1402/10/04-10:52

دکتر علیرضابیگی: مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه زمین مانده است

دکتر علیرضابیگی: مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه زمین مانده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد انتقال آب خلیج فارس به دریاچه ارومیه غیرواقعی و غیرعملی است، گفت: دولت مسئول احیای دریاچه ارومیه است و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه باید با مسئولیت مستقیم رییس‌جمهوری و معاون اول او به اجرای مصوبات خود پایبند باشد.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمد علیرضابیگی در مورد انتشار نامه نمایندگان شمال‌غرب کشور خطاب به رییس‌جمهوری برای انتقال آب خلیج فارس به دریاچه ارومیه، افزود: بنده این نامه را امضاء نکردم، چرا که چنین درخواستی در واقع غیرواقعی و غیرعملی است که پشت آن اهداف انتخاباتی نهفته بود.

وی ادامه داد: وقتی دوستان این نامه را برای جلب امضای من آوردند، به آنها پیشنهاد دادم حالا که عزم نامه نگاری به رییس‌جمهوری دارید، اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و استقلال واقعی مس سونگون را مطالبه کنید که دستور آقای رییسی برای مستقل شدن شرکت مس سونگون بر زمین مانده است!

دکتر علیرضابیگی در ادامه به وضعیت بحرانی خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برای احیای دریاچه ارومیه یک سری اقدامات نرم‌افزاری از دولت گذشته طراحی شدند که درست هستند و هزینه‌های زیادی برای این مطالعات در ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تدوین سند احیای این زیست‌بوم‌ حیاتی کشور انجام شد که ارزشمند و قابل اجرا هستند، اما این مصوبات بر زمین مانده است.

وی افزود: نقشه راه احیای دریاچه ارومیه طراحی و تدوین شده است و باید برای اجرای آن اقدامات فوری و عملیاتی صورت پذیرد، اما اینکه دولت چقدر عزم اجرای این مصوبات را دارد، از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه مشخص است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت مسئول احیای دریاچه ارومیه است و ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه باید با مسئولیت مستقیم رییس‌جمهوری و معاون اول او به اجرای مصوبات خود پایبند باشد، اینکه مسئولیت ستاد ملی احیای دریاچه را در حد یک استاندار تنزل دهند و کسی هم از اعضای هیات دولت پاسخگوی او نباشد، قابل پذیرش نیست.

دکتر علیرضابیگی در ادامه مطالعات و مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را نقشه راه اصلی احیای این زیست‌بوم‌ حیاتی آذربایجان دانست و گفت: اینکه برخی پیشنهاد بدهند از سه هزار کیلومتر دورتر برای دریاچه ارومیه آب بیاورند اما به مصوبات عملیاتی ستاد احیای دریاچه بی توجه باشند، برای مردم قابل پذیرش نیست. امروز مردم به مسائل آگاه هستند.

وی با تاکید بر اینکه برای احیای دریاچه ارومیه باید همه استعدادها و امکانات کشور پای کار بیایند، افزود: استاندار آذربایجان غربی اخیرا در مصاحبه ای گفته بود اقدامات سخت‌افزاری برای احیای دریاچه ارومیه پایان یافته و بعد از این باید مردم را متقاعد کرد تا با اقدامات نرم‌افزاری برای احیای دریاچه ارومیه همراهی کنند. خب، بسم الله! ما بارها از دولت خواسته‌ایم به تعهدات خود در قبال احیای دریاچه ارومیه عمل کند و یکی از اقدامات مهم ایجاد معیشت جایگزین در حوضه دریاچه ارومیه است.

دکتر علیرضابیگی در پایان با اشاره به وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه و خشک شدن بسیاری از پهنه آن، تأکید کرد: دولت باید پای کار احیای دریاچه ارومیه بیاید و رییس‌جمهور خود شخصاً ستاد احیای دریاچه ارومیه را مدیریت کرده و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی را برای اجرای مصوبات ستاد احیا و نجات محیط‌زیست آذربایجان در یک راستا قرار دهد.

* نصرنیوز

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب