1402/09/19-13:37

دکتر علیرضابیگی: در امر به معروف هیچ تحکمی پذیرفته نیست

دکتر علیرضابیگی: در امر به معروف هیچ تحکمی پذیرفته نیست

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اینکه امر به معروف را همه می توانند انجام دهند، یک نکته درست است و همه می‌توانند اما موکول به اینکه از طرف تذکر گیرنده مورد قبول واقع شود، با بیانی دلچسب و مطلوب باید انجام شود ولی آن چیزی که دارد اتفاق می‌افتد این است که کسانی دارند نقش ضابط را بازی می‌کنند؛ شروع می‌کنند به اصلاح حجاب طرف مقابل یا تحکم صورت می‌گیرد که در واقع قانون به کسی چنین اجازه‌ای را نداده است.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با صحبت‌های اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه «امر به معروف نیاز به مجوز ندارد، همه می‌توانند انجام دهند و بلکه اگر کسی از آن جلوگیری کند با آن برخورد می‌شود»، گفت: اینکه امر به معروف را همه می‌توانند انجام دهند، یک نکته درست است اما موکول به اینکه انجام امر به معروف نیازمند شرایطی است. به ویژه اینکه انجام امر به معروف موثر واقع شود و از طرف تذکر گیرنده مورد قبول واقع شود. نکته دیگر هم اینکه با بیانی دلچسب و مطلوب باید انجام شود و هیچ تحکمی از او پذیرفته نیست، همه این‌ها سفارشاتی است که در شریعت ما درخصوص امر به معروف وجود دارد.

وی ادامه داد: ولی آن چیزی که دارد اتفاق می‌افتد این است که کسانی دارند نقش ضابط را بازی می‌کنند و شروع می‌کنند به اصلاح حجاب طرف مقابل یا تحکم صورت می‌گیرد که در واقع قانون به کسی چنین اجازه‌ای را نداده است.

نماینده مردم تبریز افزود: شیوه‌هایی هم که آقای وزیر کشور به کار می‌برد، شیوه‌ای نیست که بتواند موثر باشد و بعد هم موضوعات بعدی را به بار می‌آورد.

دکتر علیرضابیگی در ادامه اظهار داشت: در موضوع دوربین هم تا قبل از این می‌گفتند کسانی می‌توانند از مردم فیلم‌برداری کنند، الان این موضوع تغییر پیدا کرده به اینکه دوربین‌ها، دوربین‌های انضباطی و انتظامی هستند و در واگن‌های مترو نصب شدند که این هم کاربردش برای انتظام امور است نه برای موضوع امر به معروف و نهی از منکر.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروع دین ماست و هرکسی هم به اندازه توانایی و بضاعت خودش و به قدری که طرف مقابل ظرفیت شنیدن و انجام آن را داشته باشد، این تکلیف را انجام می‌دهد اما چیزی که انجام می‌شود فراتر از یک امر به معروف توصیه شده در دین ماست که آحاد مردم در قبال آن مسئول هستند.

وی گفت: الان هم باید موضوع واقعا برای مردم روشن شود و ما بدانیم که دنبال چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه کار کنیم؟

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب