1399/08/09-23:53
فروش سلاح، افتخار یا تخریب؟!

ارزیابی ادعای لغو تحریم تسلیحاتی، واقعیت، ریشه‌ها، دلایل و ابعاد آن در گفتگو با دکتر احمدی‌نژاد

ارزیابی ادعای لغو تحریم تسلیحاتی، واقعیت، ریشه‌ها، دلایل و ابعاد آن در گفتگو با دکتر احمدی‌نژاد

دکتر محمود احمدی‌نژاد در هشتمین قسمت از مجموعه ویدئویی گزارش جمهور با عنوان 'فروش سلاح، افتخار یا تخریب؟!' در مصاحبه با علی‌اکبر جوانفکر و عبدالرضا داوری، ضمن توضیحاتی در خصوص موضوع ادعایی لغو تحریم خرید و فروش سلاح و دریافت مجوز صدور تسلیحات، به ارزیابی موضوع تحریم تسلیحاتی و واقعیت وجود، ریشه‌ها، دلایل و ابعاد آن پرداخته و با تشریح تبعات و معنیٰ و ارزش واقعی این موضوع ادعایی در اقتصاد کشور و امکان تحقق آن ؛ میزان تطبیق این موضوع با آرمان‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ ملت ایران، انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بررسی کردند.

به گزارش دولت بهار، متن کامل گفتگو را در ادامه بخوانید:

جوانفكر: بسم الله الرحمن الرحيم. آقاي دكتر احمدي نژاد از شما تشكر مي كنيم كه باز هم فرصتي را در ةاختيار ما قرار داديد. اين روزها بحث تازه اي در كشور مطرح شده است و رئيس دولت از لغو تحريم خريد و فروش سلاح به عنوان يك دستاورد بزرگ در برجام ياد كرده است. مي خواستم ببينم واقعا همين طور است؟ شما هم آن را يك دستاورد و موفقيت مي دانيد؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ

اول سلام عرض مي كنم خدمت شما و آقاي داوري و همه كساني كه اين برنامه را مي بينند. اميدوارم كه اين گفتگو براي كشور و ملت عزيزمان مفيد باشد.
ما اول بايد به اين سوال پاسخ بدهيم كه اين تحريم تسليحاتي چگونه و كجا اتفاق افتاد؟ موضوع برجام، موضوع هسته اي ايران است، بنابراين هسته اي چه ربطي به تحريم تسليحاتي متعارف دارد؟ اصلا هماهنگي با هم ندارند، در برجام درباره هسته اي صحبت مي شود كه ربطي به تحريم تسليحاتي ندارد. مقامات روسيه و وزير خارجه اش بارها اعلام كرده اند كه طرف ايراني، تحريم تسليحاتي را داوطلبانه پذيرفت و اعلام كرد كه ما موافق نبوديم ولي به خواست ايران در متن برجام هم قرار گرفت. معناي اين حرف اين است كه مي توانست اصلا نباشد چون ربطي به موضوع هسته اي ندارد و داوطلبانه بوده است! سوال دوم اين است كه باید ببينيم اين رفع تحريم که به عنوان يك دستاورد بزرگ از آن ياد مي شود و در ازاي آن در برجام، امتيازات فراوان داده شده است، محتواي آن چيست؟ در آن چه خبر است؟ ما يك خريد سلاح داريم و يك فروش سلاح. ما براي دفاع از خودمان، نيازمند سلاح هستيم. همه مي دانيم كه عمده سلاح مورد نياز دفاع كشور، توسط فرزندان فداكار ملت در نيروهاي مسلح و در وزارت دفاع ساخته مي شود و براي آن معدود و محدود اقلامي كه بايد از بيرون وارد شود، ما هيچوقت محدوديت نداشتيم. يعني هميشه مي توانستيم وارد كنيم. پس معناي لغو تحريم تسليحاتي، اين مي شود: رفع تحريم فروش سلاح. يعني الان ما مي توانيم سلاح بفروشيم چون براي خريد آن كه ما محدوديتي نداشتيم و هميشه هم با وجود همه موانع مي خريديم. پس بطور مشخص معناي اين حرف دولت اين است كه ما مجوز صادرات سلاح را دريافت كرديم.

جوانفكر: اين مسئله مهمي است كه دولت آقاي روحاني آن را در برجام گنجانده است، ضمن آنکه ادعاهاي مقامات روسيه و ساير طرف هاي برجام از طرف دولت تكذيب نشده است.

دكتر احمدي نژاد: درست است. آنها بارها اعلام كرده اند از آن طرف هم تكذيبي نشده است. اخيرا يكي از مقامات روسيه گفته است که استدلال طرف ايراني این بود كه براي پيشبرد روند مذاكرات، آن را داوطلبانه پذيرفتيم يعني يك امتيازي داديم تا مذاكرات جلو برود. اين ها سال هاست ادعا مي كنند كه ايران دارد جنگ افروزي مي كند، از تروريسم حمايت مي كند... كساني كه مي روند ضمن مذاكرات هسته اي كه هيچ ارتباطي با اين مباحث ندارد، تحريم تسليحاتي را مي پذيرند، در واقع دارند به نوعي اذعان مي كنند و آن ادعاهايي كه عليه ملت و دولت ايران مطرح می کنند را مي پذيرند. چطور در خلال بحث هاي هسته اي، موضوع تحريم تسليحاتي ايران مطرح مي شود؟ آن هم تسليحات متعارف! من نمي دانم چگونه اين اتفاق افتاده است. البته راجع به مذاكرات هسته اي بايد بطور جداگانه بحث بكنيم.

داوري: به هر حال تجارت اسلحه، در اقتصاد جهاني سهم مهمي دارد، چيزي حدود 10 تا 14 درصد اقتصاد جهانی را دربرميگيرد و درآمدهاي سرشاري دارد. هر چند که ما در همه سال ها، صادركننده عمده اي نبوديم ولي تجارت اسلحه ، در دنياي امروز يك پديده مهم اقتصادي است كه شايد نتوان براحتي از كنارش گذشت. نظر شما چيست كه اگر راه تجارت باز شود، فوايدي كه در حوزه اقتصاد دارد قابل چشم پوشي هست يا خير؟

دكتر احمدي نژاد: ما بايد با واقعيت جلو برويم. ما هفتاد سال است كه فروشنده عمده و تاریخی نفت هستيم. نفت مورد نياز همه كشورهاست، توجيه هم دارد. ما مالك نفت هستيم. نمي توانند بفروشند، آن را هم كه مي فروشند نمي توانند پولش را بياورند، حالا چگونه مي توانند اسلحه بفروشند و پولش را وارد اقتصاد كنند!؟ اگر هم بتوانلند، فرض مي كنيم كه بفروشند و پولش را وارد اقتصاد كنند، مگر چقدر است؟ آنقدر ناچيز است كه هيچ تاثيري در فضاي اقتصاد كشور ندارد.

داوري: عدد آن بطور متوسط، سالانه حدود 50 ميليون دلار بوده و سهم آن براي اقتصاد ايران ناچيز بوده است.

دكتر احمدي نژاد: رونق اقتصادي راه هاي مخصوص به خودش را دارد. ايران سرشار از منابع انساني، مادي و بهترين ثروت طبيعي است. دولت فقط بايد موانع را بردارد و دست مردم را باز بگذارد.

مردم خودشان كارها را انجام مي دهند و اقتصاد را جلو مي برند، مشكل ما اینجاست و الا اين رقمي كه شما گفتيد، يك مقدار كمتر يا بيشتر، به فرض آنكه محقق بشود و پولش هم برگردد، چه تاثيري در اقتصاد ما دارد؟ تاثيري ندارد.

جوانفكر: يعني فروش سلاح در منطقه، براي ما تحولي را ايجاد نمي كند، شرايط ما را بهتر نمي كند؟

دكتر احمدي نژاد: به نظر من مواضع دولت و اين فخرفروشي بابت گرفتن مجوز صدور سلاح، به نوعي مي تواند تاييد ادعاي بيگانگان باشد كه مي گويند ايران  به گروه هاي معارض و گروه هاي شورشي و طرفين درگيري سلاح صادر مي كند و دارد منطقه را به سمت درگيري هاي شديد پيش مي برد. اين به نوعي تاييد ادعاي بيگانگان است. كسانيكه دارند ايران را مجاز به فروش سلاح معرفي مي كنند و تشويق مي كنند، آيا بهانه جديدي براي فشار به ايران درست نمي كنند!؟ بهانه اصلي مستكبران براي فشار به ملت ايران اين است كه می گویند ايران دارد اسلحه مي فرستد و در منطقه آشوب و درگيري ايجاد مي كند. حالا ما بياييم اين را با افتخار اعلام كنيم كه ما مجوز گرفتيم و اسلحه صادر مي كنيم، اين يك بهانه جديد را به دست آنها مي دهد!

داوري: به علاوه اينكه با مرام انقلاب اسلامي و آن چيزي كه ما از حضرت امام(ره) ياد گرفتيم همخواني ندارد.

دكتر احمدي نژاد: بله. اينكه دولت به آن افتخار بكند، اين بزرگترين توهين به ملت ايران است. سلاح براي چيست؟ مگر سلاح براي كشتار نيست؟ به درد كار ديگري نمي خورد. ملت ايران انقلاب كرد كه ديگر مسابقه تسليحاتي و كشتار و درگيري نباشد. ما انقلاب كرديم كه اينها در دنيا ريشه كن بشود نه اينكه حالا خودمان بياييم افتخار كنيم كه صادركننده سلاح به جهان شديم! اين  براي ايران چه افتخاري است!؟ چگونه بعد از 40 سال بياييم اينطور وانمود كنيم، يعني عده اي بگونه اي حرف بزنند كه ملت ايران در اين مسابقه تسليحاتي، مي خواهد سهمي از اين سفره كثيف را به خودش اختصاص بدهد. اين توهين به ملت ايران است. مگر انقلاب و سياست جمهوري اسلامي تغيير كرده است؟ يعني عوض شديم؟ معلوم است كه ما براي اين چيزها انقلاب نكرديم. انقلاب دنبال چيز ديگري بود. چه كسي در دنيا جز مستكبران به فروش سلاح افتخار و آن را تبليغ مي كند؟ غير از آنها كسي اين كار را نمي كند.

داوري: بازار هم در اختیار همان هاست. یعنی 5-4 کشور هستند که بازار سلاح دنیا دستشان است.

دكتر احمدي نژاد: مستکبران با افتخار تبلیغ می کنند و یک عده هم به عنوان نماینده ملت ایران دارند همین کار را می کنند! چه اتفاقی افتاده است!؟ اگر بخواهیم به فروش سلاح افتخار کنیم، اصلا چرا انقلاب کردیم؟ مگر قرار است همان کارهای شاه را ادامه بدهیم؟ شاه بیشتر سلاح می فروخت، قدرت های بزرگ هم پشتیبانش بودند.يك بحث دیگری هم اینجا مطرح است. مگر غیر از این است که فروش سلاح برای جنگ است؟ ما قبلا منتقد اقدامات نظام سلطه بودیم که چرا آنها این کارها را می کنند، چرا جنگ راه می اندازند؟ منطق فروش سلاح، اختلاف و درگیری و بحران است یعنی قبل از اینکه سلاحی فروخته شود، باید یک اختلاف و درگیری و بحرانی بوجود بیاید.

داوري: آمارهای اطلس جهانی سلاح در دنیا نشان می دهد که در هر منطقه ای که دچار بحران شده است، بطور متوسط 60 درصد فروش سلاح در آن منطقه افزایش پیدا کرده است.

دكتر احمدي نژاد: این یک سیکل است. باید اختلاف و درگیری باشد تا فروش سلاح موضوعیت پیدا کند. کارخانجات اسلحه سازی و تاجران اسلحه دنیا، اگر اختلاف و درگیری نباشد، تعطیل می شوند. بطور طبیعی خودشان باید بیایند و اختلاف و درگیری ایجاد بکنند و بعد سلاح بفروشند. این یک چرخه ای است که دائما دارد در دنیا اتفاق می افتد. ما همیشه مقابل آن بودیم. فرهنگ ملت ایران مقابل این رویکردها بوده است. اصلا جنس ایرانی مخالف این است که برود و درگیری درست کند و از درگیری و جنگ بین انسانها سود ببرد!

داوري: متاسفانه نقطه ثقل آن هم در خاورمیانه شده است. یعنی خاورمیانه انبار اسلحه دنیا شده است.

دكتر احمدي نژاد: ملت ما همیشه مخالف این چیزها بوده است. ملت ایران هیچوقت چشم‌داشتی به ثروت و سرزمین دیگران نداشته و دنبال تجاوز به حقوق دیگران نبوده است. ما ملتی هستيم  که با انسانیت، دوستی و برادری با دیگران تعامل کرده ایم. ایران کانون طلوع اندیشمندان، هنرمندان و انسانهای بزرگی بوده که همیشه پیام آور صلح و دوستی بوده اند. ایران بستر خلق و صدور بالاترین اندیشه ها و آثار فرهنگی انسانی، اخلاقی، برپایه صلح و دوستی و مهربانی بوده است. چرا باید چهره دیگری از ملت ایران به دنیا معرفی شود؟ این سیمای فرهنگی که امروز ملت ایران دارد، حاصل صدها سال مجاهدت است. مجاهدت مردم، بزرگان، دانشمندان، اندیشمندان، متفکران و هنرمندان بوده است.

حالا ما باید این ها را به ثمن بخس حراجش کنیم! چرا باید رئیس جمهور کشور علنا و پشت تریبون صدا و سیما، این سرمایه گرانقدر ملت را به حراج بگذارد!؟ این یک سوال جدی است. نکته دیگری که مطرح است این است که ورود به عرصه فروش سلاح، در واقع ورود به مسابقه تسلیحاتی است. کسی نمی تواند بگوید که من سلاح می فروشم ولی وارد مسابقه تسلیحاتی نمی شوم. این دقیقا ورود به مسابقه تسلیحاتی است. که خود این، در واقع تنازع برای بقا را توجیه می کند، یعنی بکش تا زنده بمانی! نمی شود گفت که ما می فروشیم، اتفاقی هم نمی افتد، ما چکار داریم، ما موافق کشتار نیستیم اما سلاح می فروشیم! آیا این کار، چیزی غیر از به رسمیت شناختن نظام قلدری و برتری جویی حاکم بر جهان است؟ در حالی که ملت ایران انقلاب کرد که مستقل زندگی کند، انقلاب کرد که هر نوع تجاوز، سلطه، چپاول، درگیری و جنگ را نفی بکند. اصلا جامعه بشری، در مسیر کمال خودش، بر اساس اصول کلی حقوقی مورد قبول بشریت و قواعد و قوانین حقوق بین الملل، همیشه تلاش کرده که مبنای تعامل جهانی را بر نفی زورگویی و سلطه طلبی قرار بدهد. این آمده و خودش را در بعضی مراکز دنیا نشان داده، این یک مطالبه تاریخی بشر بوده است که به تجربه به اینجا رسیده است. ملت ما هم هیچگاه بدنبال ایجاد اختلاف بین ملت ها نبوده است. ملت ما همیشه خواهان تعامل سازنده بین همه ملت ها بوده است. بدنبال حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو، بر پایه منطق عدالت و احترام و همزیستی مسالمت آمیز بوده است. ملت ایران دنبال آتش افروزی نبوده است. چرا افرادی با ابراز این مواضع، به جنگ تبلیغی جنگ افروزان جهان و ایران هراسی بیگانگان دامن می زنند؟ از نظر اقتصادی هم چیزی در آن نیست، تازه اگر هم بود، چیز نجسی بود. آیا غیر از آن است که به این بهانه فشار بیگانگان بیشتر می شود؟ و نهایتا زمینه برای تسلیم کشور مهیا می گردد؟ خیلی ها، این حرف ها را نمی زنند، اما من به عنوان فرزند ملت، خادم مردم و دلسوز کشور، این مسائل را آشکارا می بینم. خیلی عیان است. نیازی به تحلیل سیاسی ندارد. من تعجب می کنم از کسانی که خودشان را مسئول می دانند، خودشان را مدعی پیروی از آرمانهای الهی و انسانی انقلاب می دانند ولی اینگونه عمل می کنند.

جوانفكر: شما این مساله را که رفع تحریم تسلیحاتی یک دستاورد افتخار آمیز برای کشور باشد، رد کردید. اما این سوال مطرح است که آيا این امر  برای دولت به عنوان یک مسئله مهم مطرح است یاخیر؟

دكتر احمدي نژاد: آنها خودشان داوطلبانه پذیرفتند. حالا به فرض اينكه رفع هم شده باشد، چه افتخاری است؟ ما باید پرچمدار این باشیم که ساخت، توزیع و بکارگیری سلاح در دنیا ریشه کن شود. انقلاب برای همین بود. البته ما برای دفاع از خودمان داریم می سازیم و یک مقدار معدودش را هم که همیشه وارد می کردیم، همان را هم امیدواریم یک روزی ریشه کن شود که هیچکس سلاحی نسازد، نخرد و نفروشد. ما انسانیم و عقل و منطق داریم. حالا یک زمانی مجوزی گرفتند و سلاحی فروختند، آیا این افتخار دارد؟ این را بعنوان یک دستاورد سر ملت منت گذاشتن، چه منطقی پشتش است؟

جوانفكر: در واقع در تعارض با سابقه فرهنگی و تاریخی ملت ایران هم هست.

دكتر احمدي نژاد: و حتی در تعارض با منافع اقتصادی و منافع سیاسی امروز کشور است.

داوري: آمار را که نگاه می کنیم می بینیم سهم ایران در تجارت اسلحه، خیلی ناچیز است. یعنی در بحث صادرات عدد قابل توجهی نیست. از طرف دیگر می فرمایید که بحث ایران هراسی و تخریب وجهه ایران را دامن می زند، این آسیب هایش است که بروز می کند. بنظر شما چه منطقی دارد؟

دكتر احمدي نژاد: بنظر من رفتارهای اقتصادی و رفتارهای دولت در بحث کرونا و در موضوع سلاح را باید در یک راستا ببینیم. همه این ها دارد کشور را به سمت تسلیم سوق می دهد!

جوانفكر: امروزه مردم ما درگیر مسائل مهمی هستند، مشکلات جدی در کشور مشاهده می شود، مردم هم با کرونا و هم با وضعیت سخت اقتصادی طست پنجه نرم مي كنند. اگر ممکن است برای پاسخ به سوالاتی  که پیرامون این دو موضوع مطرح است فرصتی را در اختیار ما قرار بدهید.

دكتر احمدي نژاد: ان شاءالله حتما این کار را بکنید. این بحث ها بسیار مهم است. مردم بشدت در فشار هستند و جایی هم نمی توانند حرفشان را بزنند. بنظرم شرایط اقتصادی را یک واکاوی بکنیم، علت های رسیدن به اینجا و اینکه چه باید کرد. ان شاءالله در خدمت شما هستیم.

جوانفكر: خیلی متشکرم. ان شاءالله برای جلسات بعد در خدمت شما هستیم.

 

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب