1399/08/14-14:29
در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فونیکس چین؛

دکتر احمدی‌نژاد: مدعیان دوستی با ایران نباید از تنش میان ایران و آمریکا بهره‌برداری کنند + فیلم

دکتر احمدی‌نژاد: مدعیان دوستی با ایران نباید از تنش میان ایران و آمریکا بهره‌برداری کنند + فیلم

چهارمین بخش از مصاحبه شبکه فونیکس چین با دکتر احمدی‌نژاد به مناسبات ایران و چین اختصاص داشت که طی آن رئیس جمهور سابق تصریح و تأکید کرد: ملت ایران انتظار ندارد دولت چین، روابط تلخ امروز بین آمریکا و ایران، شرایط تحریم و فشارهای وارده به ملت ایران را به عنوان یک فرصت برای خودش تلّقی کند و بخواهد جای آنها را پر کند! آنهایی که مدعی دوستی با ملت ایران هستند، نباید به جای حداکثر همکاری با ملت ایران از تنش بین ایران و آمریکا بهره‌برداری کنند.

به گزارش دولت بهار، متن این بخش از مصاحبه به شرح زیر است:

فونیکس: چین همیشه به دنبال سیاست موازنه در خلیج‌فارس است. شما نقش چین را در خاورمیانه چطور ارزیابی می‌کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد: ما نمی توانیم رابطه را نفی کنیم. همه باید با هم رابطه داشته باشند. چین هم می تواند با همه کشورهای منطقه روابطه عادلانه داشته باشد اما این روابط نباید در چارچوب رقابت با دیگر قدرت ها شکل بگیرد و منطقه ما را به عرصه رقابت قدرت ها با هم تبدیل کند. این به ضرر مردم منطقه ما و حتی خود رقابت کننده ها است. روابط اگر برپایه دوستی، احترام و عدالت باشد، همیشه آثار دراز مدت دارد و به نفع همه است.

فونیکس: یعنی شما از اینکه چین وارد منطقه شود استقبال می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: این صحبت شما مبتنی بر ادبیات عدالت و منافع مردم نیست. معنا ندارد که یک کشوری با هیمنه و قدرتی که دارد وارد منطقه شود! چه اشکالی دارد که کشورها و ملت ها با هم ارتباط دوستانه، عادلانه ، محبت آمیز و مبتنی بر احترام داشته باشند؟! و این ارتباط هرچه بیشتر باشد، بهتر است.

فونیکس: شما فکر می کنید کرونا، توطئه هست؟

دکتر احمدی‌نژاد: بله! حتما! من همان موقع رسماً اعلام کردم که این ویروس آزمایشگاهی است و نظر من هم در دنیا منتشر شده است اما معتقدم که آگاهی و همبستگی عمومی ملت ها توطئه جایگزین کردن یک سیستم استعماری جدید در سایه وحشت از کرونا را خنثی خواهد کرد. آینده از آنِ ملت‌ها است و مستکبران در آن جایی ندارند.

ویروس «کرونا» را سلطه‌گران انجام دادند و در این مسأله تردیدی نیست. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت فعلی کارایی ندارد و باید در نظام بین‌الملل تغییرات اساسی ایجاد کنند. اما این تغییرات را می‌خواهند در سایه وحشت ناشی از کرونا انجام دهند. هم با کرونا، جمعیت را کاهش دهند و هم در سایه وحشت ناشی از کرونا که مردم به فکر زنده ماندن خودشان هستند، نظام مدیریتی جدید را با ماهیت استعماری مستقر کنند. نمی‌خواهند در سلطه‌گری تغییری بوجود آورند بلکه می‌خواهند بدون استثناء همه ملت‌ها را کنترل کنند! البته من معتقدم آگاهی و همبستگی ملت‌ها و لطف خدا به انسانها این توطئه‌ی پیچیده را خنثی خواهد کرد.
انتظار این بود که دولت چین شفاف‌سازی کند و در پیگیری پیشگام شود تا مسببان تولید و انتشار این ویروس و  اهداف ضدانسانی اینها برای مردم آشکار گردد. شما گفتید که مردم در خیابان جملاتی را به شما به عنوان یک شهروند چینی می‌گویند، ناشی از این انتظار است! چین اولین کشوری بود که راجع به کرونا خسارت و تلفات سنگین داد، بنابراین باید بلافاصله در سطح جهان پیگیری و پرچمداری می‌کرد و مردم جهان را آگاه می‌ساخت که این ویروس کدام آزمایشگاه بوده، چرا و به دست چه کسی منتشر شده و به دنبال چه هدفی بوده است! ولی این اتفاق نیفتاد و چین این کار را انجام نداد. حتی انتظار این بود که خیلی سریع‌تر و دقیق‌تر در باره این ویروس اطلاع‌رسانی می کرد تا مردم دنیا بتوانند این توطئه را خنثی کنند. که ان‌شاء‌الله خنثی هم خواهد شد.

فونیکس: ایران در دوران ریاست‌جمهوری شما با چین همکاری خوبی داشت، ولی الان دچار چالش شده است، چرا به اینجا رسیدیم؟

دکتر احمدی‌نژاد: دو ملت ایران و چین همیشه و در طول تاریخ روابط خوب و مراودات دوستانه‌ای داشته اند یعنی هیچ نقطه تلخی بین ملت ایران و چین وجود ندارد و این یک بستر  بسیار خوبی است. منتها من چشم انداز را در صورتی که منافع دو طرف بر اساس اصول عدالت و احترام باشد مثبت می دانم اما سلطه گران که مدل تنازع بقاء را در دستور کار خود دارند، ممکن است از روابط دوستانه و عادلانه دو کشور خشنود نباشند زیرا دوست ندارند ملت‌ها با هم رابطه مستقل و سازنده داشته باشند.

فونیکس: آیا شما آمریکا را عامل این چالش در روابط ایران و چین می‌دانید؟

دکتر احمدی‌نژاد: سلطه‌گران جهانی، اعم از آمریکا هستند. آنها بر آمریکا هم مسلط اند و نمی‌خواهند بین ملت‌ها روابط حسنه وجود داشته باشد.

فونیکس: پس می‌شود فرض کنیم اگر آمریکا وجود نداشته باشد، چین و ایران می توانند همکاری خوبی با هم داشته باشند؟

دکتر احمدی‌نژاد : ما نمی خواهیم آمریکا وجود نداشته باشد! همه باشند ولی به حقوق دیگران احترام بگذارند. دنبال سلطه و تخریب روابط نباشند. در داروینیسم سیاسی کنونی، آنها (مستبکران) خودشان را محور می‌دانند و می‌خواهند همه روابط به آن‌ها ختم شود و همه منافع  به جیب آنها برود. الان پول جهانی و نظام بانکی جهانی مسلط است و نمی‌گذارد!

فونیکس: شما از ابتدا با امضاء توافقنامه  25 ساله بین چین و ایران مخالفت کردید. چرا؟

دکتر احمدی‌نژاد : ملت ما از قراردادهایی که به صورت پنهانی و دور از نظر مردم منعقد می‌شود، تجربه ی خوبی ندارند. نمونه آن موافقتنامه برجام است که امروز نتایج آن جلوی چشم ما قرار دارد.

فونیکس: پس شما مخالف همکاری با چین نیستید؟

دکتر احمدی.نژاد : ما از همکاری با همه کشورهای جهان‌ استقبال می کنیم. مگر با همکاری مخالفتی وجود دارد؟ منتها باید بر پایه عدالت و احترام باشد. و مردم هم در جریان توافقات قرار بگیرند.

فونیکس: ولی این قرارداد 25 ساله با حساسیت‌ها و واکنش‌های فراوانی در جهان و منطقه مواجه شد، به نظر شما این  قرارداد عملی خواهد شد؟

دکتر احمدی‌نژاد: وقتی متن قرارداد منتشر نشده، آنها به چه چیزی حساس هستند یا چطور خبردار شده اند که حساس هستند؟! اگر آنها هم خبر داشته باشند، هنوز ملت ایران از متن این توافق اطلاع ندارد! به این نکته دقت کنید ؛ ملت ایران انتظار ندارد که دولت چین، روابط تلخ امروز  بین آمریکا و ایران، شرایط تحریم و فشارهای وارده به ملت ایران را به عنوان یک فرصت برای خودش تلقی کند و بخواهد جای آنها را پر کند! ملت ایران انتظار ندارد آنهایی که مدعی دوستی با ملت ایران هستند، از تنش بین ایران و آمریکا بهره برداری کنند، بلکه انتظار دارند که در این شرایط، حداکثر همکاری را با ملت ایران انجام دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب