1403/01/11-11:30

گروسی: آژانس نمی‌خواهد تجربه عراق تکرار شود!

گروسی: آژانس نمی‌خواهد تجربه عراق تکرار شود!

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار «اختیارات کامل» این نهاد برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران شد.

به گزارش دولت بهار، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر خواستار «اختیارات کامل» این نهاد برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران شد. او از اینکه «برجام به یک پوسته خالی تبدیل شده است» هم ابراز تاسف کرد.

او افزود که طرف‌ها در گفتارهایشان به بازگشت به برجام اشاره می‌کنند، «اما واقعیت این است که دیگر ایران سال ۲۰۲۴، ایران سال ۲۰۱۵ نیست».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شبکه پی‌بی‌اس گفت: بازرسان آژانس باید با اختیارات کامل بتوانند وظیفه بازرسی‌شان را انجام دهند، اما در حال حاضر بازرسی‌ها در گستره و ژرفایی که طبیعت موضوع برنامه اتمی به آن نیاز دارد، انجام نمی‌شود.

رافائل گروسی با اشاره به اینکه آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود به پی‌بی‌اس گفت: اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد «ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که … از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد».

او با اشاره به اینکه در اواخر دهه ۱۹۸۰ بدون آنکه بازرسان آژانس از عراق خبر داشته باشند و در حالی که همه فکر می‌کردند همه چیز خوب است گفت: «ما از آن تجربه غم‌انگیز آموختیم و نمی‌خواهیم به آن برگردیم. فکر نمی‌کنم به نفع کسی باشد. بنابر این تعطیل کردن بازرسی‌ها و اخراج بازرسان هرگز و هرگز ایده خوبی نیست».

سازمان انرژی اتمی در تازه‌ترین پاسخ خود به گزارش گروسی در ٢٢ اسفند بر حق حاکمیت ایران در زمینه بازرسان تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلاً تعداد ۱۲۰ بازرس منتصب برای جمهوری اسلامی ایران در اختیار آژانس است. این به وضوح نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از تخصص بازرسان مختلف انجام دهد.

* منیبان

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب