی و اطمینان از تامین برخورد امن، شرافتمندانه و انسانی با آنها در سازگاری با قوانین بین المللی و نقش آفرینی کمیته بین المللی صلیب سرخ در این زمینه نیز تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که حق دفاع از خود تضمین شده توسط منشور سازمان ملل متحد، نقض آشکار قوانین بین المللی و بشردوستانه یا نادیده گرفتن عمدی حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت و پایان دادن به اشغالگری که چندین دهه است ادامه دارد را توجیه نمی کند.

کشورهای امضاکننده بیانیه ضمن درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای ملزم ساختن طرف های درگیر به برقراری آتش بس فوری و پایدار، تاکید کردند که کوتاهی در توصیف موارد نقض قوانین بین المللی بشردوستانه نیز به منزله نشان دادن چراغ سبز برای ادامه چنین اقداماتی و مشارکت در ارتکاب آنها است.

آنها همچنین تلاش برای تضمین و تسهیل ورود سریع، ایمن و پایدار به کمک های بشردوستانه به نوار غزه بدون مانع تراشی و بر اساس مبانی بشردوستانه ذی ربط و بسیج منابع اضافی با همکاری سازمان ملل و نهادها و آژانس های وابسته به آن به ویژه آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) را خواستار شدند.

این 9 کشور جهان عرب ضمن ابراز نگرانی شدید در قبال احتمال گسترش درگیری کنونی و محدوده آن به مناطق دیگری در خاور میانه و فراخواندن طرف های مختلف به بیشترین خویشتنداری، تاکید کردند که گسترش این درگیری پیامدهای وخیمی برای ملت های منطقه و روی صلح و امنیت بین المللی به دنبال خواهد داشت.

کشورهای مذکور در ادامه ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید خشونت در کرانه باختری رود اردن، از جامعه جهانی درخواست کردند تا تشکیلات خودگردان فلسطین را پشتیبانی و تقویت کنند و به عنوان یک مسئله بسیار مهم نیز به فلسطینیان از جمله از طریق نهادهای فلسطینی کمک مالی ارائه دهند.

وزرای امور خارجه مصر، عربستان، قطر، امارات، عمان، کویت، بحرین، اردن و مغرب در بیانیه مشترک خود همچنین تاکید کردند که نبود راه حل سیاسی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل منجر به تکرار اقدامات خشونت آمیز و درد و رنج برای «ملت های فلسطین و اسرائیل» و ملت های منطقه شده است.

در پایان این بیانیه نیز بر اهمیت اقدام جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت در انجام مسئولیت های خود در راستای تلاش برای برقراری صلح در خاور میانه و تلاش های سریع، واقعی و گروهی برای حل مناقشه و اجرای راه حل دو کشوری بر اساس قطعنامه های ذی ربط سازمان ملل جهت تضمین تشکیل کشور مستقل، دارای حاکمیت، با سرزمین پیوسته و قابل دوام فلسطین در مرزهای پیش از چهارم ژوئن سال 1967 میلادی و با پایتختی بیت المقدس شرقی تاکید شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب