1400/01/05-10:17

از عدم پایبندی ایران به برجام نگران هستیم!

جوزپ بورل و آنتونی بلینکن پس از دیدار در بروکسل، از عدم پایبندی تهران به توافق برجام ابراز نگرانی کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام به رایزنی پرداختند.

بورل پس از این دیدار گفت: مقامات آمریکا تاکید دارند آماده ورود به فرآیند دیپلماسی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. واشنگتن آمادگی خود را برای ورود به برجام و اجرای کامل آن به همراه طرف ایرانی ابراز کرد.

وی افزود: من برجام را یک شاهکار دیپلماسی می‌دانم و از مواضع دولت بایدن برای بازگشت به این توافق استقبال می‌کنم. با این حال، ادامه یافتن فرآیند فاصله گرفتن تهران از تعهداتش ذیل برجام مایه نگرانی ماست و ما حمایت خود را از راستی آزمایی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه اعلام می‌کنیم.

همچنین وزرای خارجه اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ادامه روند غنی سازی ایران و بی توجهی به مفاد برجام از سوی تهران مایه نگرانی دو طرف است. ما خواستار ادامه فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران بدون هیچ گونه محدودیتی هستیم.

درخواست‌های بی شرمانه مقامات اروپایی و آمریکایی از ایران برای پایبندی به تعهداتش ذیل برجام درحالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرد. دولت آمریکا تلاش دارد ایران را به بازگشت کامل به برجام متعهد کرده و با مذاکره مجدد با تهران، برداشتن تحریم‌ها را به محدودیت در برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران منوط کند. این در حالی است که جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم‌های ایران به عنوان ابزار فشاری علیه تهران هستند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب