1402/12/22-13:05

واگذاری باشگاه زیان‌ده به تامین اجتماعی/ پرداخت دستمزدهای میلیاردی فوتبالیست‌ها از جیب کارگران!

 واگذاری باشگاه زیان‌ده به تامین اجتماعی/ پرداخت دستمزدهای میلیاردی فوتبالیست‌ها از جیب کارگران!

در شرایطی واگذاری ۸۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب رد دین به سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته، که مشخصا واگذاری این باشگاه زیان ده به سازمانی که خودش در آینده ای نه چندان دور شرایط مطلوبی نخواهد داشت، می تواند برای هر دو شرکت بحران آفرین باشد.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، اخیرا ماجرای واگذاری باشگاه پرسپولیس به بخش خصوصی سرانجام با مصوبه هیئت وزیران وارد فاز اجرایی شد. بر اساس این مصوبه 80 درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر واگذارد می شود.

به دنبال انتشار این خبر انتقاد ها به این تصمیم دولت جهت واگذاری دو باشگاه سرخابی شدت گرفت. کارشناسان معتقدند این نحوه ی واگذاری نه تنها مشکلی از مشکلات این دو تیم حل نخواهد کرد بلکه از طرفی بر مشکلات شرکت هایی که این تیم ها به آن ها واگذار شدند، خواهد افزود و این اقدام هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

واگذاری یا رد دیون دولت؟

اولین نکته ای که در این واگذاری مشخص است، این است که هرگز این واگذاری را نمی توان خصوصی سازی باشگاه پرسپولیس نامید بلکه اسم دقیق آن همانطور که در نامه معاون اول رئیس جمهور آمده است، صرفا رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

در واقع در اینجا خصوصی سازی به شیوه ای برای رد دیون دولت تبدیل شده، که اساسا هدف خصوصی سازی چنین موضوعی نبوده و نیست. همچنین گفتنی است هیچگاه این نحوه ی خصوصی نمی تواند منجر به مدیریت بهتر این باشگاه ورزشی شود و مشکلات و معضلات این باشگاه را که همواره با آن دست و پنجه نرم می کرده، حل کند.

زیان روی زیان  برای تامین اجتماعی؟

اما نکته ی مهم تری که باید به آن اشاره کرد این است که، چطور سازمان تامین اجتماعی که خودش وضعیت مطلوبی ندارد و در آینده ای نه چندان دور ممکن است با بحران مواجه شود، قرار است متولی باشگاهی شود که زیان ده است و حداقل تا چند سال آینده هیچ چشم اندازی برای درامد زا کردن آن وجود ندارد؟

براساس تجربه داخلی و جهانی، این یک قطعیت است که خصوصی سازی وقتی به نتیجه مطلوب می‌رسد که موجب رقابت بیشتر در عرصه اقتصاد شود. حال این که واضح است اساسا محیط ورزشی ایران و به ویژه فوتبال، فضای رقابت اقتصادی نیست و فعلا نمی‌تواند باشد. پس این انتقال مشکل مدیریتی و درآمدزایی آن را اصلا نمی‌تواند حل کند. یعنی مشکل اصلی پرسپولیس نه مدیریت دولتی که نبود عرصه رقابتی و امکان درآمدزایی است.

واگذاری غیر منتظره و غافل گیرانه برای فرار از منتقدین؟

نکته ی دیگری که بر ابهامات این واگذاری عجیب از سوی وزارت اقتصاد به سازمان تامین اجتماعی می افزاید، غیر منتظره بودن آن است. 

در شرایطی که در ماه های گذشته نام شرکت ها و هلدینگ های دیگری در صف خرید سهام باشگاه پرسپولیس دیده می شد، اما در حرکتی غافلگیرانه یکدفعه خبر واگذاری 80 درصد سهام باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی تیتر یک رسانه ها شد.

به نظر می رسد  این اقدام غیر منتظره وزارت اقتصاد برای کاهش انتقادات از این اقدام پرحاشیه بوده است، چرا که احتمالا مسئولان این وزارت خانه به خوبی می دانستند همچین اقدامی سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد و مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار خواهد گرفت.

زمزمه های واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس

لازم به ذکر است که موازی با واگذاری باشگاه پرسپولیس، به نظر می رسد واگذاری باشگاه استقلال نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد و هلدینگ بزرگ خلیج فارس خواستار این باشگاه تهرانی است. 

این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، مشخصا وضعیت هلدینگ خلیج فارس به لحاظ سود آوری بسیار مطلوب تر از وضعیت سازمان تامین اجتماعی است که طبیعتا این امر می تواند منجر به مدیریت مناسب تر باشگاه آبی پوش نسبت به باشگاه سرخ پوش شود.

بنابراین دیگر چالشی که این نحوه ی خصوصی سازی می تواند در آینده ای نزدیک به وجود بیاورد، اعتراض هوادارن و مدیریت باشگاه پرسپولیس در روز های بحرانی است که مشخصا دود آن به چشم وزارت اقتصاد و وزارت ورزش خواهد رفت.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب