1399/09/30-18:51

گزارش خامنه‌ای دات‌آی‌آر درباره نمونه برجسته خنثی کردن تحریم در دولت دکتر احمدی‌نژاد/ خودکفایی در تولید بنزین

گزارش خامنه‌ای دات‌آی‌آر درباره نمونه برجسته خنثی کردن تحریم در دولت دکتر احمدی‌نژاد/ خودکفایی در تولید بنزین

در جولای ۲۰۱۰ این تحریم به قانون تبدیل شد، اما چه اتفاقی افتاد؟ ایران به‌­جای اینکه بلافاصله امتیاز بدهد و فعالیت‌های پنهانش را کنار بگذارد، روش‌های مختلف قاچاق را در پیش گرفت و در کنار آن نیز پالایشگاه­‌های خود را باز طراحی کرد تا نیاز بنزین داخلی را تأمین کند. نتیجه‌ی این کار تولید بنزینی بود که این کشور را از واردات بنزین خودکفا کرد. پس ایران توانست از این فشار عبور کند.

به گزارش دولت بهار، سایت خامنه‌ای‌دات‌آی‌آر نوشت: ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران، منجر به برجام، در دوره‌ی دوم اوباما و چهر‌‌ه‌ی اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان این توافق در امور تحریم‌ها در وین بوده است. نفیو پیش از آن، به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ی ایالات متحده بوده است. نفیو در کتاب "هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان" به تشریح چارچوب فکری و  عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها می‌پردازد.

نویسنده‌ی کتاب در برخی از موارد اذعان می‌کند که عدم درک درست از شرایط ملی یک کشور می‌تواند به اعمال تحریم‌هایی منجر بشود که استقامت طرف مقابل را تقویت می‌کند. به‌عبارت بهتر تحریم‌هایی وضع می‌شود که کشور هدف از آ­نها استقبال می‌کند، چراکه وضعیت اقتصادی و سیاسی درون آن کشور را بهبود می‌دهد و حتی جایگاه بین­‌المللی آن کشور را نیز ارتقاء می‌بخشد. نمونه­‌ای از این مورد را می‌توان در شکست پروژه‌ی تحریم بنزین در ایران ملاحظه کرد.

نفیو ماجرای اعمال این تحریم و چگونگی شکست آن را اینچنین روایت می‌کند:

در سال­‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ خرد جمعی در واشنگتن ایجاب می‌کرد که اعمال تحریم‌ها بر واردات بنزین ایران و سایر محصولات نفتی و بنزینی می‌تواند دولت ایران را از پای در بیاورد.

 نماینده‌ی جمهوری‌خواه سنا آقای مارک کرک که یکی از طرفداران اصلی تحریم ایران بود، در سال ۲۰۱۰ چنین استدلال کرد که قرنطینه‌ی بنزین در مورد ایران می‌تواند چنان آثار وخیمی برای این کشور داشته باشد که او را متقاعد کند برنامه‌ی هسته‌­ای‌اش را کنار گذاشته و سایر فعالیت‌های پنهانش را متوقف نماید. به‌همین دلیل تحریم واردات بنزین ایران در قانون "سیسادا" گنجانده شد.

در جولای ۲۰۱۰ این تحریم به قانون تبدیل شد، اما چه اتفاقی افتاد؟ ایران به‌­جای اینکه بلافاصله امتیاز بدهد و فعالیت‌های پنهانش را کنار بگذارد، روش‌های مختلف قاچاق را در پیش گرفت و در کنار آن نیز پالایشگاه­‌های خود را باز طراحی کرد تا نیاز بنزین داخلی را تأمین کند. نتیجه‌ی این کار تولید بنزینی بود که این کشور را از واردات بنزین خودکفا کرد. پس ایران توانست از این فشار عبور کند.

c48y_photo_۲۰۲۰-۱۲-۲۰_۱۸-۵۳-۵۲.jpg

ناکامی آمریکا در این تحریم به‌دلیل اعمال تحریم‌ها در بخشی نادرست نبود، چرا که ایران در این حوزه به‌شدت در مقابل تحریم آسیب‌­پذیر بود و واردات بنزین ایران به‌صورت میانگین سالانه از ۱۳۲۰۰ بشکه در روز در سال  ۲۰۰۹ به ۳۹۶۰۰ بشکه در سال ۲۰۱۰ رسیده بود و وابستگی ایران به واردات بنزین می‌توانست برای این کشور دردسرساز شود.

در عوض دلیل اصلی ناکامی این تحریم، عدم درک اهمیت این موضوع بود که ایران می‌تواند به زنده نگه‌داشتن حمل‌ونقل جاده‌ه­ای خود ادامه دهد و از روش‌های معمول برای فائق آمدن بر مشکل تحریم‌ها استفاده کند.

به‌عبارت بهتر ایران فشار ناشی از منع واردات بنزین را احساس کرد اما آن را قابل مدیریت کردن دانست و از آن عبور نمود.

به گزارش دولت بهار، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چند روز قبل خود بر خنثی کردن تحریمها به عنوان یک اصل تاکید کردند.

نظرات

اخبار مرتبط