1400/04/30-21:53

ثبت لحظه خروج جت پلاسما از مرکز یک سیاه‌چاله

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ Event Horizon سیاه چاله ای را در مرکز یک کهکشان رصد کردند که جت پلاسما از آن خارج شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از اسپیس؛ تصاویر جدیدی از خروج جت پلاسما از مرکز سیاه چاله که تلسکوپ Event Horizon آن‌ها را ثبت کردند، منتشر شد. این تصاویر، با دقتی ۱۰ برابری و وضوح ۱۶ برابری نسبت به تصاویر قبلی، خروج این جت از مرکز کهکشان Centaurus A را نشان می‌دهد. سیاه چاله‌ها از امواج پر قدرت و ذراتی با سرعت نزدیک نور به فضا پرتاب می‌کنند که به آن‌ها جت پلاسما می‌گویند.

هدف از رصد کهکشان و سیاه چاله

مایکل جانسن، ستاره شناسی از آلمان گفت:" ما از نزدیک خروج جت پلاسما که از سیاه چاله‌ای بزرگ به بیرون پرتاب می‌شود را رصد می‌کنیم. تلسکوپ Event Horizon خروج امواج رادیویی از سیاه چاله را ثبت کرده و این تصاویر نشان می‌دهد که وقتی از زمین آن‌ها را ببینیم، کوچک دیده می‌شود. دانشمندان اعلام کردند که اگر این تصاویر را با ضریب یک میلیارد بزرگنمایی کنیم، سیاه چاله‌ای که اندازه یک سیب است و روی سطح ماه قرار دارد قابل رویت است در حالی که جت پلاسمایی منتشر شده از آن سیاه چاله ۱۶ برابر از کره ماه بزرگتر است. این سیاه چاله که تصاویرش منتشر شده و در کهکشان Centaurus A واقع شده، جرمی برابر ۵۵ میلیون خورشید دارد."

جت پلاسما از مرکز یک سیاه‌چاله خارج شد

کهکشان Centaurus A را به نام NGC 5128 نیز می‌شناسند که یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین اجرام در آسمان است و در سال ۱۹۴۹ رصد شد. این سیاه چاله با سیاه چاله‌ای که در مرکز کهکشان راه شیری است، بسیار متفاوت بوده و انرژی بیشتری از خودش منتشر می‌کند.

جت پلاسما از مرکز یک سیاه‌چاله خارج شد

از دیرباز تاکنون، دانشمندان در حال کشف علت به وجود آمدن و خروج جت پلاسما از سیاه چاله‌ها هستند. این تصاویر تازه منتشر شده نشان می‌دهند که جت‌هایی که از مرکز دورترند، روشن‌تر هستند و البته دانشمندان هنوز نتوانستند دلیلی برای آن پیدا کنند. دانشمندان قصد دارند که در آینده با تلسکوپ‌های فضایی پیرامون این سیاه چاله را در طول موج‌های کوتاه‌تر و باوضوح بیشتر بررسی کنند. هدف آن‌ها از ثبت این تصاویر از این سیاه چاله مشابه است با کاری که برای سیاه چاله کهکشان M 87 انجام داده بودند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب