1403/02/18-14:56

گروسی: جلسات خیلی مهمی در تهران داشتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جلسات خیلی مهمی در تهران داشته است.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: امروز در شهر زیبای اصفهان شهر ادبیات و موسیقی و تاریخ حضور دارم و خوشحالم. روز دوشنبه نشست‌های مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر خارجه ایران در تهران داشتم. ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است.

توافق ایران و آژانس برای ادامه همکاری‌ها بر اساس بیانیه مشترک

وی ادامه داد: همان طور که آقای اسلامی گفت یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که امضا شد درباره سطح همکاری های نظارتی و پادمانی و آن‌چه نیاز است برای حل مسائل باقی مانده را بیان می‌کند. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است

 پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

گروسی گفت که پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم های طرفین در نشست جداگانه و در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه هستند.

قصد ما این نیست سند جدیدی را ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز الحاقیه تازه‌ای به متن بیانیه مشترک مارس ۱۴۰۱ اضافه شد؟ گفت: همان طور که گفتم قصد ما این نیست سند جدیدی را  ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسایل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم.

به بازیگران خارجی توجه نداریم

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مورد نقش اسرائیل نگرانی‌هایی وجود دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند، شما چه اقدامی را در این باره انجام می‌دهید؟ اظهار کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه منافعی است که گاهی اوقات متعارض خواهند بود. از همه چیز آگاه هستیم، ولی در مسیر صحیحی با همکاری ایران پیش خواهیم رفت.

ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم

گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب