1399/10/16-20:10

روسیه: غنی سازی ۲۰ درصد توسط ایران مصداق انحراف از مفاد برجام است

روسیه: غنی سازی ۲۰ درصد توسط ایران مصداق انحراف از مفاد برجام است

وزارت خارجه روسیه تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد را انحراف از تعهدات برجامی خواند.

به گزارش دولت بهار، وزارت خارجه روسیه تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خود به ۲۰ درصد را انحراف از تعهدات برجامی خوانده اما گفته این، نقض تعهدات ایران در پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان‌پی‌تی) محسوب نمی‌شود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با استناد به بیانیه‌ای از وزارت خارجه روسیه نوشته اقدام تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد مصداق انحراف از مفاد «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) قلمداد می‌شود.

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزوده، با وجود این، نمی‌توان اقدام ایران را نقض «پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» در نظر گرفت، زیرا ایران در تمامی اقدامات مربوط به برنامه هسته‌ای خود شفافیت دارد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد بر روند استفاده صلح‌آمیز از اورانیوم ۲۰ درصدی خود نظارت کنند.

در این بیایه اومده است: «کل اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصدی تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس استفاده از آن را در فهرست فعالیت‌های اعلام‌نشده نیاورده است که در آن صورت نقض NPT می‌بود.»

وزارت خارجه روسیه همچنین اشاره کرده اقدام آمریکا در خروج از برجام عامل «انحراف» ایران از تعهداتش در توافق هسته‌ای بوده است.

همزمان «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزرت خارجه روسیه هم خاطرنشان کرد آمریکا برای متوقف کردن لطمات وارد شده به برجام باید رویه‌های خود در تضعیف توافقات بین‌المللی را متوقف کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب