1399/05/07-19:39
دکتر علیرضابیگی:

وزارت خارجه از ظرفیتی که دکتر احمدی‌نژاد ایجاد کرده برای تحقق صلح در یمن استفاده کند

وزارت خارجه از ظرفیتی که دکتر احمدی‌نژاد ایجاد کرده برای تحقق صلح در یمن استفاده کند

دکتر علیرضا بیگی گفت: روح حاکم بر نامه نگاری آقای احمدی نژاد، انسان دوستی و اندیشه جهانی عدالت است. ادبیات حاکم بر نامه ها، مصلحانه، توام با احترام، مطابق با عرف دیپلماتیک و با هدف جلب رافت اسلامی و یادآوری خطرات ناشی از اصرار بر آتش افروزی در میان مسلمین تنظیم شده و به نظر من ایراداتی که درباره متن این نامه ها مطرح می شود، بنی اسرائیلی و فاقد اهمیت است.

دکتر احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «دولت بهار» با اشاره به ابتکار دکتر محمود احمدی نژاد برای پایان دادن به جنگ یمن، اظهار کرد: سال هاست که در سکوت سازمان های بین المللی و علی رغم ادعاهای پرطمطراق این نهادها درباره حقوق بشر، منطقه ما درگیر جنگی فرسایشی و خانمان سوز است و در این میان قربانی اصلی، مردم مظلوم یمن هستند.

وی افزود: متاسفانه دولت های غربی هم در این مدت حمایت همه جانبه ای را از ارتش عربستان به عمل آوردند، بلکه بتوانند حق تعیین سرنوشت را از مردم یمن دریغ کنند و اراده آن ها برای دستیابی به عدالت و آزادی را درهم بشکنند. قاعدتا دستگاه دیپلماسی ما باید بیرون از سناریوی نوشته توسط قدرت های غربی مبنی بر ترتیب دادن رقابت مخرب منطقه ای میان ایران و عربستان، به ایفای نقش می پرداخت اما متاسفانه آقای ظریف و همکارانش مرتکب اشتباهات بزرگی شدند. دستگاه دیپلماسی ما و بویژه شخص وزیر امورخارجه مبتنی بر یک تحلیل اشتباه، عملا به تکمیل همین سناریو کمک کردند و از سوی دیگر هم عربستان مرتکب همین اشتباه تاریخی شد.

دکتر علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: تحلیل خام و ابتدایی دستگاه سیاست خارجی دولت آقای روحانی این بود که ما می توانیم در چشم دولت آمریکا و سیاستگذاران این کشور به عنوان جایگزین دولت عربستان انتخاب شویم و مورد اعتماد آمریکا باشیم. در نتیجه، تاخت و تاز بدون محاسبه به عربستان در سخنرانی های آقای ظریف و مقالاتی که از ایشان در نشریات غربی به چاپ می رسید، به نحو معناداری پررنگ شد. حاصل این اشتباه فاحش، تشدید تیرگی ها در روابط ایران و عربستان بود و طبعا چنین وضعیتی نمی توانست کمکی به رفع آلام مردم مظلوم و ستمدیده یمن بکند.

وی اضافه کرد: شکل گیری رقابت مخرب میان ایران و عربستان، دقیقا همان سناریویی بود که باراک اوباما تعقیب می کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا در نامه ای که به مقام معظم رهبری نوشت از سیاست های عربستان بویژه در پشتیبانی از داعش انتقاد و علی الظاهر از ما دعوت کرد تا در کنار آمریکا در یک صف علیه عربستان و داعش بایستیم. اوباما در عین حال مشابه همین نامه را برای سران عربستان نوشت و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدیدی برای صلح منطقه، عامل آتش فروزی در خاورمیانه و دشمن منافع عربستان معرفی کرد و از عربستان و سایر دولت های عربی دعوت کرد که در کنار آمریکا علیه ایران در یک صف بایستند.

نماینده مردم تبریز گفت: تا این لحظه همه تلاش ها برای برقراری صلح در یمن از جمله گفت و گوهای بین المللی که با مشارکت و حضور خود ما برگزار شده، به شکست انجامیده. در عین حال مقاومت درخشان مردم مظلوم یمن، دولت عربستان را عاجز کرده و این کشور به این نتیجه رسیده که علی رغم همه جنایاتی که مرتکب شده و هزینه هایی که پرداخته، نمی تواند به اهداف مدنظر خود دست یابد. در چنین شرایطی شاهد ابتکار هوشمندانه دکتر احمدی نژاد هستیم که به عنوان یک چهره معتبر در نگاه دولت ها و ملت های منطقه، تلاشی جدید را برای خروج از بن بست جنگ افروزی و یاری رسانی به مردم یمن و تامین منافع همه ملت های منطقه آغاز کرده است.

وی اظهارکرد: وزارت امور خارجه باید از ابتکار آقای احمدی نژاد استقبال کند و به این درک برسد که برای تحقق صلح در یمن و یاری رسانی به مردم مظلوم این کشور از ظرفیت ایجاد شده توسط سیاستمدار معتبر ایرانی بهره مند شود. اقدام آقای احمدی نژاد از جمله سنت های مرسوم و پسندیده در عالم دیپلماسی است. در طول تاریخ همواره چهره های بین المللی و صاحب نفود کلام به عنوان یک وظیفه انسان دوستانه از ظرفیت های خود برای برقراری صلح و آشتی و بن بست شکنی در روابط میان ملت ها استفاده کرده اند.

دکتر علیرضا بیگی تصریح کرد: روح حاکم بر نامه نگاری آقای احمدی نژاد، انسان دوستی و اندیشه جهانی عدالت است. ادبیات حاکم بر نامه ها، مصلحانه، توام با احترام، مطابق با عرف دیپلماتیک و با هدف جلب رافت اسلامی و یادآوری خطرات ناشی از اصرار بر آتش افروزی در میان مسلمین تنظیم شده و به نظر من ایراداتی که درباره متن این نامه ها مطرح می شود، بنی اسرائیلی و فاقد اهمیت است.

نماینده مردم تبریز، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که با ورود آقای احمدی نژاد به صحنه و همت مردم منطقه و نخبگان عدالتخواه و صلح طلب، نقطه اتکایی برای جلوگیری از آتش افروزی های قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای پیدا شود و مردم یمن از این ظلم مستمر و جانکاه رهایی یابند.

نظرات

  • ناشناس 7 مرداد

    چگونه است که پس از 8سال جنگ عراق علیه ایران بعضی ها با عراقی ها سر یک میز نشستند ودرقضیه برجام با جان کری نماینده فتنه گر اصلی حالا ایراد به چند نامه

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب