1399/12/01-15:36

اگر یک دهم ثروت طبیعی بین مردم تقسیم بشود، همه در رفاه زندگی می کنند

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی‌نژاد در دیدار با جمعی از مردم گیلان گفت:

به شما بگویم، باور بعضی ها این است که مردم باید در فقر باشند، می گویند والّا نمی توانیم آنها را اداره کنیم! آقا مگر تو می خواهی مردم را اداره کنی!؟ مردم خودشان، خودشان را اداره می کنند. نیازی به خیلی از ماها نیست. مردم را در فقر نگه می داری که به حرف تو گوش کنند!؟ ثروتشان را با ضابطه و حساب و کتاب در اختیار خودشان قرار بدهید.

اجازه بدهید یک جمله به شما بگویم؛ عدالت، از منظر حکومت یعنی مساوات برای همه مردم، در همه امور. در برابر قوانین، همه باید مساوی باشند، آن کسیکه در بالاترین نقطه قدرت است، با ضعبف ترین مردم مساوی است. ثروت طبیعی، مساوی برای همه است. امیرالمومنین(ع) بیت المال را چگونه تقسیم می‌کرد؟ به همه مساوی می داد. پولدارها آمدند و گفتند باید به ما بیشتر بدهی، چون ما پولدار هستیم! دعوا شد. فرمودند هرگز!

از منظر تک تک مردم، عدالت یعنی قسط. قسط یعنی چه؟ یعنی هر کس متناسب با استعداد خودش فعالیت کند، مسئولیت بپذیرد، درس بخواند و انتخاب کند. کسیکه در کار هنری استعداد دارد، در کار پزشکی نرود. کسیکه در پزشکی استعداد دارد، وارد مهندسی نشود. کسیکه برنجکار خوبی است، وارد کار چای نشود. کسیکه چایکار خوبی است، وارد برنجکاری نشود. همه در همان استعداد خودشان کار کنند. این می شود قسط.

وظیفه حکومت برقراری عدالت است یعنی کاری کند که همه در برابر قانون مساوی باشند. همه در ثروت طبیعی مساوی باشند. به شما بگویم بخدا اگر یک دهم ثروت طبیعی بین مردم تقسیم بشود، همه در رفاه زندگی می کنند و همه اراده‌ها نیز معطوف به بهتر کردن شرایط زندگی خواهد شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب