1402/12/25-23:25

از تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت آن بر کریمه حمایت می‌کنیم

از تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت آن بر کریمه حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه ترکیه از نوار غزه به عنوان یک منطقه ویران شده و غیر قابل زندگی در نتیجه جنایت های رژیم صهیونیستی نام برده و پشتیبانی کشورش از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین را نیز مورد تاکید قرار داد.

به گزارش دولت بهار، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) شامگاه امروز (جمعه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه این کشور طی سخنانی در یازدهمین دوره «مجمع جهانی باکو» در پایتخت آذربایجان که با شعار «ترمیم جهان از هم پاشیده» در حال برگزاری است، تاکید کرد که نوار غزه در نتیجه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی ویران گشته و تا حد زیادی غیر قابل زندگی شده است.

فیدان ضمن اعلام این که در یک نشست در ماه اکتبر سال گذشته میلادی به وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی اطلاع داده که کشورهای عضو این بار باید به جای این که منتظر دیگران باشند تا مشکلات آنها را حل و فصل کنند، خودشان به مسئله غزه بپردازند، افزود: در غیر این صورت، اسرائیل با ارتکاب ستم وحشیانه تری باعث می شود ما این ستم را فراموش کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به این که تلاش های دیپلماتیک فشرده باعث توقف جنایت های جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه نشده، عنوان کرد: تا به امروز بیش از ۳۱ هزار شهید در غزه وجود دارد که بیشتر آنها زنان، کودکان و سالمندان هستند. غزه امروز ویران گشته و تا حد زیادی غیر قابل زندگی شده است.

فیدان با بیان این که محاصره کمک های بشردوستانه برای نوار غزه در گذرگاه «رفح» در نزدیکی مرز مشترک با مصر در راستای منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن است، تاکید کرد که این مشکل تنها پس از فعال سازی راه حل دو کشوری با تشکیل یک کشور کامل فلسطینی در مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ میلادی حل می شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود همچنین به جنگ جاری میان روسیه و اوکراین نیز پرداخت جایی که بر ضرورت یافتن راه حلی برای این مناقشه از طریق مذاکره تاکید کرده و گفت که کشورش از آغاز جنگ میان دو کشور موضعی اصولی در پیش گرفته است.

فیدان ضمن بعید دانستن احتمال پایان جنگ میان روسیه و اوکراین که وارد سومین سال خود شده، خاطر نشان ساخت: ما از حاکمیت، استقلال و تمامیت و یکپارچگی ارضی اوکراین از جمله شبه جزیره «کریمه» از نظر سیاسی و عملی حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان این که روسیه و اوکراین در حال ارزیابی امکان ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید هستند، به احتمال صحبت درباره توافق احتمالی میان دو کشور در این زمینه اشاره و تاکید کرد که این سازوکار جدید در تحقق امنیت غذایی جهانی و کاهش تنش در منطقه دریای سیاه سهیم خواهد بود.

فیدان با اشاره به این که تلفات جانی سنگین دو طرف و زیان های مادی ناشی از درگیری آنها به بن بست در مسیر حل و فصل بحران انجامیده، خاطر نشان ساخت که دستیابی به یک راه حل مورد مذاکره مبتنی بر حفاظت از منافع مشروع اوکراین یک اولویت به شمار می آید اما این «به معنای به رسمیت شناختن اشغالگری نیست».

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب