1399/10/10-00:41

دولت دلار حساب ذخیره ارزی را چند فروخت؟+جدول

طبق گزارش تفریغ بودجه، حساب ذخیره ارزی در سال 98 حدود 700 میلیون دلار موجود داشته که دولت آن را با نرخ نیما و بین بانکی فروخته و خرج کرده است.

به گزارش دولت بهار، دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸، موجودی و وصولی حساب ذخیره ارزی را اعلام کرد. 

براین اساس موجودی حساب ذخیره ارزی در اول سال ۹۸ بیش از ۲۱۶ میلیون و ۸۵۴ هزار دلار بوده است. همچنین وصولی این حساب در سال مذکور، ۴۷۸ میلیون دلار بوده که جمع آن ۶۹۵ میلیون و ۱۳۸ هزار دلار می‌شود.

در این گزارش آمده است:‌ در پیوست ۲ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال ذیل ردیف درآمدی ۱۶۰۱۹۹ با عنوان حساب ذخیره ارزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی شده است.

هیئت امنای حساب ذخیره ارزی طی مصوبه مورخ ۵ اسفند ۹۸ مقرر نمود به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای آموزشی و پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش تا مبلغ ۱۵ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی در اختیار سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار گیرد لیکن در سال ۹۸ هیچ مبلغی به حساب خزانه واریز نگردیده و خزانه داری کل کشور نیز در این خصوص پرداختی نداشته که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.

شایان ذکر است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مجوز این بند دو مرحله در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۹ به میزان ۷ میلیون و ۳۹۹ هزار و سیصد و میانگین نرخ بازار ثانویه ETS و در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۹ به میزان ۴ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۹۱۷ با میانگین نرخ نیمایی جمعاً ۱۱ میلیون و ۱۵ هزار و ۲۹۰ دلار با میانگین نرخ ۱۵۷۱۷ تومان از ذخیره ارزی برداشت نموده و معادل ریالی آن را به میزان ۱۸۰ میلیارد و ۹۸۶ میلیون تومان به شرح جدول ۲ به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نموده است.

اقدام بانک مرکزی مبین عدم رعایت مفاد حکم بند واو تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور است همچنین استفاده از نرخ بازار ثانویه در تبدیل ارز به ریال موضوع این عدم رعایت مفاد حکم این بند است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب